۰ نفر
۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
اعتیاد به مواد مخدر ریشه اصلی جرائم

مدیرکل زندانهای استان البرز در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: آمار و ارقام ها نشان می دهد ۷۰ درصد جرائم ریشه در مواد مخدر دارد.

به گزارش خبرآنلاین؛ سید عبداله مرتضوی -مدیرکل زندانهای استان البرز- با اشاره بر اینکه مداخلات چهارگانه اصلاح و تربیت از همان پذیرش اولیه مددجویان انجام می شود، تصریح کرد: در جهت پی بردن به میزان اثر بخشی آن طرح تحقیقی منسجمی در حال انجام است.
وی اظهار داشت: بررسی های قبلی نشان می دهد؛ مددجویانی که در فعالیت های اصلاح و تربیت همچون امور فرهنگی و تربیتی  بهداشت و درمان، اشتغال و حرفه آموزی، اقدامات حمایتی خدمات  اجتماعی و  مراقبت بعد از خروج شرکت نموده اند، بازگشت به جرم توسط آنان پایین تر از ۵ درصد بوده است و افرادی که در این فرایند شرکت نداشته اند بیش از ۴۵ درصد بازگشت مجدد به جرم داشته اند.
این مسئول بیشترین علل اصلی جرائم را ریشه در اعتیاد و مواد مخدر دانست و عنوان کرد: آمار و ارقام ها نشان می دهد ۷۰ درصد جرائم ریشه در مواد مخدر دارد و چه بسا مسائل اجتماعی دیگر همچون بیکاری، طلاق، کم سوادی و عدم آگاهی به ترتیب از دیگر عوامل آن به شمار آید.
مرتضوی بیان داشت: جامعه زندان همچون یک کشور است زیرا اینجا نیز مخاطب ما انسان است با تمام نیازهای اولیه و ثانویه ما ناچار هستیم برای رفع این نیازها از تمامی علوم  همچون روانشناسی، مددکاری اجتماعی، پزشکی، علوم تغذیه و غیره بهره بگیریم و زندان همچون یک شهر بایستی به حقوق شهروندی ساکنین خود همچون آموزش رایگان و اجباری ،مطالعه، اوقات فراغت مناسب، اشتغال و حرفه آموزی، بهداشت و درمان، اغذیه و غیره بهره بگیرد.
مدیرکل زندانهای استان البرز  ادامه داد: نهادهای اجتماعی و فرهنگی نیز به صورت تخصصی لازم است در این عرصه مشاور و همراه ما باشند و یاور مطمئنی برای مددجویانی باشند که بعد از تحمل کیفر جهت ادامه زندگی عادی خود به جامعه بر می گردند.
در ادامه جلسه ناصر مقدم -مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز- با اشاره بر اینکه کار زندانبانی، مسئولیت بسیار خطیر و مهمی در جامعه است، خاطرنشان کرد: شاید برنامه کاری ما در صورت نبود اعتبارات لازم به تأخیر بیافتد اما در زندان این امر مصداق ندارد و نمی توان به مددجو گفت فعلا اعتبار نداریم، غذا نداریم و یا بهداشت نداریم بلکه در هر شرایطی بایستی نیازهای که گفته شد، تأمین شود.
این مسئول افزود: نیاز به اوقات فراغت و مطالعه به عنوان یک نیاز هر جامعه ای برشمرد بنابراین ما آمادگی داریم فراتر از تفاهنامه و جلسات در امر فرهنگی مددجویان در سطح زندانها مشارکت نماییم زیرا نتایج آن به خودمان و شهرمان بر می گردد.
لازم به ذکر است در خاتمه این جلسه مقرر شد به منظور اجرایی شدن تفاهنامه فی مابین، جلسه کارشناسی با حضور کارشناسان هر دو اداره کل تشکیل شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1226510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =