افزایش ۱۸ درصدی آمار کشته‌شدگان جاده‌ای آذربایجان‌شرقی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه تصادفات جاده‌ای معضل بزرگ کشور است و سالانه افراد زیادی جان خود را به‌خاطر این معضل از دست می‌دهند، گفت:تعداد کشته‌شدگان جاده‌ای استان در سال گذشته ۳۶۵ فوتی بود که این میزان در سال‌جاری ۱۸ درصد افزایش یافته و به ۴۵۸ نفر رسیده است.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، اروجعلی علیزاده ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت "هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری" در جمع اصحاب رسانه آذربایجان‌شرقی با تبریک این هفته اظهار کرد: ۲۵ آذرماه تا یکم دی‌ماه به عنوان هفته راهداری نامگذاری شده است و بنده این روز را به تمام کارکنان، رانندگان، راهداران و تمام افرادی که در زیرمجموعه راهداری هستند، تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه در زمان جنگ تحمیلی ایران دچار محدودیت و تنگناهایی شد،گفت: با توجه به اینکه اکثر کالاها و بارها از طریق بنادر جنوب و راه آبی حمل می‌شد، در دوران جنگ بنادر در معرض جنگ قرار گرفت و در زمینه حمل و تخلیه بارها با مشکلاتی روبه‌رو شدیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ادامه داد: برای برون‌رفت از محدودیت در حمل و نقل کالا به نزد امام (ره) رفته و ایشان در پیام تاریخی ۱۶ آذرماه سال ۱۳۶۲ فرمودند که کسی نگران نباشد و از کامیون‌داران برای مشارکت حمل کالا دعوت کردند و کامیون‌داران نیز لبیک به فرمان رهبر کبیر انقلاب گفتند.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۷۶ برای یادآوری زحمات کامیون‌داران پیشنهاد نامگذاری هفته حمل و نقل و راهداری به شورایعالی فرهنگی داده شد و این هفته به عنوان هفته حمل و نقل و راهداری انتخاب شد.

علیزاده ابراز کرد: طبق منشور تعریف شده، اداره‌کل راهداری دو وظیفه از قبیل حمل و نقل کالا و مسافر همچنین راهداری جاده‌ای را بر عهده دارد.

وی با اشاره به ۴۵ هزار کیلومتری وسعت آذربایجان‌شرقی و موقعیت جغرافیایی و مرزی آن بیان کرد: دو مرز سرو و رازی در این نوار قرار گرفته و حمل و نقل بیشتری در این محدوده انجام می‌گیرد، از این‌رو جایگاه حمل و نقل در استان آذربایجان‌شرقی به مراتب بالاتر از سایر استان‌هاست و دارای جایگاه ممتازی است.

۳۰ هزار راننده باری در آذربایجان‌شرقی وجود دارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بیان کرد: ۳۰ هزار راننده باری در استان وجود دارد که مشغول انجام وظیفه اپراتوری هستند به طوریکه ۵ هزار و ۹۷۷ راننده مسافری در ۱۴ پایانه مسافربری فعالیت می‌کنند و البته استان دارای دو پایانه مرزی جلفا و پایانه مرزی نوردوز نیز است.

وی ادامه داد: ۵۸ شرکت حمل و نقل برای مدیریت در استان وجود دارد که در کنار آن، ۲۲ تشکل صنفی حمل و نقل برای سازماندهی حوزه حمل و نقل ایفای نقش می‌کنند.

علیزاده، مقدار جابه‌جایی بار از طریق جاده را ۱۸/۲ میلیون تن در طول یک سال اعلام کرد و تصریح کرد: از این میزان جابه‌جایی ۴/۳ کشوری سهم استان بوده به طوریکه تعداد سفرهای کامیون باری در بازه زمانی حمل کالا  یک‌هزار و ۴۵۶  سفر است که این رقم، پنج درصد کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

رتبه ۷/۱ آذربایجان‌شرقی در جابه‌جایی حمل و نقل

وی افزود: وسایل حمل و نقل عمومی ۲۴ هزار و ۱۰۳  وسیله نقلیه است که سهم استان ۷/۱ بوده و در رتبه پنجم کشوری از لحاظ حمل و نقل قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، میزان جابه‌جایی کالا در هشت ماه سال‌جاری از طریق جاده و کامیون  را ۱۳ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با سال‌های قبل  ۶/۷ درصد رشد داشته است.

سن ناوگان آذربایجان‌شرقی بالاتر از متوسط کشوری است

وی با تاکید بر اینکه سن ناوگان استان در مقایسه با کشوری بالاست، تصریح کرد:  بر حسب کار کارشناسی انجام گرفته، سن تعیین شده برای ناوگان فرسوده، ۲۵ سال به بالا انتخاب شده است و باید از رده خارج شود.

علیزاده توضیح داد: متوسط سن ناوگان حمل و نقل کالا آذربایجان‌شرقی۲۰ سال بوده ولی نسبت به کشور عقب هستیم، چراکه سن میانگین کشوری ۱۷ سال است و امیدواریم با تلاش خود را به متوسط کشوری برسانیم.

وی با بیان اینکه ۷۳۴ دستگاه اتوبوس در ۱۴ پایانه استان فعالیت می‌کنند، یادآور شد:  یک‌هزار و ۷۷۸  مینی‌بوس حمل و نقل عمومی را در استان انجام می‌دهند و در کنار آن تعداد سواری که از طریق سازمان مجوز  فعالیت گرفته‌اند که ۷۱۰ دستگاه است که در مجموع ۲ هزار و ۶۱۶ دستگاه در استان حمل و نقل عمومی می‌کنند که  این رقم چهار درصد کشوری را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره به اینکه ۶۲۷ هزار سفر در سال‌جاری انجام گرفته است، گفت: در هشت ماهه سال‌جاری ۳ میلیون  و ۷۷۹ هزار و ۱۶۷ مسافر جابه‌جا شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد:  در جابه جایی زائران اربعین، ۵۲۲ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی ۷۱ هزار و ۶۱۶ زائر ارائه خدمات داد که کارنامه مثبتی نسبت به سال‌های قبل از خود نشان داد.

تشریح جابه‌جایی مسافر از دو پایانه مرزی

علیزاده، دو پایانه مرزی جلفا و نوردوز در آذربایجان‌شرقی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: در هشت ماهه اول سال‌جاری ۹۰۱ هزار مسافر از دو پایانه مرزی تردد داشتند که ۵۶۹ هزار مسافر از مرز جلفا و ۳۳۲ هزار از مرز نوردوز به کشورهای مجاور سفر کرده‌اند به طوریکه  ۳۴ هزار و ۴۶۴ دستگاه کامیون ایرانی و ۳۹ هزار و  ۸۰۰ کامیون خارجی تردد داشتند که نسبت به سال‌های قبل ۵/۳ رشد داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، به مطالبات رانندگان کامیون در روزهای اخیر اشاره کرد و اذعان داشت: مطالبات کامیون‌داران از  زبان رانندگان به مسوولان کشوری انعکاس یافت که البته مطالبات  به حق بود.

وی متذکر شد: با توجه به نوسانات اخیر قیمت در بازار، رانندگان در  جهت تامین قطعه، لاستیک و روغن سایر نیازهای تحت پوشش متحمل ضررهایی بودند.

علیزاده افزود: برخی رانندگان به علت این مشکلات از بارگیری کالا در برخی پایانه‌ها امتناع کردند، از این‌رو  دولت در جهت تامین برخی نیازها از قبیل توزیع لاستیک اقدامات توزیع انجام داد.

۱۲ درصد نیازهای کامیون‌داران رفع شده است

وی بیان کرد: لاستیک‌ها بر حسب نیاز از طریق اصناف توزیع شد و در حال حاضر در حد ۱۲ تا ۱۳ درصد نیازهای آنها تامین و توزیع شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خاطرنشان کرد: دولت و وزارت راه تصمیم گرفتند تا قیمت حمل و نقل نسبت به سایر اقلام همخوانی داشته و قیمت واقعی به خود بگیرد، از این رو نرخ حمل و نقل بر حسب تن بر کیلومتر تعریف شد.

آغاز طرح نرخ بر کیلومتر در اخذ کرایه از امروز

وی ادامه داد: از امروز نرخ تن بر کیلومتر شروع شده و عملکرد اخذ کرایه بر این  اساس حساب خواهد شد.  

علیزاده یادآور شد: قبلا نرخ بر حسب توافقی بود و این برخی ابهاماتی را به دنبال داشت ولی از امروز نرخ‌ها بر حسب تن برکیلومترخواهد بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با تاکید به موضوع نگهداری جاده‌ها در استان کوهستانی آذربایجان‌شرقی، گفت: با توجه به موقعیت استان و کوهستانی بودن آن و تجربه دمای تا منهای ۳۷ درجه در زمستان و ۴۰ درجه در تابستان، باعث اهمیت توجه به راهداری در این مناطق می‌شود.

۱۴ هزار و ۱۹۶ کیلومتر راه در آذربایجان‌شرقی

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی دارای ۱۴ هزار و ۱۹۶ کیلومتر راه است، تصریح کرد: استان دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲۷۵ کیلومتر راه فرعی همچنین ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.

علیزاده با اشاره به اینکه استان از لحاظ آزادراه توانسته ۱۰ درصد آزادراه کشور را به خود اختصاص دهد، ادامه داد: از لحاظ بزرگراه ۳/۱۲ درصد، راه اصلی چهار درصد، راه فرعی هشت درصد کشور را به خود اختصاص داده است.

وی، به مبحث نگهداری راه از دو طریق اعتبار ملی و استانی اشاره کرد و ابراز کرد: ۷۸ میلیارد تومان از طریق وزارت راه برای نگهداری راه‌ها تعیین شده که تا به امروز ۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اضافه کرد: راهداری راه‌های روستایی از طریق اعتبارات سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود که برای این منظور ۴۲ میلیارد تومان تعیین شده و تا به امروز ۱۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: نگهداری، آسفالت‌ریزی، حفاظت از حریق، روشنایی و هوشمندسازی جاده جزو وظایف راهداری است.

۲۴ دوربین نظارت تصویری در آذربایجان‌شرقی

علیزاده در تشریح عملکرد اداره راهداری برای هوشمندسازی جاده‌ها، گفت: در ۸۲ محور توانستیم ۲۴ دوربین نظارت تصویری نصب کنیم که از لحاظ کشوری در دوربین، رتبه ششم را داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان افزود: ۵۹ دوربین ثبت تخلف در جاده نصب شده است و ۴۰ سامانه نیز در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه ابراز کرد: اجرای پل عابر پیاده نیز در دستور کار قرار دارد به طوریکه در پنج نقطه در حال اجرا و بهره‌برداری است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ، ۴۰ مجتمع رفاهی و خدماتی را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: ۲۱ مجتمع در حال ساخت بوده همچنین ساخت ۴۰ مجتمع نیز تقاضا داده شده است.

علیزاده خاطرنشان کرد: راهداری زمستانی نیز یکی دیگر از وظایف ماست به طوریکه فصل زمستان آذربایجان‌شرقی از ۱۵ آبان آغاز شده و از همان روز نیز تلاش شبانه‌روزی برای راهداری آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: ۴۱ راهدارخانه ثابت و ۲۲ اداره به عنوان راهدارخانه مرکزی و ۳۶۲ دستگاه برف‌روب و برف‌خور در حال فعالیت هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ابراز کرد: البته ۱۹۲ دستگاه برف‌روب و برف‌خور را از بخش خصوصی اجاره کردیم که در مجموع ۵۶۸ دستگاه به صورت ملکی و استیجاری در اختیار راهداری استان است.

آمادگی کامل راهداری برای زمستان آذربایجان‌شرقی

وی با بیان اینکه ۹۶۸ پرسنل در راهداری استان فعالیت می‌کنند، افزود: در حال حاضر جهت آمادگی زمستانی، ۴۸ هزار تن نمک و ۳۰ هزار تن ماسه در راهدارخانه استان دپو شده است.

علیزاده با تاکید بر اینکه تصادفات جاده‌ای معضل بزرگ کشور است و سالانه افراد زیادی جان خود را به خاطر این معضل از دست می‌دهند، گفت: تعداد کشته‌شدگان جاده‌ای استان در سال گذشته، ۳۶۵ فوتی بود که این میزان در سال‌جاری ۱۸ درصد افزایش یافته و به ۴۵۸ نفر رسیده است.

وی متذکر شد: بیشترین تصادفات در محورهای اصلی و به صورت شاخ به شاخ ناشی از سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ و خواب‌آلودگی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ۳۰ گردنه در استان، باید روشنایی آنها تامین شود به طوریکه تامین روشنایی در داخل تونل، پل‌های بزرگ، نقاط پرحادثه و گردنه و مه‌گیرها جزو وظایف ماست.

وی یادآور شد: سامانه ۱۴۱ به صورت روزانه اطلاعات راهداری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد همچنین سامانه «شهرآرا» تمام شکایت رانندگان را ثبت می‌کند.

علیزاده اضافه کرد: در سال‌جاری ۵۵۰ شکایت در «شهرآرا» ثبت شده است که برای ۵۲۸ مورد رسیدگی شده و ۳۲ شکایت نیز در حال بررسی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1213280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =