فیلم | پاسخ به تمام حاشیه‌های نمایش «بینوایان»

حسین پارسایی بیان کرد که نمایش موزیکال «بینوایان» هشت میلیارد تومان هزینه تولید داشته و بالاترین دستمزد بازیگران ماهیانه ۲۵ میلیون تومان بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایش موزیکال «بینوایان» به کارگردانی حسین پارسایی یکی از پرسروصداترین آثار روی صحنه کشور است که از آغاز حاشیه‌های زیادی همراهش شد. از قیمت بلیت گرفته تا مواردی که  انتقاد دادستان تهران را برانگیخت. این مسایل در مورد «الیورتوئیست» اثر پیشین پارسایی نیز که پیش از این روی صحنه رفته بود وجود داشت.

حسین پارسایی کارگردان «بینوایان» به تازگی مهمان کافه خبر بود و درباره ویژگی‌های این اثر و حواشی که همراه داشته است به گفتگو پرداخت.

او در بخشی از این گفتگو نظرش را درباره جنجالی شدن «بینوایان» اینطور بیان کرد: «اساسا جنجال که چیز خوبی نیست ولی فکر می‌کنم می‌تواند نشان از اهمیت و توجه چه در وجه منفی و چه مثبت داشته باشد، یعنی محل تبادل نظر و تضارب آرا باشد. «بینوایان» و نمایش قبلی «الیورتوئیست» همواره به دلیل آنکه شکل جدیدی از تولید را تجربه می‌کند و ابعاد گسترده و بزرگی را به نمایش می‌گذارد محل بحث و در عین حال انتقاد است. من امیدوارم نمایش را ببینند و درباره آن اظهارنظر کنند. «الیورتوئیست» را هم دیدند، عده‌ای دوست داشتند، نقد و گفتگو شد و ان‌شاالله «بینوایان» هم به گفتگو برسد و ما بتوانیم دیالوگ داشته باشیم.»

اگر «تاجر ونیزی» را روی صحنه می‌بردم چه می‌شد؟

پارسایی درباره تعابیری چون تئاتر لاکچری و اشرافی که درباره نمایش «بینوایان» به کار برده می‌شود، توضیح داد: «فارغ از اینکه این عناوین را چه کسی گفته یا چه اظهارنظری پشت طرح این موضوعات وجود دارد، من شخصا ضمن احترام به همه افکار و آرا اعتقاد دارم که تئاتر نمی‌تواند لاکچری باشد و بار منفی است که می‌توان از این کلمه تلقی کرد، ممکن است یک نفر تنها مثال زده باشد اما برخی می‌توانند از کلمه لاکچری وجوه منفی‌اش را صرفا خارج از ظرفیت و قاعده تئاتر ببینند، مثلا لاکچری به معنای لوکس و گران، اگر بلیت تئاتر گران است متناسب با هزینه تولید آن است. از نظر اشرافی هم باید بگویم خوب است که «بینوایان» را کار کردم، اگر «تاجر ونیزی» را روی صحنه می‌بردم آن وقت چه می‌گفتند.»

این کارگردان درباره اجرای این نمایش در هتل پنج ستاره اسپیناس پالاس، گفت: «من جای دیگری ندارم، سالن رویال هال پنج ستاره نیست بلکه اتاق‌های آن پنج ستاره هستند. من سالنی را انتخاب کردم که به من امکانات خوبی می‌داد و اساسا اگر این سالن در جنوب تهران بود مطمئن باشید من آن جا اجرا می‌رفتم. عکسش هم صادق است و اگر من مثلا نمایش «تاجر ونیزی» را در جنوب تهران روی صحنه ببرم همه این سوال را می‌پرسند که «تاجر ونیزی» به چه درد جنوب تهران می‌خورد؟ مخاطب از نظر من هیچ مرزی نمی‌شناسد.»

در تئاتر ظرفیتی برای پولشویی وجود ندارد

پارسایی که در سازمان سینمایی هم به عنوان مدیرکل دفتر نمایش خانگی نیز مشغول فعالیت است، در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود پولشویی در شبکه نمایش خانگی، سینما و تئاتر گفت: «حقیقتا من هنوز معنی پولشویی را نفهمیدم، مثلا وقتی می‌گویند شما پولشویی انجام دادید می‌فهمم یک جا به جایی انجام شده است ولی اینکه چطور می‌تواند این پولشویی شکل بگیرد اطلاعی ندارم. حداقل می دانم که اصلا در تئاتر چنین ظرفیتی وجود ندارد، مانند همین دستمزدهای میلیاردی و شبی ۳۰ میلیون، ۴۵ میلیون است که مطرح شده بود. نه چنین ظرفیتی در تئاتر وجود دارد و نه هیچ سرمایه گذاری بهره هوشی و اقتصادی‌اش به او اجازه می‌دهد این پول‌ها را بدون قاعده بپردازد.»

کارگردان «بینوایان» در پاسخ به اینکه سرمایه‌گذار این نمایش، سرمایه این پروژه را از کجا تهیه کرده است، گفت: «ایشان مدیرعامل شرکت دل‌تابان هستند و تا آنجا که من تحقیق کردم نه یک ریال وام از بانک گرفتند و نه بدهی دارند، آدم بسیار خوش‌نامی هستند و تا به امروز در واقع مستقل بودند و الان هم در حال حاضر مشغول تولید چند فیلم سینمایی هستند و اولین تئاتری که کار کردند «بینوایان» بوده است. من با شناختی که کار کردم هیچ شبهه‌ای وجود نداشت.»

او درباره اینکه به شفافیت اعتقاد دارد یا خیر، بیان کرد: «بله، من آدم پرحاشیه‌ای هستم و هیچ وقت حاظر نیستم دوباره برای خودم حاشیه جدید بسازم.»

هشت میلیارد تومان، هزینه تولید «بینوایان»

پارسایی در پاسخ به اینکه هزینه پروژه «بینوایان» و بالاترین دستمزد بازیگران این اثر چه میزان بوده است، گفت: «حدود هشت میلیارد تومان هزینه تولید این اثر شده است که این میزان برای یک سال و برای بالغ بر ۳۵۰ نفری است که در این پروژه فعالیت کردند. دستمزد بازیگران را هم ماهیانه حساب می‌کنیم که بازه ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان را ظرف مدت یکسال در بر می‌گیرد.»

او درباره انتقادات دادستان تهران توضیح داد: «اولا که پرچم فرانسه در نمایش ما به اهتزاز در نمی‌آید و اگر هم چنین اتفاقی بیفتد ضرورت نمایشی است، اثر فرانسوی است. فرض کنید نمایش من راجع به یکی از کشورهای همسایه بود مورد انتقاد قرار می‌گرفت؟ «بینوایان» مربوط به انقلاب فرانسه می‌شود و طبیعی است که من باید یک نشانی از کشور و خود اثر داشته باشم، به هر دلیل من آدم تابعی هستم و دنبال حاشیه هم نیستم، چند اجرای اول پرچم وجود داشت، آن هم یک پرچم که به اهتزاز در نمی‌آید و حذف شد. ضمن آنکه این حرف را من از جایی نشنیدم و تعابیری است که برخی منتقدان درباره نمایش مطرح می‌کنند.»

این کارگردان در پاسخ به اینکه اگر یک فردی علاقه‌مند به تماشای این نمایش باشد ولی توانایی پرداخت هزینه بلیت آن را نداشته باشد، چه می‌گوید؟ گفت: «من مسئول این قضیه نیستم و یارانه‌های دولتی باید کمک کنند، من در واقع در «بینوایان» جزوی از گروهی هستم که مسئولیتم بیشتر است. معمولا فکر می‌کنم ۵۵ هزار تومان برای یک علاقه‌مند فراهم می‌شود تا بتواند نمایش را در یکی از بالکون‌ها ببیند.»

۲۴۱۲۴۳

کد خبر 1215900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =