گل به خودی علی انصاریان در تلویزیون

مهر نوشت: اظهارات حاشیه‌ساز علی انصاریان درباره گزارشگر تلویزیون افغانستان روی آنتن زنده تلویزیون ایران، باردیگر ثابت کرد فرآیند انتخاب مجریان برنامه‌های سیما نیازمند بازنگری جدی است.

معرفی علی انصاریان به‌عنوان مجری ویژه‌برنامه شبکه پنج تلویزیون برای پوشش بازی‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا، از همان ابتدا با یک سوال جدی مواجه بود؛ چهره‌ای که همین چند ماه پیش حضورش در یک برنامه اینترنتی مرتبط با جام‌جهانی و اظهارات خارج از عرفش حاشیه‌ساز شد، چگونه عهده‌دار اجرای یک برنامه «زنده» در رسانه ملی شده است؟

احتمالاً در واکنش به همین ابهام هم بود که یکی از رسانه‌ها در گزارشی از «تضمین» عوامل برنامه تلویزیونی «ورزشگاه» و مسئولان شبکه پنج سیما برای «اجرای بی‌حاشیه» انصاریان در ویژه‌برنامه پوشش بازی‌های جام ملت‌های آسیا خبر داد؛ تضمینی که برنامه روز گذشته «ورزشگاه» نشان داد حتی به در صورت صحت، گویا چندان اعتباری نداشته است!

ویدیویی که روز گذشته از برنامه «ورزشگاه» در فضای مجازی دست به دست شد، مربوط به واکنش علی انصاری به ویدیوی دیگر منتشرشده در فضای مجازی بود؛ ویدیویی که کنایه گزارشگر فوتبال تلویزیون افغانستان به سانسور در پخش بازی‌های ورزشی از تلویزیون ایران را نشان می‌داد.

اظهارات علی انصاریان در واکنش به صحبت‌های گزارشگر افغان اما عجیب‌تر و غیرمنتظره‌تر از آن چیزی بود که به راحتی بتوان با پخش آن از آنتن زنده رسانه ملی کنار آمد؛ اظهاراتی که در آن مرز میان «غرور ملی» و «تحقیر دیگران» به کل مخدوش شد و برای نخستین‌بار شاهد «تمسخر همسایه» از زبان «مجری سیما» بودیم!

نگاه بالا به پایین نسبت به یک قوم، نژاد و مهتر از آن کشور حتی در مختصات خلقیات فردی هم محل ایراد جدی است، اما زمانی که این رویکرد روی آنتن زنده تلویزیون و در کلام مجری یک برنامه رسمی انعکاس پیدا می‌کند، فراتر از ایراد، محل هشدار جدی است.

اینکه علی انصاریان پس از دوران حضور درخشان در میدان ورزشی، سال‌هاست علاقه‌مندی‌اش به فعالیت‌های هنری را در قالب بازیگری و تهیه‌کنندگی فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی پیگیری می‌کند، اتفاقی مبارک و قابل تحسین است اما مشکل زمانی به‌وجود می‌آید که به اعتبار این شهرت و علاقه، چشم بر دیگر الزامات ورود به حوزه‌های تخصصی ببندیم و زمینه را برای گاف‌هایی اینچنین پرهزینه فراهم بیاوریم.

رویکرد صداوسیما در ماه‌های اخیر برای بهره‌گیری از ظرفیت چهره‌های مشهور در مقام اجرای برنامه‌های مختلف (که البته در مواردی جواب هم داده و چهره‌های تازه‌ای را به دایره مجریان تلویزیونی افزوده است) نیازمند بازنگری جدی است. اجرا در سیما، چیزی فراتر از «شهرت» نیاز دارد و مورد اخیر ثابت کرد حتی سبقه حرفه‌ای یک چهره الزاما نمی‌تواند پشتوانه‌ای مناسب برای اجرا در برنامه‌ای مرتبط با آن حوزه باشد؛ هر ورزشکاری الزاما استانداردهای لازم برای اجرای یک برنامه ورزشی را ندارد.

اتفاق تلخ تحقیر اتباع شریف کشور همسایه که در قالب برنامه تلویزیونی «ورزشگاه» شاهد آن بودیم، حتما نیاز به واکنش فوری مسئولان تلویزیون و به طور خاص شبکه پنج دارد اما فراتر از این مصداق، می‌توان این تلخی را به تجربه‌ای برای اصلاح فرآیندها تبدیل کرد تا مگر راه تکرار بر تلخی‌های بعدی بسته شود.

۲۴۱۲۴۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1220749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    16 65
    بالاخره یکی باید جواب اون گزارشگر رو میداد. بهتر بود علی انصاریان در صفحه شخصی اش این کار رو میکرد.
    • مهدی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      20 3
      داداش مگه دروغ گفته؟ ما هم با چند دقیقه تاخییر می بینیم هم خیلی هاشو نمی بینیم.
    • US ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      0 0
      حالا یه چند وقتی سرتون به همین گرم باشه ، تا بعد
  • ایمان IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    35 48
    به نظر من که هیچ حرف بدی نزد . دمش گرم
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    51 18
    علی انصاریان کیه که حرفهاش کسی رو دلخور کنه
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    16 2
    آخه کی این رو مجری کرده ؟
  • وطن دوست IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    6 19
    کارخوبی کرده دمش گرم /همسایگی دو طرفه اش خوبه چطور توهین افغانستان و گرجستان و ارمنستان به ایرانیها رو سریع زیاد بها نمیدید اما یه صحبت معمولی رو اینقدر بزرگش میکنید
  • سحر US ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    15 4
    اول به اینا آموزش بدید و بعد آنتن زنده
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    17 5
    افغان دوست عزیز! یارو اومده گفته تصاویری که الان در حال مشاهده آن هستید ایرانی ها نمی توانند ببینند یا اصلا نمی بینند!! به این میگن تحقیر!!
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    15 4
    تقصير اصلي متوجه برنامه سازان است وگرنه اينكه علي انصاريان پتانسيل اجراي زنده از تلويزيون را ندارد كه اظهر من الشمس است.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    8 21
    بابا چیه این حرفا. خیلی قضیه رو جدی گرفتین. من فیلمش رو دیدم، چیزی نگف بنده خا. فقط جواب یارو افغانیه رو داد. فقط کمی کوبنده بود. مرسی انصاریان. خوب کردی!
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    13 8
    اون گزارشگر افغان یه چیزی گفته، جوابش هم شنیده. شما از صدا و سیما ناراحتید قرار نیست هر چیزی رو بهانه کنید. من هم ناراحتم. ولی لزومه نداره گزارشگر یک کشور دیگه بیاد و وسط بازی اون حرفها رو بزنه. البته کار انصاریان هم قابل تایید نیست. ولی جواب های هویه.
  • رضا IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    4 3
    برای چی شلوغش میکنید ، توقع دارید بخاطر امل بازی سیما هرکسی هرچی میگه تحمل کنیم ؟
  • 4060263214 IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    5 10
    چیزی ک عوض داره گله نداره من دورو تر از خبرگزاری خبرانلاین تو عمرم ندیدم
  • احسان IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    5 16
    با سلام به نویسنده این متن سوالی داشتم شما بفرماییید چطور با تحقیرانی اینچنین اون هم در سطح بین املل برخورد کرد آیا صدای افرادی مثل علی انصاریان صدای یک قشر انسان صدمه دیده از بطن جامعه نیست؟لازم میدونم قبل از اینکه دست به قلم بشید لطفا افکار شخصی خودتون رو در غالب یک دست نوشته به دیگران القا نکنید در پایان آیا با تمام کمکهای انسان دوستانه ای که ایران در سطج بین الملل به کشور همسایه عزیزمون افغانستان کرده در نوشته خود لازم نمیدونستین یک انتقاد خشک و خالی از سفارت کشور همسایه برای عذرخواهی از ملت ایران قید کنید ملت ایران دوستدار کشور براردر و همزبان خود هستن لطفا شما هم بجا و منصفانه دست به قلم شوید .یا حق
  • محمدرضا IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    13 3
    محض اطلاع فوتبالیست فرهیخته لحجه افغان ها لهجه اصلی زبان فارسیه و مثل ما مورد تاخت و تاز قرار نگرفته.
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      4 3
      عمو جان افغانها پشتو حرف میزنن، کمی مطالعه بد نیست.
    • آری IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      2 2
      شما کی میگی برو مطالعه کن اول متن بالا رو تو مطالعه کن بعد جواب بده او مجری اهل افغانستان با زبان پشتو حرف نزدن پارسی دری حرف زده بعد انصاریان هم که نمی تونه پشتو ادا دربیاره با فارسی مسخره کرده -اینم نتیجه مدیریت ضعیف صدا سیماست که هر کسی رو کردن مجری
  • ماهک IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    4 3
    حالا چی شد مگه چیزی نگفت که.سریع جو سازی میکنید.
  • رضا IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    10 4
    گزارشگر افغانی خیلی هم درست گفت و دمش هم گرم
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    12 4
    در این مورد حق با گزارشگر افغانستان است
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    4 13
    اولا که حرف بدی نزد ثانیا عذر خواهی کرد اما معلوم نیست اینهایی که از انصاریان ایراد می گیرند ، کجایی هستند گزارشگر افغانی که عذر خواهی هم نکرد
  • Threem IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    0 0
    هر کسی را بهر کاری ساخته اند اونایی که زحمت میکشند و برای مجری گری تلاش میکنند باید عهد دار این مسئولیت باشند با اون که علی انصاریان رو از نزدیک دیدم میدونم خیلی با مرام و مردم داره ولی کار اون فوتباله نه مجری گری