۸ نفر
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
سقوط بوئینگ باربری ارتش/ ۱۶ نفر کشته شدند

طبق آخرین خبرها از سقوط هواپیمای باربری، ۱۶ جنازه از محل سقوط هواپیما خارج شده است، ۱۵ مرد و یک زن کشته شده‌اند، ۷۰۰ لاشه گوسفند از هواپیما خارج شده، یک ویلا تخریب و به چند واحد مسکونی آسیب جدی وارد شده است. علاوه بر این جعبه‌های سیاه هواپیمای بوئینگ٧٠٧ ارتش در میان بقایای سوخته آن پیدا شد.

به گزارش خبرآنلاین، یک فروند هواپیمای باری صبح امروز درساعت ۸:۳۰ در حوالی کرج در شهرک مسکونی زیبادشت سقوط کرد. این هواپیمای غیرمسافربری ۷۰۷ حامل گوشت بود که به هنگام فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند و شهرک مسکونی مجاور دچار حریق شد و ۱۶ سرنشین آن فوت کردند و تنها مهندس پرواز زنده ماند. البته پیش از این اعلام شد که تعداد سرنشینان هواپیما ۱۶ نفر است که ۱۵ نفر آنها فوت شده و مهندس پرواز زنده است. بنابراین مشخص نیست آن یک‌نفری که زنده مانده هم فوت کرده یا تعداد سرنشینان به اشتباه اعلام شده بوده است. در همان ساعات ابتدایی وقوع حادثه، رئیس اورژانس کشور گفت: «پیکر هفت تن از سرنشینان از محل حادثه خارج شده است. مهندس پرواز زنده است و به مرکز درمانی اعزام شده است.» رییس اورژانس کشور در عین حال براساس گفته مهندس پرواز، تعداد سرنشینان هواپیما را ۱۶ تن اعلام کرد. او ادامه داد: «طبق بررسی‌های انجام شده منزلی که هواپیما با آن برخورد کرده خالی از سکنه بوده است.» مدیرعامل جمعیت هلال احمر البرز نیز گفت: «جسد دو نفر از سرنشینان هواپیمای سقوط کرده سالم پیدا شده و جستجو برای یافتن سرنشینان دیگر ادامه دارد.» در آخرین خبرها اما مشخص شد که پیکر هر ۱۵ سرنشین به پزشکی قانونی منتقل شده است.

اسامی اجساد شناسایی‌شده اعلام شد/ پیکر هر ۱۵ سرنشین به پزشکی قانونی منتقل شد

مهرداد علی بخشی، مدیر ستاد مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: همه ۱۵ جسد یافته شده از هواپیمایی که صبح امروز در صفادشت کرج سقوط کرد به پزشکی قانونی استان البرز منتقل شدند.

اسامی اجساد شناسایی شده به شرح زیر است:

1- غفور قجاوند
2- محمد باقر ندری
3- جواد سلیمانی
4- محمد عبدلی
5- عزیراله علیزاده
6- سعید قاسمی
7- فریدون شیخی
8- شاکر آجرلو
9- مریم زارعی نژاد
10- علی افروغ

اسامی زیر از سرنشینان هواپیما بودند که کار تشخیص هویت آن‌ها ادامه دارد:

محمد رضا طاهری
مصطفی محمودی
جواد مرادی
حمید رضا لطفیان
داود ذوالفقاری

هواپیما چطور سقوط کرد؟

در ادامه روابط عمومی ارتش اعلام کرد: «صبح امروز یک فروند هواپیمای باربری ۷۰۷ حامل گوشت برای کمک در طرح مردمیاری، از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان، اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز کرده که در هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش سوزی شد. جزئیات علت حادثه و وضعیت شهادت یا مجروحیت کارکنان تیم پروازی و خدمه آن با اعزام تیم های تخصصی در دست بررسی است.» ناصر چرخساز گفت: «به محض اطلاع از سقوط این هواپیمای باری در پادگان نظامی فتح، هشت نیروی عملیاتی به محل اعزام شدند. با رسیدن نیروها به محل حادثه، عملیات جستجو برای مصدومان و فوتی‌های احتمالی آغاز شد. به دلیل برخورد این هواپیما با منازل مسکونی، نیروهای عملیاتی در کنار نیروهای آتش نشانی مشغول اطفاء حریق هستند. متاسفانه تاکنون بدن بی جان دو نفر از سرنشینان این هواپیما پیدا شده و احتمال افزایش تعداد فوتی‌ها هم با توجه به شرایط موجود زیاد است.» به گفته چرخساز، هشت تیم امدادی هلال احمر در محل سقوط هواپیما حضور دارند و عملیات امداد و نجات و جست‌وجو در شهرک مسکونی را آغاز کردند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز اعلام کرد: «هواپیمای قرقیزستانی به هنگام فرود از باند خارج شد و دچار آتش‌سوزی می‌شود و به محض دریافت خبر تیم‌های بررسی سانحه به محل اعزام شدند.»

*ورود هواپیما به منزل مسکونی

امنیت برقرار است

فرمانده انتظامی استان البرز نیز از اعزام تیم‌های پلیس به محل سقوط هواپیما به منظور تأمین امنیت خبر داد. سردار عباسعلی محمدیان گفت:‌ «پس از اعلام حادثه سقوط هواپیما پنج تیم از یگان امداد پلیس البرز به محل اعزام شده و نسبت به برقراری و تأمین امنیت در این محل اقدام کردند.» محمدیان با بیان اینکه فرمانده انتظامی شهرستان فردیس نیز به این محل اعزام شده و بر عملیات نظارت دارد، گفت: «همچنین عوامل بررسی صحنه پلیس آگاهی نیز در محل مستقر شده و در صورت نیاز اقدامات مربوطه را انجام خواهد داد.  با اقدامات انجام شده از سوی پلیس امنیت خوبی در این محل حاکم است و هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد . پلیس تا هر زمان که نیاز باشد در این محل حضور خواهد داشت.»

* اسامی کروی هواپیمای سقوط‌کرده

هواپیما بالاخره برای کجا بود؟

سازمان هوابیمایی کشوری طبق مقررات تنها در مورد هواپیماهای غیرنظامی می‌تواند ورود کند و این هواپیمای سانحه دیده متعلق به ارتش بوده و خود ارتش مسئول بررسی سانحه و اطلاع رسانی در این خصوص است. سخنگوی فرودگاه ماناس بیشکک قرقیزستان اعلام کرد که این هواپیما متعلق به کشور ما نیست. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز صبح امروز اعلام کرده بود که این هواپیما قرقیزستانی است در صورتی که هواپیما متعلق به ارتش جمهوری اسلامی است. در واقع این هواپیما متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران است و در AOC هواپیمایی ساها نیست. تنها دو فروند هواپیمای بوئینگ٧٣٧ در AOC ساها وجود دارد و این ٧٠٧ متعلق به ارتش است.

* گوشت‌های سوخته در هواپیما

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1222339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    حتما برای سران پرکار و پر تلاش و دلسوز نظام گوشت تازه گوسفندی اورده بودند که یه وقت از گوشتهای یخ زده نخورند بیمار بشن برن المان کلینیک دکتر سمیعی برای چکاپ حیف شد زندگی مردم هم هیچی ...
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    74 0
    این چه طرز خبرنویسی است. چرا اطلاعات تون اینقدر ناقصه ؟ از قرقیزستان اومده به کجا میرفته که در کرج فرود اضطراری کرده؟ هواپیمایک ارتش قرقیزستان چه میکرده. کشته شده ها ملیتشون چی بوده؟ اصلا به ارتش چه که گوسفند حمل کنه برای طرح مردم یاری؟ مگه ارتش سازمان تنظیم بازار یا میوه تره باره؟
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      0 0
      هواپیمای 707از حدود 40سال پیش تولیدش متوقف شده است در سال92 اعلام شد آخرین فروند این هواپیما در ایران زمین گیر شده است ولی ظاهرا نشده بود و جان ارتشیان عزیز ...
  • احمد IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    26 10
    احتمالا هواپیما فرسوده بوده، خیلی از تجهیزات ارتش قدیمی و فرسوده شدن خواهشنا دولت بودجه بیشتری به ارتش اختصاص بده تا بتونن تجهیزات جدید جایگزین کنن
    • BE ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      0 0
      کمی بیشتر دقت کن. مشکل از بودجه نیست. ما تحریم هستیم می فهمی تحریم
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    27 0
    طرح مردمیاری را چه عزیزانی پیشنهاد و اجرا کرده اند؟
  • متین IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    باز هم قصه تکراری کمبود امکانات فقر جهان سومی زیبا کلام میگه به جای بمب اتم و ماهواره دوچرخه بسازیم به آقایون بر میخوره دوباره خلبان مرحوم بنده خدا مقصر میشه
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    39 2
    هواپیمای ارتش به مقصد قرقیزستان گوشت حمل می کرده ؟! چرا ؟
    • FR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      0 0
      مبدا قرقیزستان بوده مقصد تهران
    • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      0 0
      اول اینکه این گوشت خوک هست، دوم اینکه به خاطر تحریم هیچ هواپیمایی این کار را انجام نمی دهد!
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    بدبختی میباره فقط
  • IN ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    27 1
    ینی یه خبر درست و موثق نمیتونه منتشر بشه یه سایت زده قرقیزی یه سایت زده ایرانی
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    این ها را کنار هم بگذاریم تا اوضاع کشور معلوم بشه: بویینگ 707 پنجاه سال پیش + تجارت گوشت گوسفند+ فرودگاه اشتباهی و غیر ایمن+ شهرک مسکونی چسبیده به فرودگاه+ اخبار ضد و نقیض و دروغ.
  • علی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    36 4
    خداوند کشته شدگان را غریق رحمت و به بازماندگان صبر و شکیبایی عطا فرماید.
  • احمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    34 2
    نمیدونم چرا در دی ماه کشور ما این حوادث براش اتاف میفته پارسال سانچی و پلاسکو امسال هواپیما و اتوبوس دانشجویان
    • GB ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      0 0
      ۹ دی و زلزله بم هم
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    جالبه این هواپیما بیش از 40 سال عمر داشته
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    بعد ميگن چرا گوشت گرونه. سوار هواپیما میکنیدشون؟ هتما از فرودگاه تا سردخونه رو هم با آژانس میبرید
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    با این کمبود گوشت که قیمتش سر به فلک کشیده ،این گوشتها کجا میرفتن ؟
  • NL ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    هواپيما قطعا ايرانيه چون ٧٠٧ فقطوتو ايران عملياتيه