ادعاهای جدید برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم نفت ایران

اقتصادآنلاین نوشت: رویترز در جدیدترین ادعای خود برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم نفت ایران، مسئله سمی بودن بخارات نفت صادر شده از کشورمان به شیلی را مطرح کرده است.

در این گزارش آمده که "شیلی ارتباط احتمالی بین نفت خریداری شده از ایران و تصاعد گازهای سمی که منجر به مسمومیت ۵۰۸ نفر از شهروندان شیلی در ماه آگوست شده است را بررسی می‌کند."

روز گذشته رویترز مدعی شد که دادستان شیلی از آغاز تحقیقات درباره واردات نفت ایران توسط شرکت ENAP با عنوان ‌منبع احتمالی گازهای سمی در دو شهر این کشور خبر داد. در این گزارش آمده است: یک مقام دادستانی منطقه‌ای شیلی گفت: "مقامات انتظامی شیلی نفت تحویل شده به شرکت ENAP توسط ایران را به عنوان منبع احتمالی گازهای مضری می دانند که در ماه اگوست ۵۰۸ نفر از شهروندان شیلی را راهی بیمارستان کرده است."

از سویی دیگر ENAP نیز تایید کرد که پلیس و دادستان ها در اوایل روز دوشنبه هفته جاری برای انجام بررسی های بیشتر در پالایشگاه نفت ENAP  و بندر دریایی در مجاورت دو شهر مورد نظر در جنوب سانتانیا است حاضر شدند.

نفت ایران

همچنین در این گزارش آمده است که سخنگوی دفتر دادستانی منظقه با اعلام بررسی رابطه بین واردات نفت خام ایران به دو پالایشگاه هوالپین و کوینتورو و مسمومیت شیمیایی ایجاد شده برای شهروندان شیلی، گفت: در این مرحله وجود ارتباط بین مسمومیت و نفت ایران در حد فرضیه است که ما به آن رسیدگی می‌کنیم.

تحقیقات از آنجایی آغاز شد که ۵۰۸ نفر از ساکنان مناطق مذکور در ماه آگوست زمانی برای مداوای سرفه و مسمومیت تنفسی به بیمارستان مراجعه کردند که ساکنان محلی از تصاعد بوی نامطلوب و بخارات شیمیایی در هوا خبر داده بودند.

از طرفی دیگر وزیر محیط زیست شیلی نشت مواد شیمیایی را به محیط از سوی پالایشگاه ENAP محکوم کرد،مسئله ای که از سوی این پالایشگاه رد شده است. گفتنی است شرکت ENAP طی بیانیه ای که در این خصوص صادر کرده، اعلام داشته است هیچ ارتباطی میان مسمومیت و نفت خریداری شده از سوی ایران توسط این پالایشگاه وجود ندارد. این شرکت همچنین در بیانه خود آورده است: تمام مراحل تخلیه نفت خام در این پالایشگاه با روش های بسیار دقیق و حرفه ای انجام می شود که بروز چنین مشکلاتی بسیار دور از ذهن است. قابل ذکر است که ENAP بزرگترین پالایشگاه شیلی است که تمام نفت مورد نیاز خود را وارد می کند. در پایان گزارش به این نکته نیز اشاره شده است که در این رابطه دادستانی از توضیحات بیشتر تا دست یافتن به جزییات قابل اتکا در خصوص این پرونده خودداری کرد.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =