۰ نفر
۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹

دانشنامه‌ 18 جلدی دانش‌گستر که حاصل هشت سال کار مستمر 300 مولف و مترجم است، عصر یکشنبه در محل کتابخانه ملی رونمایی شد.

زینب کاظم خواه: این دانشنامه بزرگترین و کامل‌ترین دانشنامه‌ای است که تاکنون به زبان فارسی منتشر شده و درآن زندگینامه‌20 هزار تن از مشاهیر درگذشته و زنده ایران و جهان و 3هزار عنوان کتاب برجسته معرفی و تشریح شده​است.

دانشنامه دانش گستر که 15 هزار و 200 صفحه  دارد و  67 هزار مدخل زیر نظر کامران فانی، محمد علی سادات و علی رامین در موسسه علمی- فرهنگی دانش گستر تدوین شده و علاوه بر این‌3  تن چهره​هایی چون  دکتر ایرج افشار، نصرالله پورجوادی، و عبدالحسین آذرنگ نیز در مراحل مختلف تدوین این فرهنگ همکاری داشته‌اند.

این دانشنامه‌ اولین دانشنامه‌ای است که با سرمایه بخش خصوصی و بدون کمک دولتی منتشر شده است. سرمایه‌گذار این دانشنامه حسین‌علی سودآور است.

 اظهار نظر چهره​های مختلف در مورد دانشنامه

نام و عنوان

انگیزه‌های تدوین دانشنامه

ویژگی‌های دانشنامه

توصیه‌ها و برنامه‌ها

بهاءالدین خرمشاهی - پژوهشگر و از همکاران دانشنامه

 ما به دانشنامه مصاحب عادت داریم و خیلی هم آن‌ را تحسین می‌کنیم،ولی اشکالی که در این دانشنامه وجود داشت این بود که اسم افراد به انگلیسی و یا فرانسه نیامده است و اگر کسی دلش می‌خواست اسم نویسنده‌ای را به انگلیسی بداند، برایش مشکل به وجود می‌آمد؛ اما ما در این دانشنامه این اشکال را رفع کرده‌ایم.جدا از این​ها نیاز به وجود یک دانشنامه جدید احساس می​شد.

در این دانشنامه هشتاد موضوع  در حووزه​های علوم و فنون و معارف بشری موجود است. ویراستاران این کار هر مقاله‌ای که لازم نمی‌دیدند، بیرون می آوردند و مقالات دیگری جای آن می‌گذاشتند. تنوع این دانشنامه شگفت آور است.در این دانشنامه خلاصه‌ای چند سطری از همه کتاب‌های با اهمیت دنیا و یا کتاب‌هایی که در ایران مهم هستند، آمده است.

 

 

 

 

 

-----------------

 

 

 

 

 

کامران فانی - کتابشناس و از سرویراستاران دانشنامه

بعد از دایره‌المعارف مصاحب این فکر بود که دانشنامه‌ دیگری تدوین شود شاید این فکر بود که مصاحب کامل شود؛ ولی در ایران این سنت نیست که دایره‌المعارفی برای بار دوم چاپ شود.

 

اگر بپرسند که تفاوت این دایره‌المعارف با دایره‌المعارف‌های دیگر چیست باید بگویم که کدام دایره‌المعارف؟ ما فقط یک دایره‌المعارف عمومی داریم آن هم مصاحب است. خصوصیت این دانشنامه این است که عمومی و همگانی است و همه معارف بشری را در طی مقالات کوتاهی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.در این دایره‌المعارف نام سه هزار نفر ایرانی زنده آورده شده است که در ایران معمولا این کار را نمی کنند ما تصمیم گرفتیم نام افراد زنده را بیاوریم.

در ده سال اخیر با گسترش اینترنت گفته می‌شود که زمانه دایره‌المعارف کاغذی تمام شده است فعلا در هیچ کشوری فکر این که دست از انتشار دایره‌المعارف‌های کاغذی بکشند نیست پس ما هم هنوز فرصت داریم که این کار را بکنیم.

 محمدعلی سادات - یکی از سرویراستاران دانشنامه

رشد روز افزون دائرةالمعارف نویسی در سه دهه اخیر، عموماً معطوف به نوشتن دائرةالمعارف های تخصصی بوده و همواره جای خالی یک دائرةالمعارف عمومی خالی بود. این عامل باعث شد تا موسسه علمی، فرهنگی و پژوهشی دانش گستر که در سال 1380 با مجوز وزارت ارشاد توسط حسینعلی سودآور و دکتر محسن خلیجی تأسیس شد، به فکر تولید دانشنامه​ای مطابق با استانداردهای جهانی بیفتد.

این دانشنامه نخستین دائرةالمعارفی است که بر اساس الگوها و استاندارد‌های جهانی دانشنامه‌نگاری به زبان فارسی تهیه شده است.

امیدواریم بتوانیم که در آینده مجموعه‌های تخصصی در حوزه‌های فلسفه و کلام به زبان فارسی منتشر کنیم. این موضوع از برنامه‌هایی است که در آینده انجام خواهد شد

نورالله مرادی - از پژوهشگران دانشنامه

به دنبال انقلاب صنعتی دانشنامه‌های جدیدی به وجود آمد. پیشرفت‌های مادی و معنوی عصر روشنگری بر بشر تاثیر زیادی داشت و باعث به وجود آمدن کتابخانه‌های عمومی و به دنبال آن تحول دایره‌المعارف برای مراجعان شد. امروز دایره‌المعارف مخاطب محور است و اولین دانشنامه با این مفهوم دانشنامه سعید نفیسی است که در سال 1317 منتشر شد. بعد از آن هم دانشنامه‌های دیگری منتشر شدند اما انتشار دانشنامه‌ی مصاحب اوج آن بود.

این دانشنامه عقب‌ماندگی‌هایی که در دانشنامه مصاحب بود را جبران کرد و یکی دیگر از برتری‌های این دانشنامه نسبت به مصاحب مقالات زیاد آن است. از سوی دیگردانشنامه دانش گستر ،اولین دانشنامه​ای است که بدون کمک دولتی و از سوی بخش خصوصی منتشر شده​است.

 

 

مسولان این دانشنامه اگر آن را روی وب سایت بگذارند و بخش ویرایش آن را فعال کنند، ما می‌توانیم ویرایش مخاطبان را بر روی دایره‌المعارف داشته باشیم و بعد از آن ویراستاران می​توانند آن ویرایش‌هایی راکه به جا بوده ،  در دانشنامه اعمال کنند.

52

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122309

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =