پس از اظهارات جنجال بر انگیز بایدن معاون رییس جمهور امریکا، مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه به جای تکذیب سخنان بایدن، به متهم کردن خبرنگاران پرداختند.

به نظر این مسوولان امریکایی نباید هیچ برداشت و تفسیری فراتر از ظاهر سخنان بایدن صورت گیرد و این سخنان به هیچ وجه به معنی تغییر رویکرد دولت اوباما یا صدور مجوز جنگ برای اسراییل نیست.

خبرگزاری فرانسه نوشت دولت اوباما از هر گونه اظهار نظری که اسراییل را مجاز به حمله به ایران بشمارد یا در طرح تعامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی تجدید نظر کند، انتقاد کرد.

ایان کلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این گفته خبرنگاران را نپذیرفت که سخنان بایدن می تواند به عنوان چراغ سبز به اسراییل تلقی شود. کلی گفت مطمئنا من خواهان ارائه مجوز به هیچ نوع اقدام نظامی نیستم.

او همچنین هر گونه ایده ای مبنی بر کنار گذاشتن سیاست تعامل دیپلماتیک با ایران توسط دولت اوباما را رد کرد.

کلی در پاسخ به این سوال که آیا سخنان بایدن نشانگر تجدید نظر در سیاست امریکا نسبت به ایران است، گفت فکر نمی کنم معنایی بیش از آنچه شما می بینید در سخنان بایدن وجود داشته باشد.

بنا بر گزارش سی. ان. ان. سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته که هدف ما این است که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری کنیم. وقتی می گویم ما، یعنی جامعه بین المللی؛ اسراییل کشور مستقلی است. ما قصد نداریم اقداماتش را به او دیکته کنیم. ما همچنین نسبت به امنیت اسراییل متعهدیم و در نگرانی عمیق او درباره برنامه هسته ای ایران سهیم هستیم.

بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص « تونی ویتور» سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است که اظهارات بایدن  نشانگر هیچ تغییر رویکردی نسبت به ایران یا اسراییل نیست. دوستان و متحدان ما، از جمله اسراییل می دانند که اوباما بر این باور است که اکنون زمان پرداختن به گزینه دیپلماتیک مستقیم است.

اظهار مسرت لیبرمن
بر خلاف سایر مقامات رژیم اسرایل که سعی می کنند وانمود کنند سخنان بایدن بی اهمیت است، وزیر خارجه دوآتشهرژیم صهیونیستی از اظهارات جو بایدن معاون رییس جمهور امریکا در شبکه ای. بی. سی. استقبال کرد که مدعی شده بود اسراییل می تواند در مورد حمله به تأسیسات هسته ای ایران راسا تصمیم بگیرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسوشییتدپرس اویگدور لیبرمن گفت: « تصور می کنم بایدن مطالبی را بیان کرد که بسیار منطقی است، اسراییل دولت مستقلی است و در نهایت، حکومت اسراییل مسوولیت انحصاری امنیت و آینده اش را بر عهده دارد، نه هیچ شخص دیگری. گاهی منازعاتی میان دوستان وجود دارد، اما در انتها، تصمیم گیری با ماست». 

اوباما؛ چراغ سبزی در کار نیست
روز گذشته رییس جمهور امریکا در مسکو گفت که ایالات متحده «مطلقا» هیچ مجوزی برای حمله اسراییل به ایران صادر نکرده و چراغ سبزی در کار نیست.

بنا برگزارش سی. ان. ان. اوباما با اشاره به برنامه هسته ای ایران اظهار داشته که «ما صریحا به اسراییلی ها  گفته ایم که این مهم است که تلاش کنیم تا این موضوع را در فضای بین المللی و به شیوه ای که موجب نزاعی عظیم در خاور میانه نشود، حل و فصل کنیم». 

اوباما گفت که بایدن صرفا یک واقعیت را بیان کرده و پیامی نفرستاده است و افزود: «تصور می کنم بایدن واقعیتی بی قید و شرط را بیان کرد؛ اینکه ما نمی توانیم به سایر کشورها دیکته کنیم که منافع امنیتی آنها چیست. این نیز درست است که حل موضوع ظرفیت های هسته ای ایران به شیوه ای مسالمت آمیز و از طریق کانال های دیپلماتیک، خط مشی ایالات متحده است».

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا A2 ۰۳:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۴/۱۸
    1 1
    اسراییل غلط می کند به ایران حمله کند. اینها در این فضای فعلی ایران خواسته اند مقداری سورچرانی کرده و برای هم پپسی باز کنند. ما در ایران نگران این حرفهای مفت نیستیم.