سلیمی‌نمین: قطعیت‌دادن به فتنه ۹۸ می‌تواند التهاباتی ایجاد کند

یک تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: کسانی که بحث فتنه ۹۸ را به صورت قطعی مطرح می‌کنند باید قرائنی ارایه بدهند تا قطعیت آن را ثابت کند.

زهره ترسایی: چندی است که از تریبون‌های نماز جمعه کلید واژه "فتنه ۹۸" شنیده می‌شود، موضوعی که شاید اول بار از زبان آیت الله علم الهدی مطرح شد. او در خطبه‌ های نمازجمعه مشهد گفت: دشمن قرار است در سال ۹۸، کشور را در تنگنا قرار دهد و با استخدام خواص بی بصیرت و میدان داری لائیک‌ها جریان را پیش ببرد.

در حالی واژه "فتنه ۹۸" در ادبیات سیاسی کشور رایج شده که کارشناسان و سیاسیون استفاده از چنین ادبیاتی را مضر و مساله‌ساز می‌دانند و بر این باورند که این نوع ادبیات جز افزایش اختلافات و دسته بندی کردن افراد و ترغیب بیشتر دشمن برای ایجاد فتنه ثمر دیگری ندارد.

عباس سلیمی‌نمین در پاسخ به ادعاهای مطرح شده درباره وقوع فتنه ۹۸ به خبرآنلاین گفت: برخی حدس و گمان‌ها را نباید از یک حدی فراتر ببریم، اگرچه آمادگی داشتن برای مقابله با هر نوع تحرکات دشمن طبیعی است و باید وجود داشته باشد اما اینکه بگوییم به طور قطع فتنه ای در سال ۹۸ صورت خواهد گرفت، قابل قبول نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه به هیچ وجه امکان پیش بینی وقوع فتنه‌ ای در سال ۹۸ وجود ندارد، ادامه داد: برای وقوع فتنه باید مجموعه‌ای از عوامل داخلی، خارجی و ... در هم تنیده باشد تا در نهایت تبدیل به فتنه شود اما اینکه شرایط برای وقوع فتنه در سال ۹۸ فراهم است در حد یک احتمال است و قطعیت ندارد بنابراین کسی نباید سخن از قطعیت به میان آورد.

سلیمی‌نمین با یادآوری اذعان آمریکایی‌ها بر انجام اقدامی ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: آنها اعلام کرده بودند که تابستان سال جاری را برای ایران به تابستان داغ تبدیل می‌کنند اما در عمل نتوانستند فتنه خود را عملی کنند. بنابراین اینکه آیا آمریکا می تواند در سال آینده فتنه ای ایجاد کند امری نامشخص است.

وی با بیان فتنه با دشمن بیرونی ایجاد نمی شود، افزود: فتنه زمانی شکل می‌گیرد که عوامل مختلف در هم تنیده شوند یعنی حق و باطل، دوست و دشمن در هم آمیزند؛ در شرایط فتنه افرادی که تا دیروز با ما بودند، در مقابل ما قرار می گیرند و زمینه ساز موفقیت دشمن می شوند.

سلیمی نمین با تاکید بر اینکه ایجاد آمادگی در جامعه برای مراقبت در مقابل تحرکات بیرونی ضرورتی غیرقابل انکار است، ادامه داد: اینکه بخواهیم احتمالات را تبدیل به یک مقوله قطعی کنیم، موجب نگرانی می‌شود. تاکید می کنم به اذعان آمریکایی ها مقامات این کشور برای صفرکردن نفت ایران و از این مسیر ایجاد شورش در کشور برنامه ریزی کرده اند اما اینکه آیا موفق می‌شوند، پاسخ منفی است.

وی با تاکید بر اینکه دلایل متعددی در توانمندی ایران برای ناکام گذاشتن آمریکایی‌ها در رسیدن به اهداف‌شان علیه ایران وجود دارد، گفت: کسانی که بحث فتنه ۹۸ را به صورت قطعی مطرح می‌کنند باید قرائنی ارایه بدهند تا قطعیت آن را ثابت کند که به طور مثال کسانی در داخل اقداماتی در دستور کار دارند یا اینکه اعلام شود ما توانایی مقابله در برابر تحرکات دشمن را نداریم بنابراین آنها قادرند نظم جامعه را بر هم بزنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: صحبت درباره احتمال وقوع فتنه ۹۸ نیازی به قرائن ندارد زیرا احتمال آن براساس اظهارات آمریکایی‌ها قابل طرح است اما  قطعیت آن را نمی‌شود پذیرفت؛ واقعیت آن است که طرح قطعی وقوع فتنه ۹۸ می‌تواند التهاباتی را به وجود آورد.

۲۹۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1220888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =