تصاویر | گرانی سودانی‌ها را به خیابان آورد

مردم سودان در اعتراض به گرانی کالاها و بحران اقتصادی در کشورشان تظاهرات کردند و با به آتش کشیدن مقر حزب کنگره ملی سودان (حزب حاکم)، خواستار برکناری آن شدند.

به گزارش خبرآنلاین،  شهرهای مختلف سودان شامگاه چهارشنبه شاهد تظاهرات گسترده سودانی ها در اعتراض به گرانی، افزایش قیمت کالاها و مواد غذایی از جمله نان و وخامت اوضاع معیشتی بود که همین امر سبب شد تا مسئولان سودان حالت فوق العاده در کشور اعلام کنند. برخی از تحولات و جزئیات بیشتر درباره کشته شدگان و بازداشت شدگان را در ادامه می خوانید:

 شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد که شهرهای مختلف سودان شامگاه چهارشنبه شاهد تظاهرات گسترده سودانی ها در اعتراض به گرانی، افزایش قیمت کالاها و مواد غذایی از جمله نان و وخامت اوضاع معیشتی بود.

 متعاقبا این اعتراضات در شهرهای 'عطبره' واقع در شمال سودان و 'پورت سودان' واقع در کناره دریای سرخ، بالا گرفت و معترضان مقر حزب کنگره ملی سودان را در عطبره به آتش کشیدند.

مقامات سودانی نیز به دنبال این تظاهرات، حالت فوق العاده در شهر عطبره اعلام کردند.

در همین راستا پایگاه خبری 'سودان تریبون' گزارش داد که اهالی عطبره پس از وخامت اوضاع معیشتی و افزایش بهای نان به خیابان ها ریختند.

این پایگاه خبری سودانی به نقل از شاهدان عینی افزود که نیروهای پلیس اقدام شدیدی برای متفرق کردن معترضان یا بازداشت آنها انجام ندادند. 

همچنین به گزارش ایرنا با افزایش میزان اعتراضات، نیروهای امنیتی سودان مقررات منع آمد و شد را در عطبره به اجرا درآوردند.

این در حالی است که روز دوشنبه 26 آذر ماه نیز صدها تن از دانش ‌آموز سودانی در اعتراض به گرانی کالاها در دو شهر 'الفاشر' در اقلیم ملتهب 'دارفور' در غرب و 'الدمازین' مرکز ایالت نیل آبی در جنوب شرق خارطوم تظاهرات کردند.

گفتنی است که سودان این روزها با بحران اقتصادی سختی دست و پنجه نرم می کند و تورم در این کشور در ماه گذشته از مرز 64 درصد عبور کرد. 

عمر البشیر رئیس‌ جمهوری سودان اواخر مردادماه گذشته نیز از کاهش شمار اعضای هیئت‌ های دیپلماتیک این کشور درخارج با هدف کاهش هزینه‌ها خبر داده بود.

در همین حال شعله اعتراض های مردمی در سودان که شامگاه روز گذشته (چهارشنبه) از شهرهای 'عطبره' در شمال سودان و 'پورت سودان' واقع در کناره دریای سرخ آغاز شده بود، امروز به خارطوم پایتخت رسید.

در همین راستا معترضان به گرانی، افزایش بهای کالاهای اساسی مانند نان و بحران اقتصادی، در پایتخت به خیابان ها آمدند و با سر دادن شعارهایی خواستار برکناری نظام حاکم در این کشور شدند.

همچنین رویترز به نقل از یک عضو پارلمان سودان افزود که یک نفر در جریان این اعتراض ها کشته شده است.

پیش تر نیز  معترضان سودانی مقر حزب کنگره ملی سودان در شهر عطبره را به آتش کشیدند.

این در حالی است که روز دوشنبه 26 آذرماه نیز صدها تن از دانش ‌آموزان سودانی در اعتراض به گرانی کالاها در دو شهر 'الفاشر' در اقلیم ملتهب 'دارفور' در غرب و 'الدمازین' مرکز ایالت نیل آبی در جنوب شرق خارطوم تظاهرات کردند.

گفتنی است سودان این روزها با بحران اقتصادی سختی دست و پنجه نرم می کند و تورم در این کشور در ماه گذشته از مرز 64 درصد عبور کرد. 

همچنین طبق آخرین آمار شمار کشته های اعتراض های اخیر به اوضاع اقتصادی و گرانی در کشور آفریقایی سودان به هشت تن رسید.

در همین حال مقام های سودانی اعلام کردند که شمار کشته های اعتراض های اخیر به اوضاع معیشتی در استان های «القضارف» (شرق)، نهرالنیل (شمال)، بر اساس اعلام منابع محلی به هشت تن افزایش یافته است.

در همین راستا رسانه های محلی روز پنجشنبه گفتند که مقام های استان القضارف در پی کشته شدن پنج تظاهرکننده، حالت فوق العاده و منع آمد و شد در این استان اعلام کردند.

 همینطور یک شبکه تلویزیونی بخش خصوص نیز به نقل از ابراهیم مختار سخنگوی حکومت استان نهر النیل اعلام کرد که دو شهروند در پی تظاهرات در شهرهای بربر و العبیدیه واقع در این استان کشته شدند.

این در حالی است یک مسئول محلی در شهر القضارف گفت که شمار کشته های اعتراض ها در این شهر به 6 تن افزایش یافته است.

بر اساس اعلام رسانه ها، شعله اعتراض های مردمی در سودان که شامگاه چهارشنبه از شهرهای 'عطبره' در شمال سودان و 'پورت سودان' واقع در کناره دریای سرخ آغاز شده بود، امروز به خارطوم پایتخت رسید.

تصاویر از رویترز و توئیتر
 

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1214801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    1 0
    تو سودان هم اعتراض میکنند اما اینجا ،اجناس 15 برابر شده ،مردم کاملا راضیند که 40 برابر نشده؟!
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    1 0
    این صحنه ها عبرتی باشه واسه مسئولین ما اگر البته هنوز گوش شنیدنشون سنگین تر نشده