چرا نمی‌شود به رحیم‌پورازغدی و حرف‌هایش اعتماد کرد؟

سید عبدالجواد موسوی در اعتماد نوشت: رحیم‌پورازغدی گاهی حرف حساب هم می‌زند؛ آن هم در تیراژی وسیع. با این حال کم‌تر کسی باورش می‌کند. سوال این است: چرا جناب رحیم‌پور ازغدی با وجود این همه مخالف‌خوانی با وضع موجود یخش نمی‌گیرد؟

۱- بزرگ‌ترین مشکل رحیم‌پور تلویزیونی است که از آن سخن می‌گوید؛ تریبونی که به زعم عده کثیری آغشته به اغراض سیاسی است و کمتر کسی باورش می‌شود این تریبون برای رضای خدا کاری انجام دهد. وقتی این تریبون به وفور در اختیار فردی قرار می‌گیرد تا هرچه دل تنگش می‌خواهد بر زبان بیاورد مخاطب بدبینی‌اش مضاعف می‌شود. چه کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است؟ گوینده این حرف‌ها قرار است رییس‌جمهور آینده کشور شود؟ کسی سفارش این بنده خدا را کرده؟ علاوه بر این پرسش‌های بی‌پاسخ تریبونی که رحیم‌پور از آن سخن می‌گوید تناقضات ساختاری جدی‌ای دارد؛ به گونه‌ای که علاوه بر بی‌معنا ساختن هرگونه سخنان تند و تیز و عدالت‌خواهانه، گاهی شکل هجو گونه‌ای به این سخنان می‌بخشد و سخن و صاحب سخن را در موقعیت کمدی رقت‌باری قرار می‌دهد. مثال می‌زنم: آقای رحیم‌پور از یک جامعه اخلاقی و انقلابی سخن می‌گوید؛ جامعه‌ای که در آن قناعت و ساده‌زیستی یک فضیلت محسوب می‌شود، ‌هنوز سخنان جناب رحیم‌پور به پایان نرسیده که تبلیغات محصولات لوکس و گرانقیمت با صدایی اغواگر از جعبه تلویزیون بیرون می‌زند و همه زحمات گوینده را به باد هوا بدل می‌کند. آقای رحیم‌پور از عدل علوی سخن می‌گوید و اینکه در یک جامعه عدالت محور چگونه هر چیزی در جای خود قرار می‌گیرد و در چنین جامعه‌ای منتقدان بی‌پروا سخنان‌شان را بر زبان می‌آورند اما هنوز زنگ صدای او در گوش شماست که چشم‌تان به یک مجری لوس و بی‌مزه می‌افتد که در مقابل یک مدیر میانی دست بسته نشسته و مشغول مدح و ثنای اوست.

۲- اما همه مشکل به صدا و سیما برنمی‌گردد. خود آقای رحیم‌پور هم کم مشکل ندارد. مهم‌ترینش اینکه متکلم وحده است. با عالم و آدم از موضع بالا سخن می‌گوید؛ آن هم از رسانه‌ای نسبتا فراگیر. به هیچ‌کس پاسخگو نیست. با هیچ کس مناظره هم نمی‌کند. چنان که صراحتا هم گفته خیلی‌ها را اصلا در شأن و مرتبه خود نمی‌داند. او این شأن و مرتبه را با کار پژوهشی و علمی به دست نیاورده. جامعه فرهنگی هم این جایگاه را به او نبخشیده. او این شأن و مرتبه را مدیون رسانه انحصارطلبی است که به منتقدان و مخالفان سیاست‌های رسمی کمتر مجال ظهور می‌دهد.

دوم اینکه رحیم پور به‌شدت سیاست زده است. اگرچه همواره سعی دارد در دایره آدم‌های مستقل قرار بگیرد و از موضعی فراجناحی سخن بگوید اما هم خودش خوب می‌داند و هم آنانی که تریبون در اختیارش قرار داده‌اند که این ادعا بیشتر به شوخی شبیه است. نمی‌توانی دعوی استقلال داشته باشی و از سر اتفاق همه طعنه‌ها و کنایه هایت به یک جناح خاص برگردد. نمی‌توانی بگویی دغدغه دین دارم اما برای حفظ ظاهر هم که شده از آن همه وهن آشکار رییس‌جمهور مورد علاقه‌ات نسبت به مفاهیم بنیادین تشیع بی‌خیال بگذری و اصلا به روی مبارک هم نیاوری اما نوبت به رییس‌جمهور بعدی که می‌رسد به هر بهانه‌ای رگ گردنی شوی و فریاد وااسلاما سر دهی.

۳- ممکن است بگویید رحیم‌پور این روزها در مقام پرده داری است که به شمشیر می‌زند همه را و دیگر چپ و راست برایش معنا ندارد. اجازه بدهید با شما مخالفت کنم و صراحتا عرض کنم: این بی‌پروایی به نظر تصنعی می‌آید. متاسفانه شجاعت به فرموده هرچه قدر هم شدید و غلیظ باشد لطفی ندارد. رحیم‌پور سال‌ها متجددان و متحجران را دو لبه یک قیچی می‌دانست که به قصد بریدن ریشه انقلاب به میدان آمده‌اند اما نوبت به مصادیق که می‌رسید متجددان را با اسم و رسم و شماره شناسنامه و آدرس دقیق محل سکونت می‌نواخت منتهی به متحجران که می‌رسید به گفتن کلی‌گویی‌هایی مثل انجمن حجتیه بسنده می‌کرد. حالا هم می‌گوید چپ و راست برای من فرقی ندارند اما تا به امروز کسی به خاطر ندارد حتی یک بار نام وزرای دولت مورد علاقه‌اش را با اخم و تخم به زبان آورده باشد اما تا دل‌تان بخواهد صراحتا نام دولتمردان اصلاح‌طلب را بر زبان می‌آورد و با شجاعت از لعن و طعن آنان سخن می‌گوید.

۴- رحیم‌پور به‌شدت سعی دارد جا پای زنده‌یاد دکتر علی شریعتی بگذارد. شریعتی هرچه بود و هرکه بود به صدق شهره بود و شاید هم همان صدق بود که به سخنش قوتی حیرت‌انگیز می‌بخشید؛ قوتی که می‌توانست در دل عامی و روشنفکر نفوذ کند و پیر و جوان را چنان برانگیزد که حاضر شوند از جان خود برای تحقق آن شعارها بگذرند. برای اثبات صدق کار خاصی نباید کرد که به قول شاعر: گواه عاشق صادق در آستین باشد!

۵- رحیم‌پور حرف حساب کم ندارد. چنان‌که در همین چند روز اخیر کلی حرف قابل تامل زده اما در روزگاری که دوغ و دوشاب بدجوری درهم آمیخته است و خیلی‌ها کلمه حق بر زبان می‌رانند و مراد باطل می‌کنند به این راحتی‌ها نمی‌توان به او اعتماد کرد. همه حرف همین است.

۱۷۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1215285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جامعه شناس IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    رحیم پور مناظره نمیکنه حسن عباسی چی؟ چرا یک نفرتون حاضر به مناظره باهاش نیستید؟ کدوم مناظرات قبلی موفق بودید که باز حرف از مناظره میزنید ما یادمون نرفته مناظرات مربوط به برجام که چطوری نابود شدید و هیچ حرفی برای گفتن نداشتید در ضمن چرا هر کسی نقد میکنه از شما سریع برچسب کاندیداتوری میزنید بهش؟ ایا واقعا روتون میشه دوباره تو انتخابات کاندیدا معرفی کنید؟
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    47 89
    رحیم پور ادم باسوادیه و متشخص. قرا هم نیست همه بیان مناظره کنند. یا مثلا تلویزیونو ول کنه ژست اپوزوسیون بگیره. ایشون حرف درست و عل یو تاریخی میزنند. محیطشونم کوچه بازار نیست جناحی هم نیست. و اصولا جدای از حکومت مخاطب سخنان ایشون انقلاب اسلامی وریشه های اونه. مثل پزشکی که توی آزمایشگاهه ولی الزاما خودش دست به چاقو یا معایه بیمار نیست. تولیدات ایشون در سطوح پایین تر میتنه در حکومت سازی استفاده بشه. الزاما هم نه همه حرفاش. اینکه میگویند حضرت علی اینطر حکومت کرد این قرار نیست ربطی به جناح ها داشته باشه یا قرار نیست قابل اجرا باشه بلکه تئوری ها و ارزوهای حکومت اسلامیه. حرفهای ایشون از جنس هدفگذاریه نه مناظره و سیاست گذاری
  • amir IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    13 37
    سخنران فقط سران اصلاحات و اعتدال
  • کیوان SC ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    55 19
    درود به شرفت که خوب نوشتی
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    80 26
    اخه برادر من اصلا شما اماربگيريد ببينيد حتي 10 % جامعه به سخنان ايشون توجهي ميکنن!! بعد نگران اثارش باشين
  • US ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    19 11
    و نیز باید از دیگر ضعف های عمده ایشان فقدان ارجاع سخنان پرمناقشه خویش چه در ذمّ یا مدح این یا آن ( از افراد تا جوامع... ) به منابع و مراجع مستند اشاره نمود که اعتبار سخن را کاملاً مخدوش می کند..
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    18 32
    قربون دهنت بالاخره یکی پیداشد حرف دل مارو ...جالبه اونقدر حرفهای گنده گنده زد که بالاخره حوزه علمیه ومراجع هم علیه اش موضع گرفتند.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    39 52
    نویسنده در کل مشکل داره! من کاری به نقد رحیم پور ندارم اما جناب نویسنده حداقل یه خورده کمتر عقده هاشو علنی می‌کرد بهتر بود.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    28 2
    آزاده بودن، اولین گام اندیشه ورزی است.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    27 12
    رحيم پور در دسته ي پايداري چي ها قرار ميگيرد نه عدالتخواه
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    13 16
    این نقد تا حد زیادی درست است ... رحیم پور ازغدی علاوه بر دکتر شریعتی میخواهد دکتر سروش را هم برای خود و هم برای جامعه زنده کند مثل همین نقدهایی که به حوزه وارد میکند اما اشکال کارش این است که دکتر سروش را قبول ندارد اما حرفها و نظراتش را تا حد زیادی می پذیرد ... ضمنا رحیم پور ازغدی ...
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    7 7
    والله به خدا....
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    9 14
    دمت گرم بابا ایول داری . همه حرفای این عزیز درسته . ...
  • اسد TH ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    5 15
    به این افراد می گویند ... آدمهای گل آفتاب و...
  • امید IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    34 52
    معلومه بدجوری از این آقا وحشت کردید... چون اسرار هویدا میکرد...!!! جرات نداری پخش کنی...می دونم
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    35 10
    باز هم تحلیل مفت ...
  • سعید IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    24 28
    احسنت. گل گفتی این «استاد همه چی دان» خیلی رو اعصابه
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    32 24
    چه جریانی برای تخریب آقای رحیم پور به راه افتاده ... البته طبیعیه، شما وقتی نیشتر انتقاد رو به وضع موجود بزنی، بالاخره کاسبان وضعیت فعلی (وکیل الدوله ها) بی سر و صدا نمیمونن. شما بجای این کلی گویی ها روی دوتا مصداق حرفهای ایشون تحلیل بفرما، ببینیم چند مرده حلاج هستید؟ این بنده خدا فقط داره به بی عدالتی و فساد موجود میتازه، نه به چیز دیگه ای. طبیعیه که اونقدر ذائقمون به کجی و رب و داغونی عادت کرده که اگر کسی حرف درست بزنه حالمون بد بشه ...
  • aliboyan IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    28 36
    این مطلب سراسر حاوی دروغ مغلطه و خزعبلات است.... از خبرآنلاین بعید بود.
  • من IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    38 24
    هیچوقت دیگه ازغدی را با شریعتی مقایسه نکنید لطفا. گرچه به دکتر شریعتی انتقاد دارم اما کارهای شریعتی خواندنی و سخنرانی هایش شنیدنی بودند. سخنان ازغدی خشک و بی محتوا و همراه با قلب بسیاری از واقعیت هاست. نه عقل را می جنباند و نه حس را. برای پر کردن برنامه تلویزیون خاموش خوبه.
  • AE ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    24 20
    اقای رحیم پور ادا دراوردن کافیست.اگه خیلی دنبال عدالت هستی دل از قاب سیمای انحصاری بکن .در این صورت لاف عدالت خواهی نزن وبیش ازاین به شعور مخاطب توهین نکن.
  • بهروز IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    20 15
    این حرف ها حاصل بغض و کوته اندیشی است روزنامه اعتماد که معلوم الحال است
  • حجت اله IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    32 32
    رحیم پور ازغدی حرف دل مردم را می زند تو چرا برآشفته ای ؟ رحیم پور ازغدی شهامت گفتن حقیقت را دارد به همین دلیل مورد اعتماد مردم است.
  • سلام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    23 23
    چقدر این حرفهای شما سخیف و بی ارزش بود.از این سخنان شما فقد کینه و دشمنی به چشم اومد. مغرضانه بود. ایشون از همه ی کسایی که من دیدم بیشتر حرف حساب میزنه. چیزهای کاملا بی ربط مثل تبلیغات و مجری و... رو به ایشون ربط دادین که ایشون رو زیر سوال ببرین. همین رسانه ای که دست شماست و اینطور مطالب مغرضانه و بدون فکری رو ترویج میکنه ایجاد کننده مشکل برای جامعه است. شما باید در قیامت جواب گوی انسانهایی باشید که با متهم کردنشون مجبور به سکوت شدند
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    25 23
    پشت این نقد یقینا کینه ای نهفته هستش
  • مهران IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    22 21
    سلام صحبتهای ایشان بسیار تاٍثیر گذار ودوست داشنتی استُ ومخاطبین خاص خود را دارد.
  • محسن یگانه مهر DE ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    18 14
    نقد بیمزه ای بود
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    18 6
    ادعا های آخر نیز شامل سخنان خودتان هست آیا مطالبتان از سر صدق است آیا سخن حق را با اراده باطل نگفته اید آیا خودتان جناحی نظر نداده اید اگر پیشبینیتان از کاندید شدن ایشان درست از آب در نیامد چگونه پاسخگویی سخنانتان هستید چه مدعی ایمان و اخلاص باشی چه نباشی وقتی دیگران را به ناحق بودن و باطل بودن و بی تقوا بودن متهم می کنی خودت باید دارای مراتبی از آن باشی
  • بهمن IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    12 10
    حرف حساب جواب ندارد .
  • ایرانی IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    21 21
    فعلا که پته همه ی شما را روی آب ریخته.خدا هدایتتون کنه.
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    12 6
    مطلب جالب .وحرف دل بنده بود . سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند . تلویزیون بعضیها را مثل بادکنک باد می کند که دیر یا زود خواهد ترکید !!!!
  • زیایی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    6 1
    گندم نمای جو فروش
  • پویا IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    12 6
    جانا سخن از زبان ما میگویی ...
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    19 23
    رحیم پور تنهاست. جزو هزارفامیل نیست و در باندی هم حضور ندارد. جرم وی همین است. کلا مستقل بودن جرم بزرگیست در این کشور...
  • ناشناس IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    19 24
    به زعم شما هرگسیک که هفکر شکا نباشد مشکل دار است ازغدی همیشه حقایق موجود در وضع نابسامان مملکت را بیان میکند وروشنگری ایشان برای مردم ستمدیده ایران بسیار لازم وضروری خواهد بود
  • محمد US ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    26 12
    در یکی از سخنرانی های پرشور تلویزیونی ، ایشان به شدت از اینترنت انتفاد کردند و سرعت 56 کیلو بیت بر ثانیه را زیاد هم می دانستند . از آنجا فهمیدم نمی شود به حرفهای ایشان امید بست .
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    9 4
    چون ازقدیم گفته اند کم گوی وگزیده گوی چون در این شخص صداوسیمارا غرق کرده ودرجاده یکطرفه ..........
  • amin IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    14 7
    تو چیکار کردی و چی از خودت داری؟ آقا نویسنده و آقای خبرآنلاین؟
  • حسن پور IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    5 2
    سلام. پس خود آقای عبدالجواد به همین صفحه نگاه کندجواب خودش را می گیرد
  • ایرانی US ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    16 8
    بخشی از حرفای شما کاملا مغرضانه و برای انحراف فکری هست فرض اینکه یه سخن حق از یه کافر بشنوی نباید زیبایی سخن حق به زشتی اسم کافر زشت ببینی
  • حمید IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    2 5
    چون ایشان جدیدا از احمدینژاد تعریف کرده اند
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    9 7
    خیلی ضعیف بود. قبلنا اعتماد مطالب بهتری داشت. پر از نظرات و افکار شخصی