کشورهایی که معابر و تونل‌های خود را پولی کردند؛ از آلمان تا دوبی

بحث‌ها درباره پولی شدن برخی از معابر شهر تهران برای کاهش ترافیک دوباره آغاز شده.

نیو صدر- مدتی بعد از انتشار اخبار مختلف درباره پولی شدن طرح زوج‌وفرد، حالا خبر جدیدی درباره ایجاد یک محدودیت جدیدی برای تردد در شهر تهران منتشر شده است؛ پولی شدن تردد در برخی از پل‌ها و تونل‌های تهران.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این هفته پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود. بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند، رقمی که گفته می‌شود حداقل ۳ هزار تومان است.

مولفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی، معاینه فنی برتر و ساعت تردد است.

شهردار تهران هم به سرعت نسبت به این موضوع واکنش داد. پیروز حناچی در این رابطه توضیح داد: «هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و در واقع موضوع اشاره شده نیز در حد کار کارشناسی بوده است.»

اما موضوع پولی شدن تردد از برخی معابر مثل پل‌ها و تونل‌ها  مثل طرح «کاهش» اتفاقی جدید در دنیا نیست، کشورهای مختلف تجربیات متفاوت با نتایج متفاوتی در این زمینه داشته‌اند. شهرداری‌های زیادی به هدف کنترل ترافیک، کاهش آلودگی و درآمدزایی به شیوه‌های مختلف تردد برخی خودروها را در برخی از معابر پولی کرده‌اند.

این کار اولین بار در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ تا اوسلو نروژ اجرا شد و باعث کاهش ۵درصدی ترافیک در این شهر هم شد. از سال ۲۰۰۰ به بعد تاکنون ۲۰درصد هزینه ساخت و ساز جاده‌های این کشور از این طریق به دست می‌آید. نمونه‌های موفق دیگر باعث شدنذ تا در ۲۰ سال اخیر، شهرداری‌های شهرهای بزرگ مختلفی در دنیا از سیستم «معابر پولی» استفاده کنند، البته هر کدام از این کشور قوانین مختلفی در رابطه با «معابر پولی» تصویب کرده‌اند.

روشی که بیشتر کشورها در رابطه با نحوه استفاده از این سیستم اجرا می‌کنند، استفاده از یک برچسب روی شیشه خودروها است که به آن‌ها اجازه تردد در «معابر پولی» را می‌دهد.

شرایط برخی از کشورها در رابطه با این سیستم را اینجا بخوانید:

بلاروس؛ «بل،تل» اکثر اتوبان‌های اصلی در «سیستم معابر پولی»

از اول سال ۲۰۱۳ بلاروس سیستمی به اسم بل‌تل را اجرایی کرده که در آن ۱۶۱۳کیلومتر از مسیرهای این کشور پولی شده‌اند. راننده‌های این کشور هزینه عبور از اتوبان‌ها را به شکل اینترنتی پرداخت می‌کنند تا با توقف آن‌ها در اتوبان برای پرداخت هزینه ترافیک ایجاد نشود.

هزینه تردد خودروهای معمولی در این اتوبان‌ها به ازای هر کیلومتر  ۰.۰۴ یورو است، اگر خودروهای سنگین بخواهند در این معابر تردد کنند، این هزینه بیشتر هم می‌شود.

آلمان؛ استفاده از سیستمی جدید به نفع خودروهای پاک

از سال ۲۰۱۷ دولت آلمان طرحی را تصویب و اجرا کرده که تردد در اتوبان‌های رایگان قبلی آن‌ها هم با شیوه خاصی پولی می‌شوند. هزینه تردد در این اتوبان‌ها برای خودروهای پاک‌تر و خودروهای آلمانی ارزان‌تر است. اما به طور میانگین هر شهروند آلمانی باید سالانه ۷۰دلار هزینه تردد در اتوبان‌های آلمان کند.

البته ارزان‌تر بودن هزینه تردد برای شهروندان و خودروهای آلمانی باعث شده تا دیگر کشورهای اروپا نسبت به این سیستم آلمان انتقاداتی وارد کنند.

ایرلند؛ بخش خصوصی جاده می‌سازد و هزینه‌اش را دریافت می‌کند

در این کشور ۱۱ مسیر پولی هستند که صاحبان آن‌ها شرکت‌های خصوصی مختلف سازنده آن‌ها هستند. قیمت این هزینه‌ها بین ۱.۶۵ تا ۱۲ یورو است و البته برای خودروهای سنگین این هزینه بیشتر است. از سویی از این ۱۱ مسیر ۲مورد تونل و باقی اتوبان هستند.

گفتنی است برخلاف دیگر کشورها میزان مسافت طی شده در مسیر هزینه تردد از آن را تغییر نمی‌دهد.

سوییس؛ «معابر پولی» با سیستمی کاملا متفاوت

سوییس هم مانند ایرلند هزینه عبور از معابر و اتوبان‌ها را بر اساس مسافت تردد حساب نمی‌کند، در این کشور رانندگان برای تردد در اتوبان‌ها و جاده‌های کشور باید برچسبی به قیمت ۳۵یورو خریداریی کنند و با نصب آن تا یک سال اجازه تردد در مسیرهای مختلف را داشته باشند.

دوبی‌؛ سیستمی جدید متفاوت با اروپا

«سالیک» نام سیستم اماراتی‌ها در رابطه با پرداخت هزینه برای تردد در برخی از معبار است؛ در این سیستم راننده موظف است نزدیک به ۳۰دلار برچسب روی خودرو خود برای تردد از برخی از معابر استفاده کند، به طوری که هر بار خودرو وارد یکی از این معابر شد ۱.۰۸ دلار شارژ از آن‌ها کم شود.

۸ مسیر که تردد از آن پولی‌ است در دوبی وجود دارد، تا سال ۲۰۰۸ تعداد این مسیرها ۲ مورد بود.

سیستم معابر پولی و کاهش ترافیک؛ تجربیات دیگر کشورها چه می‌گویند؟

این سوالی است که چه در ایران و چه در دیگر کشورها بارها درباره طرح زوج و فرد، طرح کاهش، گران شدن بنزین و ... پرسیده شده و دقیقا مثل هر کدام از آن‌ها  جواب‌های مختلفی به آن داده شده. برای مثال آمار و ارقام نشان می‌دهند که پولی شدن معابر در لندن باعث شده میزان ترافیک در این شهر ازدحام ترافیکی در این شهر تا ۲۵درصد کاهش پیدا کند.

اما تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در کانادا انجام شد نشان می‌دهد که پولی شدن معابر، باعث ارزشمند شدن آن‌ها و کاهش تردد آن‌ها نمی‌شود و اینکار تنها باعث بهبود نحوه ساخت و ساز جاده می‌شود.

داچیس نویسنده این تحقیق در این رابطه توضیح داد: «چیزی به اسم قانون اساسی ازدحام وجود دارد، وقتی معابری وجود دارند که تردد در آن رایگان است و راه‌هایی دیگری می‌سازید که تردد در آن هزینه مخصوصی دارد راه‌های اول به سرعت پر می‌شوند.

۴۲۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1221793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    34 1
    من ده ساله توی اتوبانای آلمان تردد میکنم مثل آیینه میمونه آسفالتش . به خدا اگه این پولا صرف بهسازی مملکت میشد هیچ کس ناراضی نبود. مشکل پولی شدن نیست مشکل اینه که چرا پولی میشن؟
    • US ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      1 0
      محض رضای خدا تابحال شده سطح عملکرد مسئولان کشورهایی که نامبرده شده فقط یکبار با مسئولان ما مقایسه و ارزیابی بشه؟
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    26 3
    آخه آدم حسابی سطح امکانات شهری و رفاهی وآنها هم همسطح تهران است که حالا بخواهند عوارض بگیرند؟!
  • GB ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    10 0
    تا وقتی نتونن حمل و نقل عمومی رو گسترش بدن،حق همچین کاری رو ندارن،اقا جان همین جوریش نمیشه سوار بی ار تی و مترو شد،چ برسه به این طرح!یه دونه بی ارتی تجریش راه آهن سوار میشه تمام استخون هات له میشن،یکم به فکر میردم باشین خوب،چه گناهی کردیم مگه ما!
  • میثم IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    0 0
    اهاا الان میخوای بگی دولت کار خوبی میکنه همشو پولی کنه؟؟؟
  • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    21 3
    که چی؟ سطح در آمد اونها مثل ماس مگه؟ ادا اطوار فرنگی رو که به نفع جیبمون باشه خوب یاد میگیریم ولی اونی که به نغع جیب ملته میگیم غرب گرایی
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    6 0
    شما ابتدا موضع خود مشخص کنید که جانب مردم هستید یا شهرداری ؟ کشور هایی را مثال می زنید که جرو کشور های پیشرفته هستنند مردمش مشکل حمل نقل عمومی ندارند مدیران شهری زبده و درامد شهر را صرف موسساتی که هیچ ربطی به شهرداری ندارند نمی کنند به قول خود جناب شهردار هنوز عده زیادی که هیچ ربطی به شهرداری ندارند دارند از مزایای ان استفاده می کنند . شهر سازی انها روی اصول بوده و.........وقتی قانونی وضع شد شروع به فروش ان نمی کنند. حالا مردم چرا باید با کسانی هیچ اعتمادی به انها ندارند همکاری کنند؟
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    0 0
    خدا نکنه طیف مطبوع خبرآنلاین کاری کنه.
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    20 3
    الان میزان رفاه و سطح درآمد مردم ما مثل آلمان و این کشورهایی هست که نام بردین؟؟؟؟ فقط همین تیکش را که به نفع خودتون هست را می خواهید پیاده کنید؟؟؟؟!!!!!!!
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    20 0
    شما فقط قسمت پول گرفتن خارجی ها رو الگوبرداری کردین؟؟؟ خدانکرده یوقت خدمات و رفاهیات اونا رو که به مردمشون میدن نبینید کور میشین!
  • salar IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    13 0
    اول همه چیزمون رو مثل کشورایی که مثال زدین بکنین بعد هرچی رو خواستین پولی کنین. کافی حقوق کارمندا یا کارگرای ایران رو با کشورای دیگه مقایسه کنین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • علی IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    14 0
    نمی دونم چرا هرجایی که قراره از مردم پول بگیرن مثل عوارض یا پول بنزین یا...با کشورهای پیشرفته وا وپایی مقایسه میشیم ولی وقتی بحث حقوق ومزایا میشه با کشورهای در پیت مقایسه میشیم عجب منطق مزخرفی
  • iraj IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    9 0
    وقتی بحث پول گرفتن میشه زود خودتونو با آلمانو سوییسو و دبی مقایسه میکنید ولی به خودتون میرسه هیچ با هیچی مقابسه نمیکنید
  • کیوان SC ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    0 0
    غیرت هم خوب چیزیه
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    13 0
    چطور هست که شما هر چی که به نفع خودتون هست رو با کشورهای دیگر مخصوصا اروپایی مقایسه می کنید؟؟؟؟ چرا سطح رفاه و درآمد رو با اونها مقایسه نمی کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    7 0
    البته 70 یورو میشه درامد یک روز یک کارگر ساده! الان اگه بیشه 35 هزارتومن در سال قبوله؟
  • حمید IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    0 0
    امکانات نروژ و دبی رو برای ما فراهم کنند من دو برابر عوارض تونل میدم
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    0 0
    حداقل دستمزد در آلمان حدود 4000 یورو است یعنی چیزی حدود 45 میلیون تومان.. در ایران این مقدار حقوق بدهند من قول میدم از دم در خونه که میایم بیرون عوارض بدیم
  • میثم DE ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    جالبه تو چیزهایی که به نفعشونه از بلاد کفر و غرب الگوبرداری میکنن. ولی تو رفاه و ازادی با یمن و ..‌ مقایسه میشیم.