۰ نفر
۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
اسراری تلخ از آینده بشر

انسان موجودی است که کمر به نابودی دنیای موجودات و کره زمین بسته است. رد پای مخرب انسان روی طبیعت و حیات وحش را به وضوح می توان دید. زمین سیاره محل تولد ما، اجداد و نیاکان ما و فرزندانمان می باشد و حیات شکل گرفته در آن بسیار ارزشمند است؛ این در حالی است که بشر تنها سعی در ادامه بقا به هر قیمتی و تخریب پیرامون و محیط زیست خود دارد.

می توان گفت به خاطر عملکرد نامناسب انسان ها همچون تخریب جنگل ها، سد سازی بی رویه، تخریب زیستگاه ها، که در نهایت باعث وقوع خشکی زمین خواهد شد، تهدیدی بسیار جدی است.

درختان و پوشش گیاهی با جذب دی اکسید کربن، زمین را از گرما و حرارت نجات می دهند و باعث کاهش حداکثری تغییرات اقلیمی می شوند. خشکسالی ها، افزایش آتش سوزی ها و حتی کیفیت آب آشامیدنی هم تاثیر گرفته از همین درختان و پوشش های گیاهی می باشد.

آلودگی زمین که به عنوان یک بحران غیر قابل باور تبدیل شده از عمده ترین مسائل در محیط زیست بوده و دغدغه دانشمندان و فعالان محیط زیست ایران و جهان است.

سالانه راه حل های فراوانی برای رفع این آلودگی مطرح و اجرا می شود که دفن بهداشتی و کامل زباله ها بدون آسیب به محیط زیست از موارد آن می باشد ولی در کشورهای در حال توسعه هنوز هم به شکل کامل انجام نمی شود و در ایران نیز زمزمه هایی از دفن اصولی زباله ها با همکاری سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه محیط زیست به گوش می رسد.

تخریب زیست گاه به وسیله انسان ها:

مسئله تکان دهنده این است که  انسان ها به خاطر زندگی روی این کره خاکی و زیاده خواهی هایشان مشکلات بی شماری را برای زمین به وجود آورده اند. از جمله مشکلاتی که ما انسان ها برای زمین به وجود آورده ایم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش گازهای گلخانه ای
  • نابودی تنوع زیستی
  • نابودی پوشش های گیاهی
  • انتشار مواد رادیواکتیو
  • تخریب زیستگاه های حیوانات
  • انباشت زباله ها
  • آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی
  • کاهش دسترسی به آب شرب سالم و...

با مواردی که گفتیم زندگی رفته رفته در این کره خاکی دشوار تر می شود و با تخریب هر چه بیشتر محیط زیست نه تنها آینده ای تلخ پیش روی انسان بلکه تمامی موجودات زنده قرار دارد.

چطور به بحران کره زمین پایان دهیم؟

نگهداری از خانه امنی که خداوند برای آدمیان فراهم کرده و آن را به بهترین نحو ممکن نظم داده، وظیفه هر فردی است و در این راه همکاری و همراهی تک تک افراد هر کشور می تواند به این بحران پایان دهد که در این مسیر پر پیچ و خم مجمع فعالان زیست محیطی در خط مقدم فرهنگ سازی قرار دارد.

جنگل کاری، فرهنگ سازی نوع زندگی بدون آسیب، پاکسازی و نگهداری از طبیعت، مشارکت در حفظ محیط زیست و تربیت آگاهانه فرزندان طبیعت دوست و از همه مهم تر فعالیت در انجمن حمایت از حیوانات و محیط زیست از مواردی است که هر شخص باید آن را بیاموزد و به آن اهمیت ویژه ای نهد تا زمینی سبز و زنده داشته باشیم. زمین زیست گاه حیوانات و سایر موجودات است و انسان ها با بی مهری خود فضایی ناسالم برای آنها ایجاد کرده اند. بایست هم اکنون دست به عمل شد و با این بحران مقابله کرد.

7 راز ساده برای حفاظت از کره زمین که هر فردی باید بداند!

1. یک روز در هفته بدون گوشت

یک روز در هفته را گیاهخوار باشید و گوشت قرمز یا سفید مصرف نکنید (موثر در کاهش گازهای گلخانه ای)

2. صرفه جویی آب روزی یک لیوان

تنها کافی است در طول روز به اندازه یک لیوان آب صرفه جویی کنید و به اطرافیانتان هم این پیشنهاد را داشته باشید

3. روزی یک برگه کاغذ کمتر

هر روز در بانک ها و بسیاری از مراکز تجاری، اداری و .. تعداد زیادی کاغذ دور ریخته می شود.

اگر تنها هر فرد روزانه یک برگه کمتر استفاده کند (استفاده از چک پرینت ها یا تهیه بلیط های اینترنتی) تعداد زیادی درخت را از قطع شدن نجات می دهد.

4. روزی یک بطری پلاستیکی کمتر

در جهانی که بازیافت پلاستیک ها به مسئله ای مهم و حیاتی تبدیل شده، توصیه می کنیم به جای استفاده از بطری های پلاستیکی از بطری های دائمی یا قمقمه استفاده کنید. با این کار جلوی تولید بیش حد پلاستیک گرفته می شود و در نتیجه آب کمتری هم هدر می رود و این قدمی بزرگ در نیل به اهداف دغدغه مندان زمین است.

5. یک روز بدون اتومبیل

طوری برنامه ریزی کنید که یک روز در هفته بدون اتومبیل به کارهایتان رسیدگی کنید. کاهش سوخت های فسیلی، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا از تاثیرات این روش است. کافیست این عمل را تنها چندین نفر انجام دهند تا تاثیر عظیم آن را ببینند.

6. بازیافت وسایل الکترونیکی

در خانه همه ما دستگاه های برقی قدیمی دیده می شود پس بهتر است قبل از  اینکه آن را دور بیندازیم اجزای سالم الکترونیکی را جدا و دوباره از آنها استفاده کنیم.

7. فعالیت در منزل

با استفاده از اینترنت و تلفن خیلی از کارها را می توان بدون بیرون رفتن از خانه انجام داد مانند برخی تراکنش های بانکی با اینترنت بانک یا خرید بلیط های اینترنتی وهمه این کارها در حداقل ترین نتیجه باعث کمتر شدن ترافیک خواهد شد.

نتیجه گیری:

ما انسان ها در بسیاری از بحران ها کنار هم بودیم و تا آخر این بحران و رسیدن به فردایی روشن، بازهم کنار هم خواهیم بود. فقط بیایید با داشتن نگرش "هر انسان یک فعال محیط زیست و حامی حیوانات" امیدوار باشیم و  برای حفاظت از محیط زیست بجنگیم.
اولین گام در جهت حفاظت و حراست از زمین را بردارید و با مراجعه به سایت زیر اطلاعات تان را در این زمینه افزایش دهید:
www.EAFworld.com

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1216466