خریداران خانه در کدام منطقه تهران بیشترین سود را بردند؟

 قیمت مسکن در حالی طی یک سال افزایشی نزدیک به صد در صدی را تجربه کرده است که هنوز تسهیلات خرید مسکن هیچ تغییری را تجربه نکرده است .

 به گزارش خبرآنلاین،بررسی‌ها نشان می‌دهد خریداران مسکن در دی ماه سال گذشته، درست پیش از آغاز طوفان تورمی، در طول یک سال سودی نزدیک به صد در صد را بر مبنای متوسط قیمت‌های اعلامی بانک مرکزی نصیب خود کرده‌اند.

ریزش ارزش پول ملی و رشد بی مهابای نرخ ارز سبب شد در فاصله‌ای نزدیک،قیمت مسکن افزایشی قابل توجه را تجربه کند.موج رشد قیمت‌ها از فروردین ماه در بازار مسکن آغاز شد و به نظر می‌رسد ، در ایستگاه دهم سال ۹۷ در حال توقف است .

 آغاز دوره رکود در بازار مسکن بر اساس گواهی آمار و ارقام قابل پیش بینی است . بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که افزایش شدید قیمت‌ها می تواند خود عاملی برای بازگشت رکود به بازار مسکن باشد . کاهش شدید قدرت خرید در عین عدم تغییر ابزارهای کمکی برای خریداری این سرمایه‌ای ترین کالا سبب شده است بازار مسکن با بحرانی دوباره، در فاصله ای بسیار کوتاه ربرو باشد.

 هر چند برخی صنعت ساخت و ساز در ایران را در آستانه رکود می دانند اما برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد هنوز پروسه ساخت مسکن در کشور صنعتی نشده و اتفاقا تولید سنتی آن سبب می‌شود قیمت‌ها در این بازار بالاتر از انتظار باشد. در عین حال افزایش شدید قیمت ها به مولفه های ساخت و ساز بر نمی گردد چرا که تبدیل مسکن به کالایی برای سرمایه گذاری با هدف پیشگیری از کاهش ارزش پول ملی عامل رشد قیمت ها در این دوره بود.

 قطار رشد قیمت متوقف شد

 بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در شهر تهران به حدود ۹ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان در دی ماه سال جاری رسیده که در قیاس با دی ماه سال گذشته افزایشی حدود ۹۰درصد را نشان می دهد . با این حال پیش‌بینی‌ها دلالت بر آن دارد که آهنگ رشد قیمت‌ها در این ماه کمی کند شده و احتمال کاهش قیمت واحدهای مسکونی لوکس بالاست. این پیش بینی را فعالان بازار مسکن در اتحادیه مشاران املاک اعلام کرده‌اند. حسام عقبایی نائب رییس اتحادیه املاک حتی می‌گوید احتمال کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن لوکس در تهران وجود دارد.

 کدام منطقه پیشتاز است?

 تهران را نمی‌توان شهری واحد نامگذاری کرد. قیمت مسکن در منطقه یک تهران، یعنی گران‌ترین منطقه تفاوتی نزدیک به ۱۸ میلیون تومان نسبت به قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران یعنی منطقه ۱۸ دارد.این تفاوت شدید قیمت نشان می‌دهد تهران مجموعه‌ای از شهرهاست که در یک پیکره واحد جمع شده است .

 بررسی ها نشان می دهد میزان رشد قیمت‌ها در مناطق مختلف تهران نیز تفاوت بوده در الی که خریداران مسکن در منطقه یک شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت در این جغرافیا بوده‌اند، افزایش قیمت مسکن در منطقه ۹ در حدود ۳۷ درصد بوده است.این رشد به کشش منطقه، میزان تقاضا و ... باز می گردد. بالاترین رشد قیمت در این دوره زمانی یعنی دی ماه سال ۱۳۹۷ نسبت به دی ماه سال ۱۳۹۶ متعلق به منطقه ۹ بود چرا که قیمت‌ها از ۳ میلیون و ۴۱۳ هزار تومان در هر متر مربع به طور متوسط به ۷ میلیون و ۱۷۳ هزار متر مربع در سال جاری رسیده که موید رشد ۱۱۰ درصدی قیمت‌هاست.

 کمترین رشد قیمت در این دوره نیز به مطقه ۱۲ مربوط است.قیمت مسکن در دی ماه سال گذشته به طور متوسط در این محدوده ۳ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان بود که در سال جاری به حدود ۴ میلیون و ۸۴۶ هزار تومان در سال جاری رسیده است.این وضعیت نیز نشان دهنده رشد ۳۷ درصدی قیمتهاست . در عین حال ارزان ترین خانه‌های تهران را در منطقه ۱۸ می توان خرید چون قیمتی حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به طور متوسط به ازای هر متر مربع دارند. جدول زیر نشان‌دهنده رشد قیمت‌ها در مناطق مختلف تهران در یک سال منتهی به دی ماه سال ۱۳۹۷ است.

جدول رشد قیمت مسکن رد مناطق مختلف

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1226482

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    8 1
    این که ضرر محضه،یعنی بقیه چیزا چند برابر نشده؟چیزایی که میخرین چن برابر نمیشه؟هی
  • US ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    11 0
    همه این افزایش ها نشان دهنده افزایش فاصله طبقاتی است، هیچ کس سود نکرده بلکه پولدارها از فقرا کمتر ضرر کردن
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    1 2
    اخبار مفید و کاربردی دارید ممنونم از مدیریت سایت
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    4 0
    یا خدا . 23 میلیون تومان
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    3 0
    به نظ ر. من این شوکهای اقتصادی. داغون. کننده روح وروانهمه. مردم ااست
  • US ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    4 0
    مسکن شبیه سهام عدالت شده. قیمتش افزایش می یابد ولی به درد صاحبش نمی خورد.
  • US ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    2 0
    مسکن شبیه سهام عدالت شده. قیمتش افزایش می یابد ولی به درد صاحبش نمی خورد.