تفرشی: شرایط بریتانیا جهنمی است، منتظر معجزه باشیم!

یک کارشناس مسائل انگلیس معتقد است که وضعیت سیاسی و اقتصادی بریتانیا و اتحادیه اروپا بحرانی است و این بن بست سیاسی با تغییر دولت تغییر نخواهد کرد مگر اینکه معجزه ای شود، یا رفراندم یا مذاکرات جدید با اتحادیه اروپا...

زهره نوروزپور: روز چهارشنبه هفته گذشته طرح چگونگی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که از سوی نخست وزیر این کشور به مجلس عوام ارائه شد با شکست سنگینی مواجه شد. (اینجا)

شکست خانم ترزا می از حزب محافظه کار انگلیس با واکنش های بسیاری به همراه داشت، دولت در سایه حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین خواستار استعفای او شد. (اینجا) اما خانم می مجددا برای دومین بار رای اعتماد نمایندگان را کسب کرد(اینجا) و قرار است با پلان بی بریتانیا را برای همیشه از اتحادیه خارج کند.(اینجا)

دربارۀ رأی گیری مجلس عوام و درباره طرح خانم می مبنی بر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، مجید تفرشی کارشناس و تاریخ نگار به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:

وقتی رفراندوم انجام شد و آن تغییر عمومی در سطح بریتانیا رخ داد، پیروزی گذشته گرایان بود. کسانی که اعتبار کشور را به شکوهمندی بریتانیا می دانستند ، به عبارتی اقایی اروپا در دنیا و اروپا مانند قرن های گذشته، در مقابل آن آینده نگران وجود داشتند.  کسانی که دل به اینده داشتند و همکاری با اروپا را بهترین گزینه برای کشورشان می دانستند.
 در سالهای بعد از رفراندوم، بریتانیا تلاش کرد مانند سوئیس و نروژ از اتحادیه اروپا امتیاز بگیرد و به نوعی از این سازمان باج خواهی کند.  اما اتحادیه اروپا این باج را به بریتانیا نداد و به درستی پای این مساله ایستادند تا برای دیگر کشورها این مساله ملموس نشود و آنها هم به دنبال باج خواهی نیفتند.  
نتیجه این شد که الان بریتانیا مجبور است از اتحادیه خارج شود و هم اینکه امتیاز جدیدی نتواند بگیرد. در عمل باعث شده است که کسانی که در رفراندوم به خروج بریتانیا از اتحادیه رأی مثبت دادند، الان متوجه شوند که این رأی درست نبوده است. به نوعی از رای خود پشیمان هستند.

تفرشی در درباره رای اعتماد مجلس عوام به خانم می گفت: حتی اگر خانم می از مجلس عوام رای اعتماد نمی گرفت و انتخابات زودرس انجام  می شد، دولت جدید هم که می آمد، چه حزب محافظه کار چه حزب کارگر نتیجه ان این بود که با اتحادیه اروپا مذاکره کنند.
اروپا  در حال حاضر می گوید ما هر امتیازی که وجود داشته است داده ایم و هر توافقی که لازم بوده است انجام داده ایم، شما نمی توانید با یک "روند" طلاق را پیش بیرید و شرایط را تحمیل کنید و امضا بگیرد، در نهایت، نتیجه آن هم می شود که شما سالها برای ازدواج از ما امتیاز بگیرید! 

موضع اتحادیه اروپا این است که با تغییر دولت و تغییر حزب حاکم، در مواضع آنها خللی  ایجاد نمی شود، این چیزی است که خود مقامات اتحادیه اروپا بیان کرده اند. رئیس اتحادیه اروپا قبلا هم اعلام کرده بود که خواهان بازگشت بریتانیا به اتحادیه اروپا است، قبل تر از آن هم دادگاه اروپا گفته بود که این امکان وجود دارد و بازگشت بریتانیا یک راه بیشتر ندارد آنهم رفراندوم مجدد است که خانم می به تازگی برگزاری رفراندوم مجدد را رد کرده است.
در این شرایط به نظرم اگر دولت بریتانیا تغییر می کرد، بن بست سیاسی اروپا و بریتانیا را باز نمی کرد، مگر اینکه معجزه ای شود، یا اروپا به مذاکرات جدید روی بیاورد یا بریتانیا بازگشت به اتحادیه اروپا را با رفراندوم مجدد انتخاب کند.

به هر حال همه کسانی که با لایحه اول خروج بریتانیا از اتحادیه مخالف بودند به این معنا نبود که آنها مخالف نخست وزیری خانم می هستند! بنابراین رای اعتماد نخست وزیر انگلیس تعجب نداشت و پیش از این انتظار نمی رفت چرا که در زمان انتخابات قبلی، خانم ترزا می به غلط فکر میکرد با انجام انتخابات زودرس می تواند جایگاه خود را استحکام ببخشد اما نشد و تعداد کرسی های خود را از دست داد و مجبور شد برای ماندگاری در قدرت، دولت ائتلافی تشکیل دهد. یعنی یک دولت محکم غیرائتلافی را به یک دولت ائتلافی با حزب دست راستی ایرلندی تبدیل کرد.

نسبت به آن موقع اگر مقایسه کنیم روندی که در درون حزب محافظه کار رخ داده، این است که خانم می بسیار مخالف دارد. این مخالفان کسانی هستند که دوست ندارند او در مقام نخست وزیری بماند.  از این نظر مثل شرایط سال 1990 و برکناری خانم تاچر است.
فرقی که با آن دارد این است که خانم تاچر یک فرد قدرتمند بود و به قولی قدرتمندترین سیاستمدار تاریخ بریتانیا بود. رقبای خانم تاچر قوی  بودند و یک حزب محکم را قرار بود تحویل بگیرند.
اینکه در شرایط فعلی خانم می از بدخواهی های رقبای خود جان سالم به درد برده است، یک دلیل عمده آن این است که احزاب و مخالفان دولت، هیچکس دوست ندارد او را برکنار کند و مجبور شوند که انتخابات سراسری برگزار کنند. چراکه محتمل ترین گزینه این است که کسی که به جای خانم می بیاید، پیروز انتخابات نمی شود و هیچکس نمی خواهد در باخت ترزا می شریک شود.

در دو سال گذشته خانم ترزا می علیرغم مخالفان داخلی و خارجی بر سر قدرت بود، چون جایگزین قابل توجه و مستعدی نداشت که بیاید جای او بنشیند و بازنده انتخابات شود. به ترزامی گفتند خودت باش و خودت بباز.
الان بریتانیا در این شرایط سیاسی که توضیح دادم به سر می برد،  آنها می دانستند که اگر بخواهند جای ترزا می بنشینند، در عمل آینده سیاسی خوشان را قمار می کنند.

این تاریخ نگار درباره وضعیت اروپا و بریتانیا گفت: شرایط فعلی، شرایطی برزخی و بی تصمیمی برای بریتانیا است، که بدترین شرایط ممکن را برای این کشور به همراه داشته است.
شرایط واقعا جهنمی است. هم برای اروپا هم برای بریتانیا، خیلی روند ناخوشایندی در پیش دارند، درد سیاسی و اقتصادی این وضعیت مانند استخوان لای زخم است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1224835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =