اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنی نقش مهمی در کاهش میزان پوسیدگی دندان داشته است، اما قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد این ماده می‌تواند خطراتی برای سلامت دندان‌ها داشته باشد.

در گزارش اخیر محققان آمریکایی آمده است مقادیر بالای فلوراید باعث ظاهر شدن لکه روی دندان‌های کودکان شده است و به همین دلیل دولت فدرال این کشور تصمیم دارد برای اولین بار ظرف 50 سال گذشته میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی را کاهش دهد.
تقریبا 40 درصد از نوجوانان در این کشور به دلیل قرار گرفتن در معرض مقادیر بالای فلوراید دچار این مشکل شده‌اند.
این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان فلوراید به آب آشامیدنی اضافه می‌شود. در بسیاری از خمیردندان‌ها هم این ماده وجود دارد و حتی با این حال هنوز هم برخی از کودکان از مکمل‌های حاوی فلوراید استفاده می‌کنند.
به همین دلیل پیشنهاد شده است میزان فلوراید در هر لیتر آب آشامیدنی به 0.7 میلی‌گرم محدود شود.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرده است پدیده لک شدن دندان‌ها امروزه به رویدادی‌ معمول در بین کودکان بین 12 تا 15 سال تبدیل شده است و به نظر می‌رسد این روند باز هم افزایش داشته باشد.
فلوراید یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در آب و خاک وجود دارد. تقریبا 70 سال پیش دانشمندان متوجه شدند افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که به طور طبیعی میزان فلوراید موجود در آب آن‌ها بیش‌تر است کم‌تر از دیگران به پوسیدگی دندان دچار می‌شوند.
امروزه تقریبا به تمام آب‌های آشامیدنی در شهرهای بزرگ فلوراید اضافه می‌شود. تقریبا می‌توان گفت 64 درصد از آمریکایی‌ها آب حاوی فلوراید می‌نوشند.
اما اکنون محققان معتقدند باید میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی کاهش پیدا کند تا از برخی از عوارض آن پیشگیری شود.
اسوشیتدپرس، 6 ژانویه

44132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 121794

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =