مهرداد فرید: می‌خواهند «جن زیبا» را پَرپَر کنند

مهرداد فرید، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «جن زیبا» که نورگل یشیل‌چای، بازیگر معروف ترکیه‌ای در آن به ایفای نقش پرداخته است، می‌گوید دلیل تعویق اکران این فیلم را به طور مشخص به او اعلام نکرده‌اند.

نژلا پیکانیان: اخبار فیلم سینمایی «جن زیبا» به کارگردانی بایرام فضلی و تهیه‌کنندگی مهرداد فرید از ابتدای ساختش به دلیل حضور نورگل یشیل‌چای، بازیگر سرشناس ترکیه‌ای مورد توجه قرار گرفت. بعد از اتمام مراحل فنی و آماده شدن این اثر برای نمایش، سازندگان آن تصمیم به اکران «جن زیبا» گرفتند اما پروسه روی پرده رفتن این اثر ظاهرا پیچیده شده و تا به حال دوبار به تعویق افتاده است. مهرداد فرید، تهیه‌کننده این اثر سینمایی در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره جزئیات به تعویق افتادن اکران این فیلم می‌گوید.

پس از وقفه‌ای که پیش از این در اکران فیلم سینمایی «جن زیبا» رخ داد، این هفته هم پس از جلسه شورای صنفی اکران اعلام شد این فیلم در تاریخی که قبلا اعلام شده بود، روی پرده نمی‌رود. تکرار این اتفاق شائبه‌هایی را به وجود می‌آورد که اساسا شاید مشکل دیگری سر راه اکران فیلم قرار دارد و حضور نورگل یشیل‌چای اکران فیلم را به تعویق می‌اندازد. می‌خواهیم جزئیات ماجرا را به طور شفاف از زبان شما بشنویم؟

مسئله همانی است که کم و بیش مطرح شده و واقعیت این است که خود من هم سر در نمی‌آورم که چرا این تاخیرها پیش می‌آید.

به شما به عنوان تهیه‌کننده به طور شفاف اعلام نکردند که دلیل تاخیر در اکران فیلم چیست؟

ظاهرا قضیه دلایل صنفی دارد ولی از باطن آن سر در نمی‌آورم. الان به من گفته شده که چون این فیلم سرگروه سینمایی ندارد و می‌خواهد به شکل فوق‌العاده اکران شود، به این دلیل که اکران همزمان با ترکیه داشته باشد، می‌خواهند این همزمانی را دقیق و کاملا منطبق با همدیگر داشته باشند. من هم دیروز در جلسه کارگروه اکران، تعهد به این موضوع را به دوستان دادم اما وقتی جلسه را ترک کردم تلفنی به من اعلام کردند که کارگروه نپذیرفته که فیلم در همان تاریخ ۱۲ دی که پیش از این اعلام شده بود، اکران شود.

الان برای تاریخ دیگری به توافق رسیده‌اید یا همچنان مسئله اکران دچار مشکل است؟

گفتند فیلم هفته بعد، یعنی ۱۹ دی اکران می‌شود، اما من به دوستان اعلام کردم که این تاریخ اکران می‌تواند برای فیلم من مشکل ایجاد کند، چون زمان اکران به تایخ برگزاری جشنواره فیلم فجر خیلی نزدیک می‌شود و به این ترتیب این اکران می‌سوزد. من حتی به دوستان هم اعلام کردم اگر دوست دارید فیلم را بسوزانید، رک و پوست کنده به من بگویید، اما آنها پاسخ دادند اصلا صحبت این حرف‌ها نیست. به نظر من اما عملا این اتفاق می‌افتد.

پس در نهایت شما خودتان هم موافق اکران فیلم در همان تاریخ ۱۹ دی هستید؟

بله، مشروط بر اینکه جشنواره فیلم فجر اکران فیلم من را قیچی نکند، اگر مردم از این فیلم استقبال کنند و بخواهند آن را تماشا کنند ولی دوستان به بهانه برگزاری جشنواره فیلم فجر اکران آن را متوقف کنند عملا فیلم قربانی می‌شود و من این مسئله را نمی‌پذیرم. مگر اینکه قبول کنند در صورت استقبال مردم، اکران این فیلم بعد از جشنواره فیلم فجر و تا عید نوروز ادامه پیدا کند. واقعیت این است با این اتفاق‌ها، آدم احساس می‌کند به شکل غیرمستقیم و غیر رک می‌خواهند این فیلم در اکران پرپر کنند.

با این اوصاف برنامه‌ای ندارید فیلم را پیش از جشنواره اکران نکنید و نمایش آن را به زمان مناسب‌تری موکول کنید؟

همه برنامه‌ریزی‌های من در ۶ یا ۷ ماه گذشته به این شکل بود که اکران همزمان با کشور ترکیه را داشته باشیم. من دیروز هم اعلام کردم اگر اکران همزمان فیلم در دو کشور همسایه را فرصت می‌دانید، با ما همکاری کنید. البته چه بسا چهار کشور، چون جمهوری آذربایجان و لبنان هم می‌خواهند فیلم را اکران کنند. من به دوستان هم اعلام کردم اگر دوست دارید این اتفاق مبارک برای سینمای ایران برای اولین بار رخ بدهد، همکاری کنید اما اگر دوست ندارید، این را رک و پوست‌کنده به ما اعلام کنید که نمی‌خواهید این همکاری‌های فرهنگی بین کشورهای مسلمان همسایه رخ دهد. اگر واقعا دوست ندارند به ما بگویند تا ما هم به همکارانمان بگوییم دیگر از این قدم‌های مثبت برندارند و خودشان را در چارچوب‌های حقیر فعلی موجود محدود کنند.

برنامه سفر نورگل یشیل‌چای به کجا رسید؟ سفر او یک بار دیگر هم به تعویق افتاده بود.

مقصر آن تعویق هم دوستانی بودند که باید مجوزهای لازم را صادر می‌کردند.

آیا الان مجوزها صادر شده و مشکلی نیست؟

در حال حاضر به من گفتند مجوزها صادر شده و با این مسئله مشکلی ندارند. حالا ما باید برنامه‌هایمان را با خانم یشیل‌چای هماهنگ کنیم. زمان سفر ایشان هنوز قطعی نشده اما ایشان دوست دارند بیایند و در کنار مخاطبان ایرانی فیلم را تماشا کنند. اما برنامه عید و تعطیلات سال نوی میلادی پیش آمد و حالا باید منتظر بمانیم تا تعطیلات‌شان تمام شود. من ظرف چند روز آینده برنامه سفر ایشان را هم اعلام می‌کنم.

پس برنامه نهایی شما اکران پیش از جشنواره است؟

بله، برنامه اکران ما در حال حاضر ۱۹ دی است، مگر اینکه دوستان نپذیرند. وقتی در جلسه هستیم دوستان با روی باز برخورد می‌کنند و می‌گویند ما هستیم و حمایت می‌کنیم اما وقتی جلسه را ترک می‌کنیم اتفاقی می‌افتد که برنامه‌ها را تغییر می‌دهند من نمی‌فهمم دلیل این رفتارها و برخوردها چیست؟ خودشان که می‌گویند خیرخواه فیلم هستند. باید صبر کرد و دید آیا واقعا چنین است؟

۵۷۲۴۴
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1218369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =