۱۲ سال بعد از درودزن، این‌جا حرف‌های تکراری تمامی ندارد!

دقیقا بعد از هر حادثه‌ای مسئولان آموزش و پرورش حرف‌های تکراری می‌زنند و در اصل اتفاقی برای خداحافظی با تجهیزات گرمایشی نا ایمن در مدارس رخ نمی‌دهد و سوالی که باقی می‌ماند این است، ۱۲ سال پس از دروردزن و ۶ سال پس از شین‌آباد، فرصت مناسبی برای خداحافظی همیشگی با تجهیزات گرمایشی نا ایمن در مدارس نبود؟

محمدحسین نجاتی: دیروز آتش به جان یک مدرسه در زاهدان افتاد. ۲ دانش آموز فوت کردند و گروهی دیگر از دانش‌آموزان نیز با درصدهایی از سوختگی، سال‌ها باید زخم این آتش را در جان نگه دارند. مثل دختران شین‌آباد و کودکان درودزن که زخم با آنها بزرگ شد و از بلوغ تا جوانی روزهای عمر آنها را دائما درگیر یک حادثه.

۱۲ سال از حادثه آتش‌سوزی درودزن فارس می‌گذرد.

 آتش‌سوزی مدرسه درودزن حادثه‌ای بود که در ۱۴ آذر ۱۳۸۵در مدرسه شهید رحیمی درودزن شهرستان مرودشت استان فارس رخ داد و هشت دانش‌آموز را در شعله‌های خود سوزاند. این آتش‌سوزی بر اثر آتش گرفتن تنها وسیله گرمایشی (بخاری علاءالدین) اتفاق افتاد و با وجود اینکه آموزش و پرورش توسط محاکم قضایی مقصر شناخته شد، پرداخت دیه به آسیب‌دیدگان تا آبان ماه ۱۳۹۰ طول کشید.

۶سال هم از حادثه آتش سوزی مدرسه روستای شین‌آباد در حاشیه شهر پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی می‌گذرد.حادثه‌ای که در روز چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۱ رخ داد و در این حادثه ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند که دو نفر از آن‌ها بر اثر شدت جراحات وارده فوت کردند. همچنین انگشتان سه تن از دانش‌آموزان به دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند قطع شد.

امروز هم نوبت به مدرسه‌ای در زاهدان افتاد. (جزییات بیشتر از حوادث آتش‌سوزی مدارس در ۲۰ سال گذشته را اینجا بخوانید)

تلخ‌تر آنکه در همه این حوادث شاهد تکرار واکنش‌ها و تکرار حرف‌های مسئولان آموزش و پرورش و مجلس هستیم. بیش از ۲۰ سال است که حساسیت‌ها نسبت به وجود لوازم گرمایشی نا امین در مدارس بالاتر رفته و هر بار بعد از هر حادثه‌ای، آموزش و پرورشی آماری از مدارس ناایمن می‌دهند و دوباره روز از نو و روزی از نو .

به جدول زیر توجه کنید. دقیقا بعد از هر حادثه‌ای مسئولان آموزش و پرورش حرف‌های تکراری می‌زنند و در اصل اتفاقی برای خداحافظی با تجهیزات گرمایشی نا ایمن در مدارس رخ نمی‌دهد و سوالی که باقی می‌ماند این است، ۱۲ سال پس از دروردزن و ۶ سال پس از شین‌آباد، فرصت مناسبی برای خداحافظی همیشگی با تجهیزات گرمایشی نا ایمن در مدارس نبود؟

در ادامه گزارش واکنش‌های امروز مسئولان آموزش و پرورش را بخوانید.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش: «۴۰ تا ۴۲ درصد کلاس‌های ما هنوز وسایل گرمایشی استاندارد ندارند. البته بخاری‌های قطره‌ای در سراسر کشور قطع شده است اما بخاری‌های غیر استاندارد هنوز در کلاس‌ها استفاده می‌شود که با اعتبارات لازم پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم سعی داریم به وسایل گرمایشی استاندارد تبدیل شوند.»

مهرالله رخشانی‌مهر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور: «بیش از ۴۰درصد از مدارس کشور به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز نیستند در تلاشیم با یک برنامه زمانبندی ۳ سال آینده بخاری‌های غیر استاندارد را از مدارس جمع کرده و بخاری‌های استاندارد را جایگزین کنیم. در سطح مدارس کشور تعداد زیادی از مدارس که سیستم گرمایش غیراستاندارد داشتند تعویض شده است. در بخشی از استان‌های کشور استانداردسازی انجام شده اما بخش بیشتری از مدارس سردسیر یا صعب‌العبور باقی مانده است.»

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =