تاکید بر نیاز اراک به تراموا در بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از بازنگری در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک اراک و لزوم تاکید مجدد بر نیاز اراک به تراموا خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی ؛ مهدی زندیه وکیلی در پنجمین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با تاکید بر مطلب فوق ادامه داد :براساس قانون تنها شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر می‌توانند مترو داشته‌ باشند ، اما طبق تصمیم هیات وزیران ، اراک به عنوان یکی از شهرهای آلوده کشور و بدون در نظر گرفتن شرایط جمعیتی مشمول این قانون شد.
 او با اشاره به اینکه در مطالعه طرح جامع حمل و نقل بحث اراک مطرح شد ، بیان کرد : به رغم مصوبه شورای ترافیک استان ، اما در جلسه شورای عالی ترافیک موضوع ضرورت وجود تراموا در اراک به خوبی مورد دفاع قرار نگرفت، درحالی که مصوبه احداث سیستم حمل و نقل ریلی سبک برای اراک وجود دارد.
زندیه وکیلی یکی از زیرساخت‌های توسعه خطوط دوچرخه و پیاده‌راه در شهر اراک را اجرای پروژه 58 متری دانست و تصریح کرد: اجرای 58 متری که مصوبه هیات وزیران است و در کاهش آلودگی هوای اراک قطعا تاثیر دارد ، عملا حدفاصل بازار تا میدان هفت تیر را پیاده‌راه می‌کند ؛ البته تاکنون اقدام مناسبی در جهت اجرای پروژه 58 متری انجام نشده است.
او با تاکید بر موفق نبودن در حوزه حمل و نقل عمومی و ضعف در انجام اقدامات توسط دستگاه های مسئول چون شهرداری ، به اینکه امکان اعمال محدودیت ترافیکی در اراک وجود ندارد اشاره و بیان کرد : مهمترین اقدام خرید 50 دستگاه اتوبوس جدید و پاک بود که هنوز پس از یک و نیم سال به صورت کامل وارد ناوگان نشده‌اند و این روند نشان از مدیریت ضعیف در این راستا می باشد.
زندیه وکیلی با تاکید به اینکه بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک ، تغییر در مصوبه هیات وزیران ایجاد نمی‌کند و باید همه مصوبات آن بند به بند اجرایی شود که البته بخشی از آن اجرایی شده ، افزود :به دنبال تهیه سیاهه انتشار توسط سازمان محیط زیست کشور ، میزان سهیم بودن وسایل نقلیه و خودروها در آلودگی هوای اراک هم مشخص خواهد شد و براساس آن لزوم احداث حمل و نقل ریلی برای اراک نیز تایید می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کاهش مازوت‌سوزی نیروگاه از 7 ماه در سال به روزهای انگشت‌شمار و خروج 500 دیگ آلاینده خط احیای قدیم ایرالکو را اقدامات مثبتی در جهت رفع آلایندگی صنایع عنوان کرد و گفت : حداقل موفقیت کارگروه را می توان حذف گازهای سمی از هوای شهر اراک دانست که در گذشته عامل اصلی آلاینده بودند ، اما امروز هیچ گاز سمی در اراک وجود ندارد و تنها آلاینده ذرات کمتر از 2.5 میکرون است که مربوط به گردوغبار و خودروهاست.
او در پایان متذکر شد : لازم است در جهت انتقال واحدهای صنفی آلاینده به شهرک خودرو اراک ، با جدیت عمل شود و حتی می‌توان با واحدهای در اختیار شهرداری در این شهرک ، واحدهای خیابان شریعتی را که 80 درصد آنها مستاجر هستند ، منتقل و این خیابان را آزاد کرد ، اما تا به امروز جهت تحویل زمین دوم و انتقال دیگر مشاغل مزاحم شهر اراک اقدامی از سوی شهرداری انجام نشده است.
46
کد خبر 1224371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =