ایران نوشت: مرد میانسال وقتی برای تشخیص علت دل درد ناگهانی‌اش به بیمارستان منتقل شد در جریان آندوسکوپی ایست قلبی کرد و جان باخت.

 اواخر مرداد سال گذشته «هادی» ۵۱ ساله پشت میز کارش دچار دل درد ناگهانی و حالت تهوع شدید شد. با صدای ناله او همکارانش به کمک او آمدند اما هیچ‌کس کاری از دستش برنمی‌آمد. حال «هادی» لحظه به لحظه وخیم‌تر می‌شد. کم کم درد به قفسه سینه او سرایت کرد. حتی نفس کشیدن هم برایش سخت شده بود. پس از تماس با اورژانس و حضور امدادگران «هادی» معاینه شد و وضعیتش به‌گونه‌ای بود که او را به بیمارستان انتقال دادند. با توجه به علائم تنگی نفس، دل درد و حالت تهوع بیمار، پزشکان بلافاصله دستور عکسبرداری از ریه، سونوگرافی و آندوسکوپی را دادند.

دو مرحله اول بدون هیچ مشکلی انجام شد اما وقتی کادر درمانی قصد داشتند برای انجام آندوسکوپی لوله را داخل گلوی «هادی» کنند، او با همان حال ممانعت کرد و حاضر به این کار نشد. مقاومت بیمار به قدری بود که پزشک معالج از پرستار خواست متخصص بیهوشی را خبر کند. پزشک بیهوشی بر بالین بیمار حاضر شد و چون نتوانست او را آرام کند با در نظر گرفتن شرایط، دوز پایینی از داروی بیهوشی را به او تزریق کرد تا کار آندوسکوپی بدون آسیب جدی به بیمار انجام شود.
اما شرایط آن‌طور که باید پیش نرفت و لحظاتی پس از تزریق دارو، مرد میانسال دچار ایست قلبی شد و پس از احیا به کما رفت. در حالی که بررسی‌ها برای یافتن علت این اتفاق ادامه داشت «هادی» پس از دو روز در آی‌سی‌یو تسلیم مرگ شد.
احراز قصور کادر درمانی
با آغاز تحقیقات در پرونده مرگ مشکوک «هادی»، نخستین جلسه کمیسیون پزشکی سه ماه پس از این اتفاق با حضور سه کارشناس تشکیل شد و اعضا پس از شنیدن اظهارات اولیای دم و کادر درمانی، بررسی گزارش کالبدشکافی، آسیب شناسی و سم شناسی، با توجه به شرایط بالینی بیمار، انجام آندوسکوپی را ضروری اعلام کردند اما از بابت اینکه پیش از این اقدام مشاوره و ارزیابی کافی انجام نشده بود، پزشک معالج را به میزان ۴ درصد، فوق تخصص گوارش را ۳ درصد و متخصص بیهوشی را یک درصد مقصر شناختند. ۹۲ درصد باقیمانده را نیز به‌دلیل بیماری زمینه‌ای(قلبی-ریوی) بیمار و ریسک آندوسکوپی اورژانسی مربوط 
دانستند.
با اعتراض طرفین به این رأی، دومین جلسه کمیسیون پزشکی این بار با حضور ۵ کارشناس پیگیری شد و این بار اعضا پس از بررسی سوابق بیمار، اعلام کردند از آنجا که مرد میانسال در زمان مراجعه علائم نارسایی قلبی پیشرفته داشته و متخصص قلب آن را تشخیص نداده است، پزشک قلب به میزان ۴ درصد، پزشک معالج ۲ درصد، متخصص بیهوشی یک درصد و متخصص گوارش یک درصد مرتکب قصور شده‌اند.
با توجه به نظریه پزشکی قانونی کیفرخواست پرونده با عنوان مشارکت در قتل شبه عمدی ناشی از قصور پزشکی صادر و موضوع برای رسیدگی به شعبه ۱۰۴۳ دادگاه کیفری ۲(مجتمع شهید قدوسی) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارسال شد.
قاضی پس از بررسی شواهد و مدارک و شنیدن اظهارات طرفین، چهار متهم پرونده را با اتهام مشارکت در قتل غیرعمدی ناشی از قصور پزشکی مقصر شناخت و علاوه بر تعیین مبلغ ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی جایگزین یک سال حبس برای هر یک از متهمان، متخصص قلب، پزشک معالج، متخصص بیهوشی و گوارش را به ترتیب به پرداخت ۴، ۲، یک و یک درصد دیه کامل انسان، به‌علاوه یک‌سوم دیه‌های مقرر بر دیه اصلی به‌ دلیل ارتکاب جرم در ماه حرام محکوم کرد.

شکایت از کادر درمانی
با تأیید مرگ «هادی»، خانواده او که مدعی بودند قصور پزشکان و کادر درمانی بیمارستان سبب این فاجعه هولناک شده است، شکایت کرده و خواستار تعیین علت مرگ مرد میانسال شدند. با توجه به شکایت خانواده «هادی» و صورتجلسه کلانتری ۱۷۹ خلیج فارس، پرونده‌ای در شعبه اول دادسرای ناحیه ۱۹ تهران(دادسرای جرایم پزشکی و دارویی) تشکیل شد و با دستور بازپرس پرونده جسد برای تعیین علت مرگ به پزشکی قانونی انتقال یافت.

۱۷۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1213063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =