۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۹

ایرنا: 'هوگو چاوز' رییس جمهوری ونزوئلا، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) را به مداخله در امور داخلی این کشور متهم و آن را محکوم کرد.

شبکه خبری بی.بی.سی روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود، اقدام رییس جمهوری ونزوئلا پاسخی به اظهارات اخیر 'خوزه میگوئل اینسولزا' دبیر کل 'او.ای.اس'‌ در انتقاد از قانونی است که به چاوز اختیار صدور فرمان حکومتی می دهد.

اینسولزا جمعه گذشته گفته بود، دادن چنین اختیاراتی به رییس جمهوری ونزوئلا کاملا در تضاد با منشور دمکراتیک در میان کشورهای آمریکایی است.

چاوز اظهارات دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی را شرم آور خواند و وی را متهم کرد که به نیابت از امپریالیسم ایالات متحده عمل می کند.

رییس جمهوری ونزوئلا که در نطق هفتگی رادیویی خود با مردم سخن می گفت، ضمن بی ارزش شمردن سخنان اینسولزا وی را سخنگوی واشنگتن توصیف کرد.

مجمع ملی ونزوئلا ماه گذشته میلادی پیش از آغاز به کار پارلمان جدید این کشور در سال جدید میلادی، قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن چاوز تا 18 ماه دیگر قادر خواهد بود قوانینی را به صورت صدور فرمان و بدون نیاز تصویب آن در پارلمان، به اجرا درآورد.

چاوز برخورداری از چنین اختیاری را به منظور مقابله با پیامدهای سیل ویرانگر که چندی پیش دراین کشور 140 هزار نفر را بی خانمان کرد، عنوان داشت.

این در حالی است که اینسولزا ضمن مردود شمردن چنین اختیاراتی و خارج شمردن آن از چارچوب منشور دمکراتیک کشورهای آمریکایی، گفت که این مساله احتمالا در او.ای.اس به بحث گذارده خواهد شد.

اظهارات دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی منعکس کننده گفته های 'آرتورو والنزئولا' دستیار وزیر امور خارجه آمریکا است که گفته بود این اختیار ناقض منشور اوای.اس است.

سازمان کشورهای آمریکایی، یک سازمان بین المللی متشکل از 35 کشور در قاره آمریکا است که مقر آن در واشنگتن پایتخت ایالات متحده قرار دارد.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =