حمل و قطع درختان تا اطلاع ثانوی در منطقه ارسباران ممنوع شد

تسنیم نوشت:فرماندار شهرستان اهر از تشکیل کمیته نظارت بر صدور مجوز قطع و حمل درختان در این شهرستان خبر داد، گفت: حمل و قطع درختان تا اطلاع ثانوی در منطقه ارسباران ممنوع شد.

زاهد محمودی ظهر امروز در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان اهر که در شهرداری شهر فرهنگی و تاریخی اهر برگزار شد با تبریک حماسه ۹ دی ملت ایران اظهار داشت: ۹ دی‌ماه روزی است که ملت ایران با آرمان‌های انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه تجدید میثاق کردند و مقام معظم رهبری می‌فرمایند باید حماسه نه دی مبنای اتحاد و همبستگی در جامعه باشد.

وی با اشاره به تلاش و توطئه‌های دشمنان، منافقین و سلطنت‌طلبان علیه جمهوری اسلامی افزود: لازم در برابر توطئه‌های دشمنان، وحدت و انسجام ملی را حول محور ولایت‌فقیه و رهبری حفظ کنیم و حال که انقلاب اسلامی به دهه پنجم پای می‌گذارد با اقتدار و صلابت از آن حراست و حفاظت کنیم.

فرماندار شهرستان اهر با ذکر اینکه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با شعار " امید به آینده و افتخار به ۴۰ سال گذشته " برگزار می‌شود، ادامه داد: دشمنان جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به این نظام دریغ نمی‌کنند لذا باید در مقابل توطئه‌ها و دسیسه‌های آن‌ها که مقام معظم رهبری نیز برای سال آینده هشدار داده‌اند متحد و منسجم باشیم.

محمودی بابیان اینکه بخش بزرگی از جنگل‌های ارسباران در شهرستان اهر واقع شده است، گفت: حدود ۳ هزار هکتار از جنگل‌های ارسباران در اهر بوده و درختان این منطقه غیرمثمر و غیرقابل استحصال هستند ولی شهرستان اهر به لحاظ قرارگیری در شاه‌راه منطقه ارسباران، درختان قطع‌شده باید از شهرستان اهر عبور و مرور کنند که در جای خود نکته‌ای قابل‌توجه است.

وی، پرورش برخی از درختان و استفاده از چوب آن در صنایع را جزو سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی دانست، یادآور شد: نباید از قطع درختان در منطقه غافل شویم به‌طوری که اگر تخلفی شد حتماً باید با فرد خاطی برخورد صورت گیرد.

فرماندار شهرستان اهر ابراز داشت: قطع درختان جنگلی بر اساس قوانین جرم محسوب می‌شود و اگر کسی بخواهد در مناطق شهری درختی را قطع کند باید از شهرداری مجوز گیرد و در محدوده خارج از شهرها حتی در باغات ممنوعیت دارد و اگر قرار بر قطع درختان باغی هم باشد داشتن مجوزهای لازم از جهاد کشاورزی و منابع طبیعی ضروری است.

محمودی بر لزوم توجه به قوانین و مقررات در قطع درختان تأکید کرد و گفت: هفته گذشته جلسه‌ای که با فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان داشتیم گزارش دادند برخوردهای خوبی با متخلفان صورت گرفته که جای قدردانی دارد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در زمینه قطع درختان منطقه ارسباران در استانداری آذربایجان شرقی افزود: در صدور مجوز برای قطع درختان باغات بایستی طبق قوانین جاری عمل شود که این موضوع در جلسه استانی نیز چنین مصوب شد.

فرماندار شهرستان اهر تصریح کرد: باید از مردم و رسانه‌ها به لحاظ حساسیتی که مورد قطع درختان منطقه ارسباران و محیط‌زیست داشتند قدردانی کنیم، وقتی می‌گوییم جنگل‌ها ریه‌های تنفسی مناطق و کشور هستند باید بر مبنای آن به حفظ و حراست از جنگل‌ها و منابع طبیعی حساسیت به خرج دهیم در این میان آماده‌ایم تا برای جلوگیری از قطع درختان در منطقه بین دستگاه‌ها هماهنگی ایجاد کنیم.

محمودی از تشکیل کمیته نظارت بر صدور مجوز و حمل درختان در شهرستان اهر خبر داد و گفت: این کمیته در استان تشکیل‌شده و ما قصد داریم کمیته نظارت بر صدور مجوز و حمل درختان را نیز در شهرستان اهر تشکیل دهیم به‌طوری که طبق دستور مقامات قضایی آذربایجان شرقی در بحث حمل درختان قطع‌شده نیز ممنوعیت اعمال‌شده است.

محموله ۲۳ تنی حامل درختان قطع‌شده جنگلی منطقه ارسباران در اهر توقیف شد

نورالدین برقی با اشاره به اقدامات منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها به‌منظور جلوگیری از قطع و حمل درختان قطع‌شده منطقه ارسباران اظهار داشت: اخیراً طی بازدید از مراکز چوب‌بری‌های شهرستان اهر، از چوب آلات موجود آن‌ها مستنداتی تهیه شد و به مراکز چوب‌بری سه مورد اخطار صادر کرده‌ایم که اگر در زمان معین نسبت به اخذ پروانه فعالیت اقدام نکنند پلمپ می‌کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهر افزود: تا اطلاع ثانوی قطع و حمل درختان از هر نوع اعم از قلمه یا جنگلی در منطقه ارسباران و سطح آذربایجان شرقی ممنوع است و با این‌که تاکنون قطع درخت جنگلی نبوده و در مراکز چوب‌بری‌ها صرفاً درختان صنوبر وجود داشت و درختان گردوی قطع‌شده نیز آن‌هم به تعداد اندک هم خودروهای حامل مجوز دریافت کرده بودند.

وی بابیان اینکه درختان چنار، گردو و بادام جزو درختان جنگلی محسوب می‌شوند، ادامه داد: بر اساس تصمیم مقامات استانی برای کاهش دغدغه مردم ارسباران و رسانه‌ها قرار بر این شده تا برای صدور مجوز و حمل درختان جهت استفاده از صنایع شیوه‌نامه‌ای تا یک ماه آینده تدوین و در سطح استان آذربایجان شرقی و به‌ویژه منطقه ارسباران اجرایی شود.

برقی از توزیع سالانه ۲۰ هزار اصله نهال در شهرستان اهر خبر داد و گفت: این نهال‌ها به‌منظور پرورش و استفاده در صنعت چوبی توزیع می‌شود تا حداقل شش سال آینده این درختان قابل استحصال شوند لذا معتقدیم نباید صنعت چوبی کشور و استان با خللی مواجه شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهر با اشاره به تصاویر منتشر شده از قطع و حمل درختان منطقه ارسباران در فضای مجازی تصریح کرد: به لحاظ قرارگیری چندین روستا در محدوده سد خداآفرین، شرکت آب منطقه‌ای استان بدون هماهنگی منابع طبیعی دستور به قلع و قمع درختان در محدوده سد خداآفرین را صادر کرده‌اند و درختان قطع‌شده در این محدوده عمدتاً درختان جنگلی بودند.

وی همچنین از کشف و توقیف محموله ۲۳ تنی درختان قطع‌شده جنگلی در شهرستان اهر خبر داد و گفت: این محموله که از شهرستان خداآفرین بارگیری و از شهرستان اهر عبور می‌کرد با همکاری نیروی انتظامی توقیف شد که با همراهی تعزیرات حکومتی تشکیل پرونده و به مراجع قضایی تحویل شد این در حالی است که محموله این تریلی درختان قطع‌شده جنگلی بود.

برقی تأکید کرد: کارشناس امور آب خداآفرین که مجوز قلع و قمع درختان جنگلی را در محدوده سد خداآفرین داده بود بدون هماهنگی با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی و خداآفرین بود و کسانی که مسئول حمل و قطع درختان بودند باید منتظر مجازات باشند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اهر با تأکید بر اینکه منابع طبیعی خداآفرین هیچ اطلاعی از صدور مجوز برای حمل و قلع و قمع درختان جنگلی محدوده سد خداآفرین نداشت، ابراز داشت: اقدامی که کارمند امور آب برای حمل درختان جنگلی کرده غیرقانونی بوده است

محمد اسدی، مدیر جهاد کشاورزی اهر با اشاره به این‌که قلع و قمع درختان باغات در منطقه ارسباران از مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز است، اظهار داشت: خشک‌سالی و کم‌آبی که گاهاً در منطقه ارسباران و سایر مناطق موجب می‌شود تا به‌مرور درختان باغی خشک شود باغداران بر همین اساس مجبور به قطع درختان خشک‌شده و جایگزینی می‌شوند.

وی، اصلاح باغات را از جمله وظایف و اختیارات جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: معمولاً باغبانان درختان پیر و فرسوده را قطع و با نهال‌کاری نسبت به اصلاح باغات اقدام با همراهی جهاد کشاورزی می‌کنند و در برخی باغات، باغ کلاً اصلاح می‌شود به‌طور مثال در منطقه ورگهان روستای ویجنی درختان میوه دانه‌دار می‌تواند در جوانی محصول دهد اما بعد از یک دهه این درختان در این منطقه محصول دهی خوبی نخواهند داد.

مدیر جهاد کشاورزی اهر ادامه داد: از هفته گذشته با همراهی کارشناسان پهنه با صدور اطلاعیه‌ای فنی به روستائیان اعلام شد که قلع و قمع درختان میوه جرم محسوب می‌شود و اگر کسی بخواهد درختان باغ شخصی‌اش را تغییر دهد بایستی با مجوز و نظر جهاد کشاورزی انجام گیرد و از کارشناسان خواسته‌ایم تا کسی که خودسرانه به قلع و قمع درختان باغی اقدام کرده معرفی کنند و در این میان تنها ۲ گزارش از این مورد از روستای نقاره کوب جدید معرفی‌شده است.

اسدی اضافه کرد: موردی دیگر که در مراکز خرید و فروش چوب اهر مشاهده شد قطع درختان مثمر بود و آن را هم از روستای انجرد حمل کرده بودند، روستائیان با تملک اراضی توسط معدن مس انجرد فرصت را غنیمت شمرده و می‌دانستند زمین‌هایشان به فروش رفته با قطع و فروش درختان مثمر زمین‌های تملک شده به دنبال سودی بیشتر بودند.

وی خاطرنشان کرد: در جریان قلع و قمع گسترده درختان منطقه ارسباران خوشبختانه موردی نگران‌کننده در شهرستان اهر وجود نداشت.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1217968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =