راهکارهای عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای تبدیل علم به ثروت در دانشگاه‌ها

تسنیم نوشت: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازنگری نظام آموزش عالی به نفع مهارت و کارآفرینی یک ضرورت است گفت: وزارت علوم باید آئین‌نامه ارتقای دانشگاه‌ها را بر اساس ماموریت هر دانشگاه جداگانه تعریف و ابلاغ کند.

محمدمهدی زاهدی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی جامعه  نیاز داریم به اینکه در کشور علم را به ثروت تبدیل کنیم اظهار داشت: درون دانشگاه و خارج از دانشگاه‌های ما عواملی وجود دارند که می‌توانند به تبدیل شدن علم به ثروت کمک کنند.

وی با اینکه در خارج از دانشگاه، صنعت، وزرا، مجلس و شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله بازیگران مولفه تبدیل شدن علم به ثروت هستند و همه مشکلات به دانشگاه بر نمی‌گردد گفت: همه بازیگران در این حوزه باید نقش خود را به‌موقع و دقیق بازی کنند تا بتوانیم در این عرصه موفق باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه به تنهایی در عدم تبدیل شدن علم به ثروت مقصر نیست عنوان کرد: زمانی که وزیر علوم بودم به همه وزارتخانه‌ها نامه ارسال کردم و از آنها خواستم تا نیازهای خود را ارائه کنند اما متاسفانه حتی یک خط نامه در جواب نیامد.

وی با اشاره به اینکه چند کار باید برای تبدیل شدن علم به ثروت در دانشگاه انجام شود بیان کرد: بازنگری نظام آموزش عالی به نفع مهارت و کارآفرینی یک ضرورت است.

زاهدی بازنگری در نظام ارتقای اعضای هیئت علمی و نظام جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها را یکی دیگر از ضروریات رسیدن به این مهم عنوان کرد و گفت: روش‌های تامین منابع مالی دانشگاه‌ها باید بازنگری شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 100 درصد بودجه دانشگاه از دولت تامین می‌شود که نباید اینگونه باشد گفت: دانشگاه‌ها باید به سمت خودکفایی در تامین بودجه پیش بروند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چرا باید ارتقا در دانشگاه‌ها یکنواخت دیده شود بیان کرد: ماموریت هر دانشگاه متفاوت است و دانشکده فنی و حرفه‌ای قطعا با دانشگاه فرهنگیان فرق دارد و در جذب هیئت علمی هم باید متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه نظام ارتقای دانشگاه باید بر اساس ماموریت هر دانشگاه تعریف شود گفت: بررسی نظام آموزشی صد ساله نشان می‌دهد که در مقطعی فقط به آموزش و در مقطعی به پژوهش توجه شده است و هر سیستم برای دانشگاه‌ها یک ماموریت را تعریف کرده است.

زاهدی با اشاره به اینکه مقالات ISI باید به نفع فناوری و نیازهای کشور نوشته شود و بر این اساس تحقیقات انجام شود بیان کرد: وزارت علوم باید آئین‌نامه ارتقای دانشگاه‌ها را بر اساس ماموریت هر دانشگاه جداگانه تعریف و ابلاغ کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1213022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =