کمک به جلوگیری از تغییرات اقلیمی با برطرف کردن ناهمواری‌های خیابان‌ و جاده

ایسنا نوشت: تحقیقات جدید محققان دانشگاه "راتگرز"(Rutgers) نشان می‌دهد برطرف کردن ناهمواری‌های خیابان‌ها و جاده‌ها می‌تواند به جلوگیری از تغییرات اقلیمی کمک کند.

محققان دانشگاه راتگرز می‌گویند نگهداری جاده‌ها در یک استاندارد بالا می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که موجب تغییرات آب و هوایی می‌شود، کمک کند.

این گزارش که در مجله بین‌المللی "حمل و نقل پایدار"(International Journal of Sustainable Transportation) منتشر شده است نتیجه گرفته که حفظ کیفیت سطح جاده‌ها می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا 2 درصد کاهش دهد.

نه تنها سطح هموار آسفالت جاده‌ها برای محیط‌زیست سودمند است، بلکه می‌تواند در مصرف سوخت، هزینه تایر، هزینه‌های تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه به میزان 2 تا 5 درصد صرفه‌جویی کند.

این تحقیق دانشمندان دانشگاه راتگرز واقع در ایالت نیوجرسی آمریکا می‌تواند به سازمان‌های حمل و نقل کمک کند تا تصمیمات آگاهانه و سیاست بهتری در قبال برنامه‌های تعمیر و نگهداری جاده‌ها اتخاذ کنند.

"هائو وانگ" استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست در دانشگاه راتگرز گفت: هنگامی که مسیر در آغاز مرحله تخریب است، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می‌تواند عملکرد آن را بهبود بخشد و عمر آسفالت را با هزینه‌های پایین‌تر بالا ببرد.

وی افزود: حفظ خیابان‌ها و جاده‌ها منجر به حصول مزایای زیست‌محیطی، مسیرهای هموار و بدون دست‌انداز، صرفه جویی در انرژی و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

حمل و نقل یکی از عوامل اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای به خصوص کربن دی‌اکسید تولیدی خودروها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها است.

این تحقیق از پایگاه داده وسیع اداره کل فدرال بزرگراه‌های ایالات متحده آمریکا استفاده کرد. سازمان حمل و نقل به اندازه‌گیری تاثیر تعمیر جاده‌ها در ارتباط با انتشار کربن دی‌اکسید و گرم شدن کره زمین پرداخت.

در این مطالعه، ردپای کربن در روش‌های معمول نگه‌داری جاده‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

این تحقیق نشان داد که روش ترمیم آسفالت با یک پوشش نازک حدود 2 اینچی موجب کاهش 2 درصدی انتشار کربن دی‌اکسید می‌شود.

در نهایت می‌توان با قاطعیت گفت که ترمیم آسفالت راهها ضمن اینکه موجب رضایت خاطر مردم می‌شود، در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز نقش دارد و اثرات زیست‌محیطی خوبی به همراه دارد.

تلاش‌های دیگری نیز در زمینه کمک به کند کردن روند گرم شدن کره زمین انجام می‌شود. به عنوان مثال شهر لس‌آنجلس در تلاش برای کاهش اثرات افزایش دما خیابان‌ها و جاده‌ها را خاکستری رنگ کرد، چرا که رنگ سیاه آسفالت تمام طول موج نور را جذب می‌کند و آن را به گرما تبدیل می‌کند.

شهرهایی با مقادیر زیادی از جاده‌های آسفالت مانند لس آنجلس، بر اثر تابش خورشید بر این حجم از آسفالت گرم‌تر می‌شوند. شهرداری لس‌آنجلس نیز برای مبارزه با این اثر خیابان‌های خود را با رنگ خاکستری نقاشی کرد.

این رنگ روشن درجه حرارت کلی شهر را تا 6.6 درجه سانتی گراد کاهش می‌دهد و زندگی را در فصل تابستان برای مردم خوشایندتر می‌کند.

"اریک گارستی" شهردار لس آنجلس می‌گوید: تغییرات آب و هوایی واقعیتی است که مردم در لس آنجلس و شهرهای سراسر جهان هر روز با آن زندگی می‌کنند. این تغییرات یک تهدید جدی برای سلامتی، محیط‌زیست و اقتصاد است و هیچ تعللی در مقابله با آن نباید صورت بگیرد. این چالشی است که فورا باید به آن رسیدگی شود.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1224446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =