هنرمندانی که شرقی و آزاده‌اند نه غربی و آواره

آنا نوشت: شهید حسین کرم‌قشقایی کارگردان و دانش‌آموخته هنرهای دراماتیک، معتقد بود هنرمندان باید شرقی و آزاده باشند، نه غربی و آواره.

شهید حسین کرم‌قشقایی سال ۱۳۲۷ در خانواده‌ای از ایلات قهرمان پرور شیراز متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شیراز به پایان رساند و سپس وارد دانشکده هنرهای دراماتیک تهران شد. در سال ۱۳۵۲ در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر این دانشکده فارغ‌التحصیل شد. حسین کرم‌قشقایی از جمله شهدای شاخص هنرمند عرصه تئاتر است که سال ۱۳۵۷ در مراسم تشییع شهید استاد «نجات اللهی» به شهادت رسید.

شهید قشقایی در سال‌های دانشجویی در اوج حکومت ستم و خفقان می‌کوشید تا آثار نمایشی مترقی را بر روی صحنه آورد. اجرای نمایشنامه «استثناء» و قاعده «برتولت برشت» در دانشکده هنرهای دراماتیک از جمله این فعالیت‌ها بود.

شهید حسین کرم‌قشقایی در دوران فعالیت هنری خود دو نمایشنامه «حروفیه» (بر اساس جنبش خلقی و شیعی حروفیان و در پیوند با جنبش مبارزه مسلحانه خلق ما علیه استبداد و استعمار) و «نفت» (بیانی سمبلیک از استثمار و غارت منابع نفت ایران به دست امپریالیست‌ها) را به تصویر کشید.

این هنرمند شهید سال ۱۳۵۲ مقاله‌ای با عنوان «فصل رسوایی» رسالت واقعی هنر و هنرمند به رشته تحریر درآورده است. در بخش هایی از این مقاله چنین نوشته است:

دین حسین (ع)، دینی است که به انقلاب مداوم اعتقاد دارد و هزار و چهارصد سال تاریخش پر از شهادت و شرافت است و میلیون‌ها قربانی داده و می‌دهد.

هنرمندان، بیایید شرقی و آزاده باشیم، نه غربی و آواره. بیایید مفت خور نباشیم، در تولید اقتصادی جامعه سهیم بشویم، در نبرد شرکت کنیم و انسان باشیم و هرچه را که به عنوان هنر از نقاشی تا موسیقی، به ما تحمیل کرده‌اند، یکسره به دریا بریزیم، هرچه که هنر را به نفع امپریالیسم، صهیونیسم و اشرافیت به زنجیر کشیده، آن را با آخرین نیروی ممکن بر تار و پود هنر و هنرمند مرتجع بکوبیم، رسوایشان کنیم و هنر را به میان جامعه ببریم.

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1225041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آسو IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    0 0
    اگر الان بود یا باید تغییر رویه میداد و سفارشی ساز این ور میشد یا خونه نشین میشد یا مهاجر این عاقبت چپی های دهه شصته
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    0 0
    تخصص در دسته بندی کردن همه چیز. بزارید هر کس هر جوری دوست داره باشه