پزشک چینی به خاطر 'اصلاح ژن' محاکمه خواهد شد

ایرنا نوشت: تحقیقات انجام شده توسط دولت چین نشان می دهد که عمل اصلاح ژن جنین توسط یک پزشک چینی، تعمدا بدون نظارت دولت و با هدف دستیابی به پول و شهرت انجام شده بود و این پزشک به دلیل نقض قانون این کشور محاکمه خواهد شد.

«هی جاینکوی» پزشک و دانشمند چینی، ماه نوامبر سال گذشته اعلام کرد که با استفاده از یک تکنولوژی اصلاح ژن به نام 'CRISPR-Cas9' ژن دو جنین را با هدف مقاوم سازی آنها در برابر ویروس اچ.آی.وی اصلاح کرده است؛ این اقدام وی به دلیل اخلاقی نبودن و آسیب احتمالی به جنین، اعتراضات گسترده ای را در سطوح بین المللی به دنبال داشت.
به نوشته رویترز، صدها دانشمند چینی و بین المللی این اقدام جاینکوی را محکوم کرده و گفتند ایجاد هرگونه تغییر در ژن جنین انسان غیراخلاقی است. مقامات چینی نیز خواستار توقف هرچه سریع تر آزمایشات بر روی ژن این دو جنین شدند.
بر اساس گزارش تیم تحقیقاتی کمیسیون بهداشت چین، جاینکوی تعمدا نظارت دولت در روند اصلاح ژن را با هدف دستیابی شخصی به پول و شهرت نپذیرفت. این پزشک به صورت خصوصی گروهی را برای انجام این آزمایش سازماندهی کرده و بودجه آن را نیز خود وی تامین کرده بود تا پول و شهرت جهانی دست یابد.
بر طبق این گزارش، امنیت و تاثیر تکنولوژی استفاده شده توسط این پزشک غیرقابل اعتماد است و ایجاد تغییرات در ژن جنین در سطوح بین المللی ممنوع اعلام شده است.
رویترز در ادامه نوشت، پرونده افرادی که در ارتکاب این جرم دخیل بوده یا مظنونین این پرونده هستند برای بررسی های بیشتر به وزارت امنیت عمومی فرستاده شده است.
به نوشته این خبرگزاری، هی جاینکوی ماه نوامبر سال گذشته میلادی با شرکت در کنفرانسی از این اقدام خود دفاع کرده و گفت به عملی که انجام داده است افتخار می کند چرا که اصلاح ژن این دو جنین، آنها را در آینده از آلوده شدن به ویروس اچ.آی.وی مصون میدارد. اظهارات او موج جدیدی از مذاکرات میان قانون گذاران چین بر سر اینکه آیا می توان او را مجرم دانست یا اینکه با انجام چنین اقدامی کدام قانون را زیر پا گذاشته است، شد.
بسیاری از آنها به دستورالعمل های سال 2003 میلادی اشاره کردند که تغییر و اصلاح ژن جنین انسان را با هدف تولید مثل ممنوع اعلام کرده است.
تغییر و اصلاح ژن با هدف تولید مثل در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اروپایی ممنوع می باشد و چین نیز چنین اقداماتی را بر روی جنین به دلیل نقض اصول اخلاقی ممنوع اعلام کرده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1224610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =