بدن خود را راه‌راه کنید تا حشرات شما را نیش نزنند

محققان دانشگاه Eotvos Lorand در مجارستان می‌گویند رنگ کردن بدن به‌صورت راه‌راه توسط قبائل بومی (مانند گورخر) در مناطق افریقا، استرالیا و گینه‌نو می‌تواند مانع از نیش حشرات شود.

به گزارش خبرآنلاین، الگوی رنگ کردن به‌صورت راه‌راه به گفته این محققان با گورخرهایی که بدنشان سیاه‌وسفید است، رابطه دارد، چراکه گفته می‌شود حشرات به این حیوان کمتر حمله می‌کنند که ممکن است به خاطر شکل و شمایل بدنی آن‌ها باشد که باعث فرار آن‌ها از روی بدن خود می‌شوند. {لینک}

این محققان که یافته‌هایشان در مجله Royal Society به چاپ رسیده{لینک}، با راه‌راه کردن سیاه‌وسفید چندین مانکن به تقلید از بدن گورخر، قهوه‌ای و سفید کردن برخی دیگر و نیز رنگ زدن عادی چند مانکن دیگر تئوری خود را در معرض آزمایش قراردادند، درحالی‌که روی بدن آن‌ها چسب زدند تا پشه‌ها به دام بیفتند.

نتیجه اینکه بدن راه‌راه سیاه‌وسفید، حشره کمتری را در خود جای داد که نشان می‌دهد خرمگس‌ها به این سمت کمتر آمده‌اند. نکته بعدی بدن با رنگ تیره 10 برابر بیشتر از سایر رنگ‌ها خرمگس در خود جمع کرد.

پیشنهاد این محققان برای استفاده از الگوی مشابه به معنای کاهش تحریک پوست و انتقال بیماری با نیش حشرات در انسان نیز هست.

به گفته «سوزان آکسون» استاد دانشگاه لوند در سوئد رنگ لباسی که می‌پوشیم در جذب و یا دفع حشرات مؤثر است.وی پیشنهاد می‌دهد در مناطقی که حشرات خطرناک زیاد دارد، لباس رنگ تیره نپوشیم.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1223715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =