۱ نفر
۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴
چرا نرخ ارز الاکلنگ بازی می‌کند؟

ایرنا نوشت: نرخ‌ ارز در بازار آزاد در انتهای هفته گذشته و ابتدای هفته جاری نوسان قابل توجهی داشت و تا مرز ۱۲ هزار تومان آمد، اما نتوانست به این کانال وارد شود. آیا این مقاومت قیمتی را باید ناشی از پایداری بازارساز در برابر شکسته شدن مرز ۱۲ هزار تومان دانست؟

شاید بتوان گفت روز یکشنبه، دلار نوسانی‌ترین روز معاملاتی از اوایل دی‌ماه را تجربه کرد. با این حال، همچنان نتوانست به بالای مرز ۱۲ هزار تومانی برسد. اکثر فعالان بازار ارز، مقابله بازارساز با نوسان‌گیران را متغیر اثرگذاری دانستند که منجر به تغییر مسیر دلار از ابتدای این روز تا بعد از ظهر شد. به باور شماری از فعالان، بازارساز از یک سو اقدام به عرضه حواله دِرهم کرد و از سوی دیگر، عرضه ارز از کانال صرافی‌های منتخب را نیز افزایش داد.
البته در این میان، برخی معامله‌گران نیز باور داشتند بیش از عرضه بازارساز، خروج نوسان‌گیران پیش از ورود دلار به کانال ۱۲ هزار تومان، عامل معکوس شدن جهت حرکت دلار بوده است. این عده می‌گویند نوسان‌گیران با تصور اینکه بازارساز به خروج دلار از مرز ۱۱ هزار تومانی حساس است، در محدوده ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی فروش‌های خود را بالا بردند.
به هر حال، نوسانات روزهای گذشته نرخ ارز و به ثبات رسیدن مجدد بازار، بار دیگر نشان داد بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز حوزه ارز، نبض نرخ‌ها را در دست داد و اجازه نوسانات شدید و افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها را نمی‌دهد.
بانک مرکزی از ابزارهای کافی برای کنترل نرخ‌ ارز برخوردار است. در دوره مدیریت جدید نیز با اتخاذ تصمیماتی جهت سهولت خرید ارز از صادرکننده‌ها، کنترل سرعت گردش پول در جامعه و همچنین همکاری با نهادهای دیگر و کنترل اقدامات نوسان‌گیران و مقابله با آن‌ها، موفق شده تا حد زیادی جلوی نوسانات قیمت‌ها در بازار ارز را بگیرد و شاهدیم که چند ماه است نرخ‌ها در این بازار از ثبات نسبی برخوردارند. البته بیش از آنکه عوامل بنیادین جدی در ایجاد نوسانات یاد شده نقش داشته باشد، به بهانه‌هایی از جمله تحریم‌ها، دشواری ورود ارز به داخل کشور، تنش‌های منطقه‌ای و... در بازار رخ می‌داد.
 

۱۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1222839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =