برخی سهم‌خواهی‌های شورای شهر، چالش جدی شهرداری خرم‌آباد

به نظر می‌رسد شوراهای شهر و روستای خرم‌آباد به عنوان پارلمان محلی نه تنها به وظایف قانونی خود در قبال مردم و امور شهری به خوبی عمل نکرده، بلکه سبب مشکلات و معضلاتی برای شهرداری‌ها و مردم نیز شده است.

مهدی زکی‌پور *

اینک ۲۰ سال از برگزاری اولین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا گذشته است و این پارلمان محلی پنجمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد، با نگاهی کوتاه بر عملکرد ادوار مختلف شورای شهر در خرم‌آباد در خواهیم یافت که این پارلمان محلی نه تنها به وظایف قانونی خود در قبال مردم و امور شهری به خوبی عمل نکرده است، بلکه سبب مشکلات و معضلاتی برای شهرداری‌ها و مردم نیز شده است.

در حالی انتخابات اولین دوره شوراها در اسفندماه ۱۳۷۷ در کشور برگزار شد که قرار بود شورا پل ارتباطی بین مردم و مسئولان باشد و مردم در اداره امور محلی مشارکت داده شوند، یعنی به نوعی شوراها در زمینه قانون‌گذاری و نظارت بر امور شهری به عنوان نمایندگان مردم از حق آنها دفاع کنند. همین موضوع سبب شد تا مردم با شور و شعفی وصف‌ناپذیر برای تشکیل هرچه سریعتر شوراها و بواسطه اینکه می‌توانند با داشتن یک پارلمان محلی، مشکلات و معضلات شهری و روستایی خود را مرتفع سازند به پای صندوق‌های رای آمدند.

هفته گذشته جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در راس هیأتی برای حضور در جلسه شهرداران استان به لرستان سفر کرد تا پای درد دل و مشکلات شهرداران استان بنشیند و برای حل آن چاره اندیشی بی‌اندیشد. در این جلسه مهمترین دغدغه و چالشی که شهرداران استان با آن مواجه بودند پرداخت حقوق معوقه پرسنل و کارگران شهرداری‌ها بود، که به ترتیب شهرداری خرم‌آباد ۱۷۰ میلیارد تومان، شهرداری بروجرد ۱۴۰ میلیارد تومان و... حقوق معوقه داشتند، به طوری که شهردار کوهدشت اعلام کرد این مشکل رفته رفته می‌رود که بخاطر مشکلات مالی و معیشتی پرسنل و کارگران به یک بحران امنیتی در این شهر تبدیل شود.

شهرداری‌ها با نیروی مازاد زیادی مواجه‌اند
بارها و بارها از زبان مدیران شهری در ادوار مختلف شنیده‌ایم که شهرداری‌ها با نیروی مازاد زیادی مواجه‌اند، این نیروها چگونه وارد سیستم شهرداری‌ها شده‌اند؟ متاسفانه باید گفت این نیروها که از بدنه شهرداری نبوده و نیستند توسط شوراها در ادوار مختلف وارد بدنه شهرداری‌ها شده‌اند، هر شورا پس از پیروزی در انتخابات و حضور در این پارلمان محلی، ده‌ها نفر را به صورت سفارشی وارد بدنه نحیف شهرداری کرده که امروزه پرداخت حقوق آنها به چالشی حل ناشدنی تبدیل شده است، جالب اینجاست که هرگاه حقوق همین عزیزان چندماه به تعویق می‌افتد شوراها، شهردار وقت را مقصر می‌دانند و فراموش می‌کنند که این معضل، ثمره‌ی سهم‌خواهی و تمامیت‌خواهی خود آنهاست.

شوراها در ادوار مختلف حیات خود، جفاهای بسیاری را در حق شهرداری‌ها روا داشته‌اند که می‌توان به سهم‌خواهی آنها در انتصاب مدیران شهری اشاره کرد، موضوعی که اگر شهردار به آن توجه نکند به باد انتقاد گرفته می‌شود و حتی ممکن است به چالشی بزرگ برای وی به‌انجامد و او با غضب و استیضاح اعضای شورا مواجه و از کار خود برکنار شود.

از دیگر چالش‌های پیش‌روی شهرداری‌ها، دست داشتن اعضای شورا در واگذاری مناقصات، مزایده‌ها و پروژه‌های شهری است، به‌طوری‌که برخی از اعضای شورا، این پارلمان محلی را به مکانی به برای درآمدزایی و کارهای پیمانکاری خود و اطرافیانشان تبدیل کرده‌اند و به جد وظایف و تعهد خود در قبال مردم و شهر را فراموش کرده‌اند و تنها به دنبال منافع مالی و اطرافیانشان هستند.

انتقاد از حضور افراد فاقد تخصص مدیریت شهری در شوراهای شهر
متاسفانه در ادوار مختلف شورای شهر خرم‌آباد، افرادی به این پارلمان محلی راه یافتند که هیچ تخصصی در زمینه عمران، توسعه و مدیریت شهری نداشته‌اند و حتی با پیش پا افتاده‌ترین مسائل شهری بیگانه بوده‌اند، به همین سبب هرگز نتوانسته‌اند گامی مثبت در زمینه اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی در توسعه عمران شهری بردارند و با تصویب و اجرای طرح‌های ناقص و بدون برنامه شهرداری‌ها را با چالشی جدی مواجه کردند، البته اجرای برخی از این طرح‌های ناقص و بدون برنامه نیز در راستای تامین منافع مالی و سودجویانه خود آنها بوده است.

اینها را گفتم تا جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور بداند بسیاری از چالش‌هایی که شهرداری‌ها با آن مواجه هستند ثمره موجودیت همین شوراست که منافع سودجویانه و سهم‌خواهانه خود را به منافع مردم و شهرداری‌ها مقدم شمرده‌اند و با وظایفی که قانون به آن‌ها به محول کرده است فاصله زیادی دارند، چرا که وی وجود شورا را یک نعمت و غنیمت برای مردم و شهرداری‌ها می‌دانست در حالی که واقعیت چیز دیگری‌ است.

* فعال رسانه‌ای 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1221076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =