۰ نفر
۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
جنوب کرمان در انتظار پوشش اینترنت

طبق گزارش های مرکز آمار ایران، استان کرمان در سال ۹۶ ازنظر برخورداری خانوارهای شهری از «اینترنت» در نقاط شهری و روستایی در رتبه ۳۰ قرار داشته است ولی تا خردادماه سال جاری این شاخص به رتبه ۲۱ رسیده است، رتبه پایین کرمان در این خصوص به عدم اطلاع مردم از وجود اینترنت برمی گردد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان کرمان، گزارش مرکز آمار ایران با عنوان «هزینه و درآمد خانوارهای روستایی و شهری در سال ۹۶» که در آبان ماه امسال منتشر شده است نشان میدهد که  درصد برخورداری استان کرمان از خدمات اینترت در نقاط شهری برابر با  ۲۶٫۸۱ بوده اما برخورداری از این خدمات در متوسط کشوری نقاط شهری برابر با ۵۳٫۷۵ درصد بوده است همچنین این شاخص در نقاط روستایی ۶٫۵۰ درصد و در متوسط کشوری نقاط روستایی این عدد برابر با ۲۳٫۳۴ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش مرکز آمار، استان کرمان ازنظر برخورداری خانوارهای شهری از «اینترنت» در سال ۹۶ در نقاط شهری و روستایی در رتبه ۳۰ قرار داشته، یعنی اینکه تنها یک استان که سیستان و بلوچستان وضعیت بدتری نسبت به کرمان در برخورداری از اینترنت داشته است. با توجه به این آمار خبرآنلاین به دنبال چرایی این مساله و همچنین وضعیت کنونی اینترنت در استان رفت که از قرار معلوم گرچه هنوز بسیاری از روستاهای استان از پوشش اینترنت بی بهره هستند اما با این حال شاخص استفاده خانوار از اینترنت تا خرداد ماه ۹۷ به عدد ۲۱ رسیده است.

قطع و وصلی اینترنت روستا به روستا

«سروش صلواتیان» یکی از فعالان اجتماعی حوزه جنوب کرمان در خصوص وضعیت اینترنت در قلعه گنج می گوید: از آنجایی که رفت و آمدم به این شهر زیاد است، می بینم که وضعیت نت در این منطقه به طور کل افتضاح است، گرچه شهر قلعه گنج و تنگران اینترنت دارند اما تا شهر چاه داد خدا خبری از اینترنت نیست، بعد از آن هم تا رمشک که آخرین دهستان این منطقه به حساب می آید نت وجود ندارد. در نقاط دیگر هم وضع به همین شکل است ،از کهنوج که خارج می شویم تا رودبار به شکل کامل اینترنت موجود نیست، از رودبارجنوب تا زهکلوت هم باز اینترنت وجود ندارد. در ضمن باید گفت نقاطی که به اینترنت وصل می شوند منحصر به تری جی و در حد سر زدن در یکی، دو تا از صفحات مجازی می شوند. صلواتیان تعریف می کند:  خیلی اوقات در بعضی نقاط جنوب چون فقط سر یکی از تپه ها  اینترنت وصل می شده ، شب  تا صبح را  در همان نقطه برای ارسال یک پست گذرانده ام. 

او در خصوص پوشش «های وب» در جنوب کرمان می گوید: گرچه دکل های «های وب» را برای راه اندازی اینترنت در منطقه آوردند اما هنوز کامل راه نیافتاده است، مثلا در روستای توریگ دو، دکل نصب شده اما تجهیزات الکترونیکی آن هنوز وصل و اجرا نشده است. علاوه بر این، خریدن سیم کارت «های وب» در این جا خودش یک مساله است زیرا که هنوز اینترنت برای مردم جا نیفتاده و بسیاری از مردم هم نمی توانند آن را بخرند زیرا که مراحل وصل شدن به آن پروسه طولانی است. مساله دیگری که در خصوص این پوشش دهی وجود دارد این است که مردم مجبور به خرید مودم هم هستند، زیرا که سیم کارت ها فقط دیتا هستند و افراد نمی توانند با آن مکالمه داشته باشند. خود من وقتی در روستای سولان هستم، برای وصل شدن اینترنت به چاه داد خدا می روم، چون  از چاه دادخدا به بعد تا اردوگاه اینترنت نیست، در اردوگاه هم که «های وب» وجود دارد  شاید فقط یکی دو نفر از خدمات آن بهره می برند . 

مردم جازموریان در حسرت آنتن و اینترنت

«احسان پادیر » یکی از مردم توابع جازموریان می گوید: وضعیت انتن دهی و اینترنت در این نقطه از جنوب اصلا خوب نیست، اگر مردم سواد داشته باشند برای تماس های خود به یک نقطه در بلندی و یا نقطه خاص می روند تا بتوانند مکالمه داشته باشند، اینترنت هم وضع نامناسبی دارد، در منطقه کوهستان در بخش جازموریان  روستای پنج انگشت، چاه ابراهیم، دراس، تحتالی کلا اینترنت ندارند و «های وب» هم به اینجا هنوز نرسیده است.

شاخص IDI استان کرمان از رتبه ۲۹ به ۲۳ رسیده است 

«شیما شیبانی» کارشناس آمار و اطلاعات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان در خصوص میزان نسبتا پایین این شاخص در استان می گوید: این عدد که شاخص توسعه یافتگی استان(IDI) نام دارد به سه زیربخش مهارت،شامل میزان آموزش و باسوادی مردم، دسترسی مردم به فاوا شامل تلفن و اینترنت و... و میزان استفاده مردم از فاوا شامل تلفن و اینترنت و... بستگی دارد.

 از دلایل پایین بودن این شاخص وسعت پهناور و پراکندگی جمعیتی بسیار بالای استان است، اما با این وجود لازم به ذکر است که این شاخص با پیگیری ها و سرمایه گذاری های عظیم صورت پذیرفته نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و طبق آمارهایی که موجود است تا خرداد سال جاری استان کرمان به رتبه ۲۳ کشوری رسیده است و استان های کردستان، همدان، خراسان شمالی،  گلستان، اردبیل، اذربایجان غربی،لرستان و سیستان و بلوچستان در رتبه های بعد از استان کرمان هستند.

به گفته این کارشناس مساله دیگری که می تواند عاملی برای پایین بودن این شاخص باشد میزان استفاده خانوارها و افراد از اینترنت و تلفن همراه است. بر اساس گزارشات فنی موجود علیرغم اینکه بستر و زیرساخت دسترسی به اینترنت و تلفن همراه در اغلب نقاط استان فراهم شده است، طی بازدید هایی که ما جهت تست پوشش اینترنت پرسرعت روستایی داشته ایم در اغلب روستاهای استان، پوشش اینترنت پرسرعت از طریق شرکت "های وب" وجود دارد  لیکن مردم از آن اطلاعی ندارند و فقط چند خانوار از این سرویس استفاده می کردند.

در بسیاری از مناطق دیگر هم وضع همین است در حالی که حدود دوسال است در اغلب روستاها ایستگاها نصب شده و از آنجایی که دهیارها تلفن و مودم جداگانه در این خصوص دریافت کرده اند توقع داشتیم مردم از وجود این سرویس آگاهی داشته و آمار استفاده کنندگان با اطلاع رسانی دهیاران و شوراها قابل توجه باشد. در واقع استان ما ۷۱ شهر و ۲۳ شهرستان دارد که همه شهرها تحت پوشش شبکه  نسل سوم‌ و چهارم همراه اول و بالغ بر ۸۵ درصد شهرها نیز از پوشش شبکه ایرانسل بهره می برند، اغلب روستاها نیز با اپراتور «های وب» در حال سرویس دهی هستند که این پروژه در دو فاز در حال اجراست، حدود ۲۷۷۱ روستا در فاز اول تحت پوشش قرار گرفته اند و به حول و قوه الهی و حمایت مقام عالی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که بیشترین دغدغه ایشان تامین نیازهای مناطق محروم و کاهش شکاف دیجیتالی در دور دست ترین مناطق است تعداد  ۱۰۲۸ روستای دیگر تا پایان سال جاری یعنی در فاز دوم دارای پوشش اینترنت۴G و همزمان تلفن خانگی می شوند که تاکنون از این نعمت برخوردار نبودند.

اطلاع رسانی در اولویت اول 

شیبانی در ادامه در خصوص مشکلاتی که مردم با «های وب» دارند می گوید، طبق پایش های صورت پذیرفته به خوبی می توان دید که در بسیاری از نقاط استان مردم اصلا از پوشش اینترنت در روستای خود اطلاعی ندارند، این یک مشکل اساسی به حساب می آید و قرار است که برنامه های جدیدی جهت اطلاع رسانی به مردم داشته باشیم، هرچند در این خصوص مکاتبات زیادی هم با فرمانداری ها و دهیاری ها انجام شده اما مثمرثمر نبوده است.

در پایان شیبانی ضمن اشاره به رشد چشمگیر (حدود ۹ برابری) تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت ثابت و سیار استان( ۲۲۵۲۳۲۲ نفر)  نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید و همچنین رشد بیش از ۴۵ درصدی ضریب نفوذ مشترکین اینترنت پرسرعت به ۶۹/۱۷ درصد، یادآور شد در جلسه ای که اخیراً با حضور معاون محترم وزیر و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در استان برگزار شد مقرر گردید تا پایان سالجاری اکثر نواقص پوششی جاده ها و مشکلات و کاستی های شبکه کابل شهرها و روستاهای استان مرتفع گردد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1215181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =