۰ نفر
۱۶ تیر ۱۳۸۸ - ۰۴:۲۲

ساکنان شهرهای بزرگ و به‌ویژه کلانشهر تهران دیگر چند سالی است که با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند.

 آنها به ویژه در فصل پاییز به شنیدن توصیه‌هایی مبنی بر در خانه ماندن کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی عادت کرده‌اند اما این بار اتفاقی نادر نه تنها پایتخت‌نشینان بلکه شهروندان نیمی از شهرها و استان‌های کشور را خانه‌نشین کرده است؛ ورود گردوغبار از کشورهای عربی. این اتفاق در شرایطی روی‌داده که با اقدام به‌موقع کشورهای منطقه، امکان پیشگیری از این پدیده وجود داشت به طوری که عدم توجه به مسائل زیست‌محیطی و تعلل عراق در مالچ‌پاشی روی تالاب‌های خشک شده سبب شد وزش باد، گردوغبار این مناطق را به ایران بیاورد.

اما این اتفاق خیلی هم ناگهانی نبود و در شرایطی که ورود گردوغبار به برخی استان‌های کشور پیش‌بینی شده و از ابتدای فروردین حل این معضل در دستور کار سازمان‌ محیط زیست قرار گرفته بود، کمیته هماهنگی و نظارت موارد اضطراری روز شنبه در محل استانداری تهران برگزار شد بدون این که هیچگونه پیش‌هشداری در این خصوص اعلام کند!

 فاطمه واعظ جوادی، رئیس سازمان محیط زیست که سال گذشته وعده‌هایی را مبنی بر آغاز عملیات در جهت حل این مشکل از ابتدای سال 88 داده بود، پس از گذشت چند ماه از سال جدید‌، ظرف چند روز گذشته به همراه هیأتی برای حل این معضل به کشور عراق سفر کرد که نتیجه آن بازدید از نتایج بیابان‌زدایی در ایران و در نهایت اختصاص بودجه‌ای از سوی عراق برای حل این مشکل بود.
اما به اعتقاد مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست، کم‌تحرکی از سوی سازمان‌های محیط زیست و وزارت بهداشت مشاهده شده چراکه از یک سال قبل باید دستگاه‌های دیپلماسی در این زمینه فعال می‌شدند تا به مرز بحران کنونی نرسیم.

محمدهادی حیدرزاده با تأکید بر این که باید هرچه سریعتر اقدامی اضطراری برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به کشور صورت گیرد، به ایسنا گفت: کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران نیز باید فعال‌تر عمل کرده و دستگاه‌های مرتبط را در این شرایط وارد عرصه می‌کرد.

او با بیان این که توفان‌های شن کنونی به هیچ عنوان سابقه نداشته است، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع آلودگی هوا به عنوان یک دغدغه نگاه نمی‌کند و در این مورد همین کافی که دفتر آلودگی هوای این سازمان 4 سال است مدیر کل ندارد.

تشکیل جلسه کمیته اضطرار
در پی تشدید ذرات گردوغبار و قرار گرفتن هوای تهران در شرایط بحرانی، دیروز کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه داد. در این جلسه مقرر شد تمامی مراکز دولتی و آموزشی دولتی و غیردولتی استان تهران در روز سه‌شنبه تعطیل باشند.

به گفته یوسف‌علی درون‌پرور، معاون عمرانی استانداری تهران در این جلسه، کارخانجات صنعتی طبق تصمیم این کمیته به مدت 48 ساعت تعطیل می‌شود که در صورت تداوم تشدید آلودگی هوا این تعطیلی 72 ساعت خواهد شد.
معاون عمرانی استانداری تهران افزود: در صورت تشدید آلودگی هوا روز چهارشنبه نیز طبق تصمیم کمیته اضطراری هوا تعطیل خواهد شد.
بر اساس این مصوبه تأکید شده است مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها می‌توانند امتحانات خود را برگزار کنند.

بی‌سابقه طی 30 سال
در این زمینه مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به این که حد مجاز غلظت آلاینده ذرات معلق 150 میکروگرم بر مترمکعب است، گفت: این در حالی است که میزان این آلاینده در تهران در برخی ایستگاه‌ها به حدود 900 میکروگرم بر مترمکعب رسید!
دکتر رشیدی افزود: این میزان آلاینده مذکور طی 30 سال اخیر در تهران بی‌سابقه بوده است بنابراین اکیداً توصیه می‌شود از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری شود.
وی با اشاره به این که وضعیت آلودگی هوای تهران در شرایط بحران قرار دارد، گفت که پیش‌بینی می‌شود هوای پایتخت در روز چهارشنبه همچنان در شرایط «ناسالم» باقی بماند.
اصیلیان، معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اما این‌طور پیش‌بینی کرده که با این که در تهران وضعیت هوا به تدریج بهتر می‌شود، بر اساس پیش‌بینی‌ها و گزارش‌های واصله شرایط بحرانی در مناطق غربی تا پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

خدمات‌رسانی در سطح شهر
همزمان با این اتفاق، شهرداری تهران به ایجاد ایستگاه‌های ثابت و سیار در شهر تهران و استقرار آمبولانس‌ها و همچنین توزیع رایگان ماسک و امدادرسانی به شهروندانی که دچار تنگی نفس شده بودند اقدام کرد به طوری که به گفته مشاور شهردار تهران، تا کنون حدود 20 هزار ماسک رایگان بین شهروندان تهرانی توزیع شده است و این اقدام ادامه دارد.
حیدرزاده همچنین با اشاره به این که در ایستگاه‌های برپا شده، ضمن توزیع رایگان ماسک به شهروندانی که با مشکلات تنفسی مواجه شده‌اند کمک‌های اولیه از قبیل کپسول اکسیژن و. . . ارائه شده و در صورت نیاز بیماران را به بیمارستان منتقل کنند، اظهار کرد: ایستگاه‌های امدادرسانی به شهروندان توسط شهرداری تهران در میادین اصلی تجریش، صادقیه، رسالت و ولیعصر (عج) ایجاد شده است.

دوبرابر شدن مأموریت‌های اورژانس تنفسی
آلودگی‌های اخیر در تهران باعث شده مأموریت‌های اورژانس تنفسی دوبرابر شود. رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی تهران با اشاره به این که طی چند روز گذشته مطالبات مردمی در خصوص بیماری‌های تنفسی از اورژانس افزایش داشته، خاطرنشان کرده است: همه 115 پایگاه اورژانس تهران در حالت آماده‌باش هستند و علاوه بر ارائه خدمات جاری، در صورتی که وضعیت آلودگی هوا به گونه‌ای بود که نیاز به فراخوان نیروها و امکانات بیشتری باشد، تکنیسین‌های اورژانس به مناطق مورد نیاز اعزام خواهند شد.

رضا دهقانپور همچنین بیان کرده که 5 دستگاه اتوبوس ‌- آمبولانس در سطح شهر تهران آماده هستند تا در صورت نیاز آنها را که جنبه درمانگاهی پیدا می‌کنند جهت ارائه خدمات مستقر کنیم.
به گفته او آلودگی هوا و گردوغبار ممکن است عامل انتقال‌دهنده عوامل بیماری‌زا مانند ویروس‌ها باشند که مردم باید در این زمینه مراقب باشند.

لغو پروازها
گردوغبار موجود نه تنها سبب کندی رفت و آمد در بزرگراه‌ها و ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم شد بلکه باعث شد تعداد زیادی از پروازهای داخلی هم لغو یا با تأخیر انجام شود. به گفته رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری وضع بد جوی باعث شده تا حداقل شرایط‌ لازم برای فرود هواپیما در فرودگاه‌های مقصد فراهم نشود و حفظ سلامت پرواز‌ها و لزوم ایمنی باعث شد تا سازمان هواپیمایی کشوری از انجام پروازهایی که شرایط لازم را ندارند، جلوگیری کند. او با بیان این که اهواز، کرمانشاه، کیش، شیراز، بوشهر، جزیره سیری، مشهد، طبس، آبادان و ماهشهر از شهرهایی بوده‌اند که پرواز به آنها لغو شده است، همچنین گفت: به مسافران توصیه می‌شود پیش از عزیمت به فرودگاه با برقراری تماس با شماره 199 پروازهای داخلی از انجام شدن یا تأخیر پرواز خود با خبر شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۶
    0 0
    با سلام با توجه به اينكه ميزان غلظت آلاينده ها در شهرهاي مثل ايلام كرمانشاه خرم آباد سنندج همدان اهواز به مراتب بيشتر از شهر تهران گزارش شده و شدت اين پديده از غرب به شرق كاهش پيدا ميكنه چرا ساير استانها رو كه به شدت با اين مسئله درگيرند هستند رو تعطيل نكردند
  • یک علاقمند به پیشرفت ایران IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۷
    0 0
    صلاح خویش خسروان دانند