هدف تلویزیون از رواج موسیقی بی‌کیفیت چیست؟

سه تن از فعالان حوزه موسیقی معتقدند که صداوسیما و به طور ویژه تلویزیون در حال تبلیغ موسیقی بد و نامناسب است و با این رویکرد سطح سلیقه مردم را تنزل می‌دهد.

مهدی درستی : نقش رسانه‌ها که مهم‌ترین آن صداوسیماست، در چگونگی ارائه محتوای خوب و مناسب به مردم بسیار اهمیت دارد، زیرا که این رسانه از گستردگی بسیار زیادی در میان مردم برخوردار است.

این روزها شاهد هستیم که در برنامه‌های مختلف تلویزیون، خوانندگان پاپ بسیاری به عنوان مهمان حضور پیدا کرده و به اجرای قطعاتی از آثار خود می‌پردازند؛ آثاری که چندان هم دارای کیفیت بالایی نیستند و اشعار و ترانه‌های آن نیز چنگی به دل نمی‌زنند. این مسئله‌ از آن‌جا که باعث افت سطح سلیقه مخاطبان می‌شود، بسیار مورد انتقاد فعالان حوزه موسیقی قرار گرفته است.

در روزهای اخیر نیز ویدئویی از اجرای ضعیف یکی از چهره‌های غیرهنری که مدتی است در حوزه خوانندگی ورود کرده، در فضای مجازی در حال پخش است، فردی که به صورت گسترده در برنامه‌های مختلف تلویزیونی حضور پیدا کرد و به نوعی خود را به مخاطبان شناساند.

برای بررسی دقیق‌تر رویکرد صدا و سیما به موسیقی بی‌کیفیت، با عبدالجبار کاکایی (ترانه‌سرا)، کیوان ساکت (نوازنده) و رضا مهدوی (کارشناس موسیقی) گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

نقش اسپانسر در حضور موسیقی نازل در تلویزیون

عبدالجبار کاکایی در این باره می‌گوید: «صداوسیما برنامه‌های خود را به خاطر ظاهرا مسئله بی‌پولی، به شرکت‌ها و تهیه‌کنندگان واگذار می‌کند و آن‌ها هم برای جذب مخاطب و کسب سود سراغ سلیقه‌های روز بازار می‌روند و به همین دلیل است که سروکله این نوع از موسیقی که مورد نقد است، در شبکه‌های تلویزیونی پیدا می‌شود.»

او در همین راستا اضافه می‌کند: «نهادهای دیگر هم مانند فعالان حوزه موسیقی، نخبگان و مطبوعات باید کمک کنند تا جامعه جهت نگاهش را  به آثار خوب برگرداند. الان بعضی از خوانندگان که آثار و ترانه‌هایشان مورد تایید منتقدان و رسانه‌ها نیست، در طول سال ده‌ها کنسرت برگزار می‌کنند و در مقابل خواننده‌ای که مورد تایید است، هشت کنسرت بیشتر در سال ندارد و روی او سرمایه‌گذاری نمی‌شود.»

بیراهه‌ای که شبکه نسیم انتخاب کرده 

رضا مهدوی، کارشناس حوزه موسیقی نیز با تاکید بر اینکه در صداوسیما انتخاب‌های خوبی در حوزه موسیقی صورت نمی گیرد، بیان می‌کند: «این روزها در تلویزیون به طور ویژه به موسیقی پاپ توجه می‌شود، در حالی‌که شاهد هستیم همواره از سوی مسئولان توصیه شده است تا به موسیقی سنتی و دستگاهی پرداخته شود.»

او با انتقاد از رویه شبکه تلویزیونی نسیم، می‌گوید: «متاسفانه از زمانی‌که شبکه نسیم ایجاد شده است و چهره‌های مطرح سینمایی جهت اجرای برنامه‌های تلویزیونی برگزیده شدند، انتخاب‌های نادرستی صورت گرفته و از خوانندگان پاپ برای جذب مخاطب استفاده شده است در حالی‌که اصلا نیازی به این مسئله نیست و خود چهره‌های سینمایی بسیار محترم هستند و نقش موثری در جذب مخاطبان دارند.»

مهدوی درباره سطح نازل آثار و اشعار برخی از خوانندگان این حوزه، بیان می‌کند: «متاسفانه از چهره‌هایی استفاده می‌شود که آثارشان پیش از این مذموم بود و مجوز نمی‌گرفتند، همچین ترانه‌ها و اشعارشان بی‌متحوا است و پیامی ندارد. این مسئله هم بزرگان موسیقی را دل زده می‌کند، هم به لحاظ ادبیاتی، زبان محاوره‌ای را رواج می‌دهند که مضر است.»

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه باید تاکید کرد لُمپنیسم و نگاه پوپولیستی در بخش مهم بدنه موسیقی کشور در حال دست و پا کردن جایگاهی برای خود است.»

این کارشناس با بیان اینکه با توجه به جایگاه تعریف شده برای صداوسیما، مردم فکر می‌کنند هر آنچه پخش می‌شود درست است، می‌گوید: «این مسئله از آنجایی نشات می‌گیرد که گفتند صداوسیما دانشگاه است اما دانشگاه مکانی برای متخصصان و فرهیختگان است و نباید در این سازمان شاهد افراد نه چندان مطرح و غیرمتخصص باشیم.»

مهدوی ضمن اشاره به آسیب‌های نگاه اقتصادی به هنر و به طور ویژه موسیقی، توضیح می‌دهد: «وقتی نگاه اقتصادی غالب می‌شود، لطمات جبران ناپذیری به موسیقی می‌زند. کار تا آن جا نزول کرده که این روزها شاهد ورود چهره‌های پزشکی و غیر هنری به حوزه موسیقی هستیم و این مسئله نشانگر این است که هنر این سرزمین دچار مشکل شده و پس از گذشت مدتی دیگر نمی‌توان پادزهری برای آن پیدا کرد .»

نقش «خندوانه» در ترویج موسیقی بد

کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده باسابقه تار نیز ضمن انتقاد از رویکرد برنامه‌های تلویزیونی درباره دعوت از خوانندگان پاپ، بیان می‌کند: «صداوسیما با برنامه‌های پربیننده‌ای مانند «خندوانه»، نقش موثری در سلیقه‌سازی مخاطبان و تماشاگران آن داشته است. این رویه غلط در دیگر برنامه‌های تلویزیون هم دنباال می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «این روزها شاهد هستیم که در چنین برنامه‌هایی از خوانندگان بسیار بسیار ضعیف و بد دعوت می‌شود تا به اجرا بپردازند و از این طریق به ترویج و تبلیغ موسیقی مبتذل می‌پردازند. در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه صدا و سیما هم است که در بالا بردن ذائقه و شناخت عمومی جامعه از موسیقی تلاش و موسیقی با کیفیت و مناسب را به مردم معرفی کند.»

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1225246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
    29 16
    ساختن انسان های کج سلیقه قشری. حالا فکر کرده اید که مدیران تلویزیون اصلا می دانند موسیقی چیست که بخوان باکیفیت آن را به مردم معرفی کنند؟ چهارتا بیسواد دور هم جمع شده اند و برنامه می سازند و اسمش را گذاشته اند تلویزیون. این تلویزیون نه به درد دنیای مردم تماشاچی می خوره و نه به درد عاقبت اونها
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      3 16
      یعتی تو هم موسیقی حالیته ، هم خبر از سطح سواد مدیران صدا و سیما داری، هم درد تماشاچی رو میدونی و هم متتخصص عاقبت و آخرت مردمی. حیف نشی یه وقت ، اوقاتت رو صرف خبر آنلاین خودن و کامنت گذاشتن میکنی
  • US ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
    21 6
    از کوزه برون همان تراود که در اوست!
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      2 0
      این جا مراد از کوزه چیست؟ تلویزیون یا موسیقی؟
  • فرزاد IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
    25 0
    این سلوک همه حکومتهای پوپولیستیه که ترویج هنر بی مایه سرگرم کننده پر طرفدار به جای هنر تفکر برانگیز البته اصولا انواع هنر نیاز به آزادی دارد آزادی
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      9 14
      ففط هنر تفکر برانگیز هالیوود
    • SE ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      7 0
      هالیوود حکومتی نیست. یکم فکر کن بعد حرف بزن دلواپس جان
  • محمدرضا IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
    20 0
    خیلی سادس. مثل نابودی فرهنگ و زبان و اخلاق و خیلی چیزای دیگه موسیقی هم استثنا نخواهد بود!
  • عامری CA ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
    14 9
    موسیقی بی کیفیت هم حق مردم است. ببیننده حق دارد برنامه ی کم کیفیت و مفرح همچون خندوانه ببیند. چرا می خواهیم سلیقه ی فاخر خود را به مردم تحمیل بکنیم؟ باید چند شبکه را به طور کامل به موسیقی پاپ و مردمی و پوپولیستی اختصاص داد در کنارش دقایقی موسیقی فاخر پخش کرد. همیشه حق با خواست عموم است حتی اگر کاملا اشتباه باشد. بدون تمرین نمیتوان خوش سلیقه شد. شما که با فرهنگ هستید و در این راه عرق ریخته اید باید سی دی موسیقی مدنظر خود را بخرید و در پستوی خانه ی خود بشنوید. تلویزیون دانشگاه نیست بلکه جعبه ی سرگرمی برای مردم است.دکان عرضه و تقاضاست.خواص و الیت هیچ حقی در برابر مردم ندارند. مردم بوی زندگی می دهند و انانکه زندگی را هنر را و موسیقی را خیلی جدی میگیرند میخواهند این سرزندگی و بیهودگی را از مردم بگیرند. تافته های جدابافته ی ره گم کرده و متکبر که هنوز نمیدانند حق با مردم است. شاید سالها بعد مردم به حرف شما برسند ان وقت حق با شماست چون ان روز حرف مردم این است نه اینکه شما سالها قبل گفتید!
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      8 0
      اشتباهی مثبت دادم. این کارشناسا درباره ذائقه سازی صداوسیما صحبت کردن و اینکه سلیقه مردم رو خراب می کنه. این حق مردم هست که ذائقه موسیقاییشون رشد کنه؛ همونطور که حقشون که سواد رسانه ای داشته باشن و ... بنابراین، وقتی به ذائقه سازی غلط صداوسیما نقدی میشهف در واقع دارن از حق مردم دفاع می کنن. ضمناً این جمله متناقض که «همیشه حق با خواست عموم است حتی اگر کاملا اشتباه باشد» خطرناک ترین حرف تاریخه. همیشه حق با کسیه که درست فکر می کنه.
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
      6 0
      عامری جان چه استدلال آبکی
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
    5 1
    واقعا دل آدم به هم می خوره از این گروه ها و خواننده های سطح پایین
    • علي IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      2 0
      صداوسيما طبق گفته رييس جمهور حسن روحاني ميلي عمل ميكند . موسيقي در اين سرزمين از قداست و محتوا برخورداره . نبايد أجازه داد هر تازه بدوران رسيده اي بواسطه مافياي سازماني سر از تلوزيون در بياره و فضاي فرهنگ و هنر ايران رو دچار خدشه كنه . برن يك شبكه خصوصي بزنند و ابتذال رو شبانه روز ترويج بدن چرا از پول ماليات بقيه عوام گرايي ميكنند؟!