رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس: تحریم‌ها اجازه صادرات بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت را نمی‌دهد

ایلنا نوشت: رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: وقتی استانی مشکل دارد اگر با کمک به آن استان عدالت ایجاد می‌شود به او کمک کنیم نه اینکه هرکس فشار بیاورد به او کمک کنیم می‌خواهد وزیر یا هرکس دیگری باشد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی درباره نصف شدن بودجه دفاعی کشور و افزایش بودجه صدا و سیما اظهار کرد: به نظر من هر دو حوزه کاهش داشته است یعنی دولت هم بودجه دفاعی و هم بودجه صدا و سیما را کاهش داده است. 

وی در بیان ارزیابی خود که به چه دلیل علیرغم افزایش بودجه صدا و سیما معتقد است که بودجه این سازمان عملا کاهش پیدا کرده است؟، گفت: با توجه به قانون برنامه ششم و همچنین با توجه به نیازها و عملکردی که سازمان صدا و سیما در سال ۹۷ داشته است این بودجه برای صدا و سیما افزایش خاصی نیست از طرف دیگر باید بیست‌ درصد هم حقوق کارکنان خود را افزایش دهد که دولت هم اعلام کرده است.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم کشور مبنی بر کاهش وابستگی به نفت از ۲.۵ میلیون بشکه به ۱.۴ میلیون بشکه به دلیل فشارها و تهدیدات امریکا بوده یا اینکه خودمان فارغ از فشارهای امریکا این تصمیم را گرفته‌ایم؟، گفت: کاهش نفت اثرات تحریمی دارد به هر حال تحریم‌ها اثر خودش را در این زمینه دارد و ما هم تمام تلاش‌مان را می‌کنیم و آن‌ها هم می‌خواهند تحریم کنند که ما هیچ نفتی صادر نکنیم و ما هم داریم تلاش می‌کنیم که از ۲.۵ میلیون به میزان ۱.۵ میلیون بشکه را صادر کنیم. هم ما و هم آن‌ها داریم کار می‌کنیم.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ما برای جبران کاهش وابستگی به نفت چه راهکارهایی را برای تامین مالی کشور به جز برداشت از صندوق توسعه ملی و تعریف مودیان مالیاتی جدید مدنظر داریم؟، گفت: ممکن است فروش نفت را افزایش دهیم از طرف دیگر ممکن است فشار آورند و کاهش پیدا کند. ما برای اینکه این قسمت از منابع‌مان کاهش پیدا کرده باید منابع دیگری تعریف کنیم.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما سال ۱۳۹۷ دو میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه نفت  به همراه میعانات گازی برای فروش داشتیم ولی دلار ما ۳‌ هزار و ۷۰۰ تومان بود اما برای سال ۱۳۹۸ میانگین قیمت دلار ۵ هزار و ۵۴۴ تومان است و این مقداری جبران می‌شود. ما همان میزان نفتی که باید برداشت کنیم را داریم و میزان ریالی آن را برداشت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر ما تصمیم بگیریم که بیشتر از این مقدار نفت بفروشیم آیا می‌توانیم یا نه؟، گفت: تحریم‌ها وجود دارد و بالاخره تحریم‌ها اجازه صادرات بیش از این را به ما نمی‌دهد و این یک هم‌آوردی است که ممکن است باعث شود قدرت اعتبارگیری ما بالا برود و ممکن است کاهش پیدا کند که این بستگی به میزان عملکرد ما در برابر تحریم‌ها دارد.

حاجی بابایی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا این رویکرد در کشور وجود دارد که وزرا یا نمایندگان هر استان برای حوزه فعالیت خود شروع به سهم‌خواهی کرده‌اند و آیا این روند خطرناک نخواهد بود؟، گفت: عاقلانه‌ترین و عالمانه‌ترین فکر برای بستن بودجه سال ۹۸ یک نگاه عادلانه و اعتمادآور و واقعی است. ما باید واقعیت‌ها را ببینیم. هر وزیری دوست دارد که اعتباراتش زیاد شود و همه وزرا این را می‌خواهند. هر نماینده دوست دارد که اعتبارات منطقه‌اش افزایش پیدا کند و این طبیعی است.

وی افزود: ما علاوه بر این مشکلات دیگری هم داریم بعضی‌ها دوست دارند قشر خودشان بیشتر حقوق ببرد و افزایش حقوق داشته باشد. ما همه این‌ها را باید عاقلانه و عالمانه نگاه کنیم. باید به سمتی حرکت کنیم که ببینیم چه چیزی می‌تواند اعتماد عمومی را افزایش دهد؟ چه چیزی واقعی‌تر و عدالت محورتر است؟ حتی اگر استانی مشکل دارد اگر با کمک به آن استان عدالت ایجاد می‌شود به او کمک کنیم نه اینکه هرکس فشار بیاورد به او کمک کنیم می‌خواهد وزیر یا هرکس دیگری باشد.

این عضو فراکسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند لایحه بودجه سال ۹۸ را باید با نگاه‌ ویژه‌تری مورد ارزیابی قرار دهیم گفت: مشکل بودجه مشکل نگاه‌ها است باید ببینیم نگاهمان چیست. دومین مشکل ما کارشناسی کردن است و سومین مشکل قدرت اقناع ایجاد کردن است. این‌ها را باید درنظر بگیریم و مشکلات کشور را ببینیم و بودجه‌ای برای سال ۹۸ بنویسیم.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: گاهی وقت‌ها ما بودجه‌ای برای سال ۹۸ می‌نویسیم که این بودجه باید الزاماتی برای ما داشته باشد و کارهایی انجام دهیم که برای سال ۹۹ انجام ندهیم. باید با توجه به شرایط کار کنیم. از این نظر من فکر می‌کنم مجلس باید یک تصمیم ملی و عاقلانه و مردمی بگیرد. مجلس باید تصمیمی بگیرد که بیشترین اعتماد عمومی را ایجاد کند. در حقوق و تصویب اعتبارات و... باید اعتماد عمومی ایجاد شود و این تصمیمات باید کلان و تصمیمات بالایی برای مجلس باشد.

حاجی بابایی در پاسخ به سوالی درباره حوادث اخیر در مدرسه زاهدان و اتوبوس دانشگاه آزاد و بودجه وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش و اینکه اگر مشکلات این دو حوزه برطرف نشود آیا صدای اعتراضی آنان بلند نخواهد شد؟، اظهار کرد: من درمورد این دو به ویژه آموزش و پرورش اعتقادم بر این است که یک حقیقت است یعنی خواست معلمان یک واقعیتی است و اولویت ما در بودجه آموزش و پرورش (هیچ‌گاه) دیده نشده است.

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه ما باید آموزش و پرورش را یک اولویت ببینیم، عنوان کرد: ما باید برای آموزش و پرورش تعریف درست و حسابی داشته باشیم و آموزش و پرورش را اولویت اول کشور ببینیم و اگر این کار را نکنیم همه قسمت‌ها آسیب می‌بیند. این همه آسیب‌های اجتماعی مربوط به همین است که ما در مدرسه خرج نمی‌کنیم بعد مجبوریم در آسیب‌های اجتماعی آن را خرج کنیم، مثل این است که اگر ورزش نکنیم باید هزینه پزشک و درمان را بپردازیم.

نماینده مردم همدان با اشاره به بودجه آموزش و پرورش در بودجه سال ۹۸ گفت: به نظر من در بودجه سال ۹۸ دولت تصمیم خطرناکی بابت خصوصی سازی و خدمات آموزشی گرفت. گفته ده درصد را در بخش آموزشی و آموزش و پرورش واگذار کنیم که دولت پولش را به بخش خصوصی بدهد و این بخش را اداره کند. این کار درستی نیست و مغایر قانون اساسی و قانون برنامه ششم و همچنین مغایر شان معلم و مجلس است. دولت اشباه بزرگی را در این قضیه مرتکب شد و باید سعی کنیم در مجلس اصلاح کنیم.

حاجی بابایی در پاسخ به این سوال که آیا حاکمیت دارد صدای معلمان و دانشجویان و دانش آموزان را می‌شنود؟، گفت:‌ می‌شنود. اما نمی‌دانم چرا فکر می‌کند که نمی‌تواند تصمیم بگیرد یا فکر می‌کند بهتر از این نمی‌تواند تصمیم بگیرد یا فکر می‌کند بهتر از این شرایط برایش مهیا نیست. ولی می‌شنود اما اعتقاد من بر این است که می‌شود بهتر فکر کرد.

214219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1218912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =