مسئولیت  حذف یارانه ۳ دهک بالا سال آینده بر عهده کدام نهاد است؟

تسنیم نوشت:‌ یک نماینده ادوار مجلس گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ حذف یارانه سه دهک بالای جامعه را به استانداری ها واگذار کرده است. 

جعفر قادری با بیان این مطلب افزود: تکالیفی در دولت های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم برای دولت مشخص شده تا طبق این تکالیف یارانه حداقل سه دهک بالای جامعه را حذف و سهم تولید، بهداشت و درمان را پرداخت کنند.

وی اظهار داشت: متاسفانه دولت های مورد نظر هرسال از انجام تکلیف مربوطه سرباز زده به طوری که حتی بخشی از کسری منابع برای پرداخت یارانه را از محل منابع عمومی تامین کرده اند.

یارانه نقدی

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منابع حاصل از حذف یارانه سه دهک بالای جامعه باید صرف توسعه زیرساخت ها و حمایت از تولید و یا اینکه بخشی از هزینه های دهک های پائین جامعه از طریق این مهم جبران شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت در لایحه بودجه ۹۸ به حذف یارانه سه دهک بالای جامعه توجه کرده است، گفت: طرح مربوطه در صورت همراهی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی عملیاتی خواهد شد.

قادری ضمن اشاره به اینکه حذف یارانه سه دهک بالای جامعه به آسانی امکان پذیر است، افزود: دولت می تواند اطلاعات مربوط به یارانه بگیران را در اختیار استانداری ها قرار دهد و استانداری ها هم می توانند اطلاعات مدنظر را به فرمانداری ها واگذار کنند.

وی اظهارداشت: بدون شک با شناختی که فرمانداری ها از وضعیت میدانی خانوارها دارند و اطلاعاتی که از طریق سامانه های اطلاعاتی مربوطه مانند سامانه املاک و غیره به دست می آورند به راحتی می توانند یارانه بگیران سه دهک بالای جامعه را شناسایی و نسبت به حذف یارانه آنان اقدام کنند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در آئین نامه های مصوب شده باید موارد مصرف منابع حاصل از حذف یارانه سه دهک بالای جامعه را مشخص کند.

وی با تاکید بر اینکه سه دهک بالای جامعه در همه استان ها یکسان نیست و متوسط درآمد استان ها با یکدیگر متفاوت است، گفت: به عنوان مثال سه دهک بالای استان سیستان و بلوچستان می توانند هم ردیف با سه دهک متوسط استان تهران باشد.

قادری افزود: بطورکلی از نکات مثبت طرح حذف یارانه سه دهک بالای جامعه واگذاری اجرای این مهم به استانداری ها و ارائه اطلاعات یارانه بگیران به فرمانداری ها و مسئولان محلی است.

وی گفت: نبود توازن در درآمدهای افراد در استان ها از نکات ضعف طرح حذف یارانه سه دهک بالای جامعه از سوی استانداری هاست.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =