استفاده از سموم و شست‌وشوی شبانه درختان موجب کاهش پرندگان اصفهان شده است

مهر نوشت:مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: تعداد پرندگان در سطح استان کم شده است که دو علت اساسی دارد که شامل شست و شوی شبانه درختان در استان اصفهان و دیگری استفاده از برخی سموم است.

رحمان دانیالی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اصفهان اظهار داشت: تعداد پرندگان در سطح استان کم شده است که دو علت اساسی دارد که شامل شست و شوی شبانه درختان در استان اصفهان و دیگری استفاده از برخی سموم است که این مطلب به پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اعلام شده است.

وی در ارتباط با دلیل تعطیل نشدن مدرس با وجود آلودگی هوا در روزهای گذشته ابراز داشت: بر این اساس هواشناسی استان اصفهان باید با توجه به شرایط جوی، ۹۶ ساعت قبل شرایط هشدار سرمای شدید یا اینورژن  را اعلام کند تا ستاد مربوطه در اداره کل مدیریت بحران تشکیل شده و در ارتباط با اینکه آیا شرایط برای سلامت کل جامعه مضر است و نیاز به تعطیلی مدارس و ادارات وجود دارد یا خیر تصمیم گیری شود.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به این شبهه که اعداد اعلامی برای شاخص آلایندگی در برخی ایستگاه‌های سنجش درست نیست، ابراز داشت: یقین داشته باشید که روی این اعداد هیچ گاه خود را مدیون نمی کنیم چراکه ما  نیز به همراه خانواده خود از همین و فضا و شرایط استفاده می کنیم.

آمادگی داریم که ایستگاه های سنجش آلایندگی را در اختیار شهرداری بگذاریم

وی ادامه داد: این آمادگی را داریم که ایستگاه های سنجش آلایندگی  را در اختیار شهرداری بگذاریم تا با استفاده از کارشناسان متبحر آنها را به نحوی تغییر دهند که اعداد شاخص برای مردم قابل مشاهده باشد و حتی بحث آموزش زیست محیطی نیز از طریق این تابلوها دنبال شود.

دانیالی در ارتباط با اینکه چرا تاکنون اسامی نهادهایی که در طرح جامع کاهش آلودگی به وظایف خود به درستی عمل نکردند، اعلام نشده است، ابراز داشت: به واقع برخی نهادها مطابق اعتبارات و امکانات به این طرح عمل نکردند به نوعی که در محدوده اطراف اصفهان یک شهرداری با وجود ۸۶ میلیارد اعتبارات حتی دو دستگاه اتوبوس نیز به سیستم حمل ونقل عمومی اضافه نکرده است.

وی اضافه کرد: قرار بر این بود که اسامی دستگاه‌های مربوطه با اجازه محسن مهرعلیزاده اعلام شود که با تعویض استاندار مواجه شدیم، بر این اساس در روز هوای پاک به استاندار جدید موضوع را اعلام و درصورت موافقت،  کارنامه دستگاه های اجرایی در  این ارتباط را در اختیار رسانه ها قرار دهیم.

۷۰ درصد استعلامات ما در ارتباط با احداث صنایع است

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه با شرایط فعلی۷۰ درصد استعلامات ما در ارتباط با احداث صنایع است، بیان داشت: با وجود شرایط نامناسب آلودگی در اصفهان هنوز مدیران و مسئولان اجرایی برای ایجاد صنایع اصرار می کنند که جای تعجب دارد.

وی با بیان اینکه یک سوم پایش های ما از آلایندگی صنایع به شکل شبانه است، ابراز داشت: اقداماتی که در این زمینه انجام شده نسبتا مناسب بوده است، در سگزی یک واحد بسیار آلاینده وجود داشت که با توجه به هشدارهای محیط زیستی در وهله اول فیلترهایی وارد کرد و در مرحله بعد با مهندسی معکوس همان فیلتر را ساختند به نحوی که اکنون برای صنایع  مختلف شهرهای دیگر فیلتر می سازند.

دانیالی با اشاره به اینکه در همایش تقدیراز صنایع سبز پارسال اصفهان رتبه یک تا سه را داشت، گفت: دو اتفاق ناگوار در اصفهان در حال شکل گیری است یکی تجمع واحدهایی با منشا نفتی در شهرک هایی مانند رازی و علویجه است  به نوعی که از ضایعات نفتی برای خوراک کارخانه جات استفاده می شود.

وی اضافه کرد: در این ارتباط زنگ خطر را در جلسه آمایش سرزمین نیز مطرح کردیم و باید جلوی این مسئله هر چه سریع تر گرفته شود.

بسیاری از این پسماندها از استانهای دیگر به اصفهان منتقل می شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه ایجاد سامانه پسماندهای ویژه استان اصفهان ضرورت دارد، اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از این پسماندها از استانهای دیگر به اصفهان منتقل می شود و بر این اساس مکاتباتی با سازمان حمل و نقل و مدیریت بحران برای ساماندهی نقل و انتقالها انجام شده است تا این نوع  حمل و نقل به کمک شرکت های مشخص انجام شود.

وی در ارتباط با پسماندهای پزشکی نیز تصریح کرد: در این ارتباط دانشگاه علوم پزشکی باید اعلام نظر کند بدین معنا که یا خودش و یا سازمان مدیریت پسماند، باید سازماندهی دفع پسماندهای پزشکی را انجام دهد و بر این اساس دو هفته به علوم پزشکی اصفهان فرصت داده شده است.

دانیالی با اشاره به اینکه مشکلات میان شهرداری و علوم پزشکی این مهم را به تاخیر انداخته است،  گفت: بی خطرسازی پسماندها توسط دانشگاه علوم پزشکی را قبول نداریم بلکه با روش مدنظر این نهاد پسماندها تنها کم خطر می شود.

مدیریت پسماند شهرداری  برای بی خطر سازی پسماندهای پزشکی بهتر می تواند عمل کند

وی اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که مدیریت پسماند شهرداری در این ارتباط بهتر می تواند عمل کند، این سازمان روش پلاسما را برای امحاء به ما اعلام کرده است

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه منطقه حیات وحش کلاه قاضی به واسطه جزیره ای شدن از  عوامل تهدید تاثیرپذیری زیادی دارد، گفت: مناطق حفاظت شده اصفهان در شریط نسبتا مناسبی است به نوعی که آمار علفخوران حیات وحش استان از پارسال تا امسال حدود ۴۰ هزار مورد رسید .

منطقه حفاظت شده عباس آباد  درنایین به بهشت گربه سانان و آفریقای کشور معروف است

وی با بیان اینکه علی رغم خشکسالی محیط بانان به خوبی از این مناطق حفاظت کردند، گفت: امروز منطقه حفاظت شده عباس آباد  درنایین به بهشت گربه سانان و آفریقای کشور معروف شده است، سال گذشته در این منطقه از دو قلاده پلنگ فیلم گرفته شد.

دانیالی ابراز داشت: در ادامه با توجه به مشاهده  شواهدی در منطقه، احتمال باردار بودن پلنگ مشاهده شده رفت و پس از مدتی یک پلنگ ماده و  دو توله پلنگ نر و یک پلنگ ماده پیر با دوربین تله ای مشاهده شد که اتفاق بسیار خوبی است.

وی در ارباط با تالاب گاوخونی نیز گفت: بارها اعام کرده ایم که پس از آب شرب اولویت دوم آبی استان حق آبه تالاب گاوخونی است و باید به این امر توجه جدی داشته باشیم.

به گزارش مهر، در پایان این نشست پوستر نخستین فراخوان خبرنگاران همیار محیط زیست رونمایی شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1222442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =