چطور بزرگ‌ترین مجتمع های پرورش میگو و خاویار در گلستان ساخته شد؟

مدیر کل شیلات استان گلستان درباره پروژه هایی که در سفر هیات دولت به این استان افتتاح شد توضیح داد.

 به گزارش خبرآنلاین،همزمان با سفر رئیس جمهور به استان گلستان ، فاز یک مزرعه پرورش میگوی گمیشان با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد، این پروژه اشتغالزایی بالایی برای مردم استان دارد. اما این پروژه چیست و چرا این قدر اهمیت داشت که وزیر جهاد برای افتتاح آن حضور پیدا کرد؟

در ادامه گفتگوی خبرنگارما با  سیدجواد قدس علوی، - مدیرکل شیلات استان گلستان- را می خوانید:

روز دوشنبه چه پروژه‌هایی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در گمیشان افتتاح شد؟     

۸ پروژه با حضور آقای مهندس حجتی افتتاح شد که علاوه بر سرمایه گذاری بخش خصوصی، دولت هم مبلغ ۹۱ میلیارد تومان در این پروژه ها سرمایه گذاری کرده است، این سرمایه گذاری عمدتا در زیرساخت‌های مجتمع میگو انجام شده است.

این پروژه دارای دو فاز است که فاز اول آن به بهره برداری رسمی رسید و فاز دوم هم به دست وزیر جهاد کشاورزی کلنگ زنی شد و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

تاسیسات فاز اول مجتمع پرورش میگو شامل چه مواردی است؟

در فاز یک مزرعه پرورش میگو، زیر ساخت‌های نگهداری و انبار محصول، کانال‌های آبیاری، زهکشی و پل های مربوط به آن ساخته شده بود و علاوه بر این، ۲۲ مزرعه نیز توسط سرمایه گذار بخش خصوصی به بهره برداری رسید، همچنین ۳ مرکز عمل آوری ماهی و میگو هم افتتاح شد.

در این مراکز، میگویی که از مزارع پرورش صید می شود به کارخانه ها منتقل شده، شستشو داده می‌شود و سایزبندی و بسته بندی شده و سپس آنها را در سردخانه در دمای منفی ۲۴ درجه منجمد و نگهداری می کنند تا برای عرضه به بازارهای بین المللی آماده شود. همچنین یک مرکز تکثیر میگو برای تامین بچه میگوی مورد نیاز مزارع پرورشی نیز افتتاح شد.

چه میزان از اراضی استان برای پرورش میگو اختصاص داده شده است؟

در فاز اول مجتمع پرورش میگو در سال جاری، یکهزار هکتار زمین اختصاص داده شده که پروژه‌های پیاده شده در این اراضی به بهره برداری رسیده است. در این فاز، ما قادر به تولید ۲۶۰۰ تن میگو هستیم که باعث شده رتبه ما از لحاظ تولید میگو در کشور سوم باشد.

همچنین باید عنوان کنم که کماکان ساخت و ساز در فاز اول ادامه دارد و زمین های بیشتری به متقاضیان تاسیس مزرعه پرورش میگو واگذار شده و همه دارند خود را برای اردیبهشت ماه که فصل جدید پرورش میگو است آماده می کنند.

چشم انداز شما برای توسعه مزارع پرورش میگو در استان گلستان چیست؟

درباره فاز اول در افق ۱۴۰۴ برنامه داریم که به تولید ۸ هزار تن در سال برسیم که این میزان تولید برای ۳ هزار و ۴۵۰ نفر اشتغال ایجاد می کند.

در فاز دوم مجتمع پرورش میگو که با حضور وزیر جهاد کشاورزی کلنگ زنی شد ۶ هزار هکتار از اراضی اختصاص داده شده که امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد و با بهره برداری از آن تولید بالغ بر ۲۲ هزار تن میگو را پیش بینی می کنیم و در این فاز هم برای ۵ هزار و ۲۰۰ نفر اشتغالزایی خواهیم داشت. مجموعا فاز اول و دوم در افق سال ۱۴۰۴ برای حدود ۹ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم به دنبال دارد و مجموع تولید در این دو فاز هم بالغ بر ۳۰ هزار تن میگو خواهد بود. مجتمع ۱۰ هزار هکتاری ما بزرگترین مجتمع پرورش میگو در جهان است. البته در شرایط کنونی موفق شده ایم برای یک هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کنیم.

این محصولات به بازار داخلی عرضه می شود؟

واقعیت این است که ۸۰ درصد تولید میگوی ما صادراتی است و به کشورهایی مانند چین، روسیه، کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

شما بارها از مشکلات صادرات مستقیم میگو گلایه کرده اید چه تدابیری برای حل این مشکلات اندیشیده شده است؟

ما انتظار داریم میگو مستقیما از استان ما صادرات شود. یکی از امن ترین و مطمئن ترین دروازه های صادراتی، پایانه مرزی اینچه برون است. ما می خواهیم با استفاده از ظرفیت ریلی بین کشورهای ایران-ترکمنستان- قزاقستان محصولات خود را به چین و روسیه ببریم، مشکل در عدم تطبیق دهانه ریل ها در سامانه مرزی است، از مدتی قبل با دستور استاندار برای سامان دهی به این مسئله، فعالیت هایی صورت گرفت ولی هنوز صادرات از این سامانه انجام نشده است. ما حتی شرکت‌های دارای واگن های یخچالدار را در جلسات با مزرعه داران میگو دعوت کردیم و به توافقات اولیه رسیده ایم ولی هنوز موفق نشده‌ایم از طریق راه آهن، محصول میگوی استان را به بازارهای جهانی عرضه کنیم. تلاش می کنیم صادرات از این طریق انجام شود.

برنامه شیلات استان درباره پرورش سایر گونه های آبزی ارزآور چیست؟
در کنار فاز اول و دوم مجتمع پرورش میگو، یک مجتمع پرورش ماهیان خاویاری به مساحت ۵۰۰ هکتار که بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاوریاری در دنیاست، توسط وزیر جهاد کشاورزی کلنگ زده شد. برای فاز اول مجتمع پرورش ماهیان خاویاری، ۲۲۰ هکتار زمین اختصاص یافته و ۴ هزار و ۸۰۰ نفر هم اشتغال زایی را پیش بینی می کنیم.

ظرفیت تولید این مجتمع چقدر است؟

پیش بینی ظرفیت تولید ۸ هزار تن گوشت خاویار و ۴۰۰ تن خاویار را در فاز اول این مجتمع داریم. تولید خاویار پرورشی زمان بر است و ماهیان خاویاری ۸ تا ۱۰ سال طول می کشد تا به بازدهی خاویار برسند. برنامه ریزی کرده‌ایم بچه ماهی خاویاری از گونه ای تحویل مزرعه داران شود که فرآیند رسیدن به محصول نهایی خاویار کوتاه مدت و نهایتا تا ۴ سال باشد یا بچه ماهی ها را در سنین بالا به مزرعه داران بدهیم تا تولید گوشت را از سال آینده داشته باشند.

رغبت بخش خصوصی برای همکاری در پروژه ها چقدر است؟

استقبال بسیار خوب است، برای بخش خصوصی سرمایه گذاری‌ای بالغ بر یک هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان را پیش بینی کرده ایم. بخش دولتی تلاش کرده طوری برنامه ریزی کند که تاسیسات و زیرساخت‌هایی که برای ساخت فاز اول و دوم پرورش میگو سرمایه گذاری شود، برای مجتمع خاویاری هم قابل استفاده باشد مثلا سامانه های داخل دریا را برای فاز اول و دوم پرورش میگو می سازیم. موج شکن را تا عمق ۴ کیلومتری احادث کرده ایم که برای مجتمع ماهیان خاویاری هم استفاده می شود، سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی بخش دولتی در این بخش را هم پیش بینی کرده ایم. در مجموع برای این مجتمع ها ۵۷۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری دولتی نیاز است. تقاضاهایی که از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی داریم بسیار زیاد است و حدود ۳۰۰ شخص حقیقی و حقوقی سرمایه گذار بخش خصوصی در این مورد اقدام کرده اند این استقبال نشان می دهد طرح های پرورش میگو و خاویار توجیه دارد چون برگشت سرمایه آن ۳.۵ تا ۴ سال است. حتی در صنعت پرورش میگو، در همان سالی که حوضه ها آبگیری و در آن بچه میگو ریخته می شود، محصول برای عرضه به بازار آماده خواهد شد که زمان بازدهی سرمایه را بسیار کوتاه می کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1223192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =