۲۸ نفر
۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
آقایان این ماییم که باختیم، نه کی‌روش

تیم ملی ایران شب گذشته مقابل ژاپن شکست خورد و از جام ملت‌ها حذف شد.

فرهاد عشوندی: باختیم. این یک پایان بود برای یک مسیر پر تنش. سرانجام روزی می رسید . لحظه سوت پایان بازی با ژاپن ، لحظه ای بود که همه رسیده‌بودیم ته خط. کی‌روش، یک سبک فوتبالی، منتقدان و مدافعانش. جنگ باید جایی مغلوبه می‌شد و این درست همان نقطه بود. 
دیگر نه خبری از حماسه بود نه دو قطب مخالفی. اینجا همان نقطه‌ای بود که انتظارش کشیده می‌شد.درست نقطه پایان خط.
می‌توانست این اتفاق سه روز بعدتر بیفتد . جایی که ما به فینال می‌رسیدیم و آرزو و حسرت ۴۳ ساله‌مان هم برآورده میشد . شاید این جماعت روی سکوها یا پای تلویزیون‌ها کمی با شادی و با حس غرور بیشتر به خانه‌های‌شان بر می‌گشتند باز راند دیگری از مبارزه با مشکلات اقتصادی برای شان آغاز می‌شد اما انگار باز سهم‌شان از فوتبال یک تلخ بی پایان بود.
کی‌روش در پایان این مسیر ۸ساله از «مسیرمن» گفت. از پایان قصه. 
حتی این گفته‌ها هم تکراری بودند. اینکه میراث تیم زمین چمن خوبی‌ست که به جا مانده، مجموعه تمرینی عالی پک و نسلی از بازیکنان قابل ستایش.
همه این حرف‌هایی که این قدر کی‌روش به زبان آورده که خودش می‌داند حالا دیگر کسی بعد این باخت تلخ مایل به شنیدنش نیست.
در سوی مقابل وقت بره کشان است. بره کشان منتقدانش . خبرنگاران پر شماری که مدت‌ها برای این لحظه ، لحظه‌ها را می‌شمردن و چه هیجان‌انگیز پاس گل گرفته بودند از کی‌روش.
از او خواستند عذرخواهی کند و سرمربی جواب داد مسئولیت فنی باخت را می‌پذیرد. ۸ سال کنار این تیم برای مردم جنگیده و از مردم تشکر کرد. نگفت ببخشید اما گفت مسئولیت شکست با اوست و عواقبش را هم پذیرفته که می‌گوید:«اینجا ته خط است»
آنها که اما شادی ته چهره‌های‌شان موج می‌زد ، فقط دوست داشتند بشنوند ببخشید.
همان جماعتی که ندیده شادی دستیار کی‌روش در فینال لیگ قهرمانان آسیا را پیراهن عثمان کردند، حالا شاد بودند و راستش گفتن اینکه چرا باید شاد باشند؟ کمی نامردی‌ست. آنها خود را در مقام انقلابیونی می‌دیدند که یک دیکتاتور را سرنگون کردند و این زمین خوردن باعث مباهات‌شان بود، انگار نه انگار که کی‌روش نیفتاده. فوتبال ایران افتاده. کشتی ما به گل نشسته و غرق شده.
کی روش، خوب یا بد، دارای دستاورد یا پوچ، هرچه بوده در این بازی دو قطبی رلش را بازی کرده و حالا خودش می گوید این پایان قصه است.
هر طور چرتکه بیاندازد البته بدهکار هم نمی شود. برای همه چیزهایی که خودش گفته، همه پاداش‌هایی که هوادارانش از صعودهایش جمع زدند و حدود دو برابر مجموع دستمزدهایش می‌شود و همه فرصت‌هایی که برای بالیدن به تیم‌ملی در اختیار مقامات عالی و مسئولان دولتی داده است.
او دیشب به ته خط رسید و یحتمل جایی دیگر کارش را از سر می‌گیرد تا در آستانه ۷۰ سالگی، شاید درنهایت یک جام جهانی دیگر را هم تجربه کند و بعد بازنشسته شود.
اما حاصل فوتبال ما از این همه دعوای ۶ ماهه پایانی چه بوده؟ اشک های جماعت روی سکوها. نسلی که سوخت و نتوانست ترسش برای رسیدن به فینال را بریزد. دعواهای حیدری نعمتی که از همین امروز برای کرسی‌های فدراسیون فوتبال به راه می‌افتد و تیم ملی‌مان مه باز به اما و اگر می افتد.
این واقعیت ماجراست. این ما بودیم که باختیم. مزرعه ما سوخت. مزرعه ای که برایش زیاد هزینه کردیم. خوب هم محصول می‌داد اما خودمان سوزاندیمش. در دو طرف این دعوا، همه ما.
چه آنها که شادند و چه آنها که غمگین. همه با هم باختیم. باختیم و باخت هیچ دستاوردی برای‌مان ندارد که نه درسی می‌گیریم و نه اصلاح می‌شویم برای آینده. باز افتادیم به دور باطل همه حسرت‌های ۴ سال به ۴ سال‌مان و نسلی که همچنان ملی‌پوش می‌مانند اما حالا مهر بازنده روی پیشانی‌شان حک شده است.

256 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1226877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    33 4
    فوتبال می خوایم چیکار؟ یک عده انسان بی سواد جو زده که دن کیشوت وار در میدان هستند وارد این حوزه شده اند که از خواندن مقاله هایشان حالت تهوع می گیرم.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    9 9
    نویسنده اول باید تفاوت پایان تلخ و تلخ بی پایان را یاد بگیرد تا اشتباه ننویسد
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    14 7
    وقتی بازی تدراکاتی خوبی نداریم و با تیمهای ضعیف خودمان را محک میزنیم همین میشود ....
  • علیرضا IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    13 9
    احسنت یاد شعری از سعدی افتادم :یکی بر سر شاخ، بن می‌برید/خداوند بستان نگه کرد و دید/بگفتا گر این مرد بد می‌کند/نه با من که با نفس خود می‌کند
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    24 42
    برای من سوال است که ملتی که نان و مسکن ندارد، چرا باید دنبال فوتبال و مربی خارجی باشد.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    24 10
    مطالبتان کاملاً درست بود ولی ما دیگر به مربیان بزرگ احتیاجی ندارم چون جام جهانی 48 تیمه خواهد شد و صعود راحتتر درضمن در آسیا هم هر 4 سال یکبار از دور اول صعود می کنیم و حذف می شویم و در هر حال چیزی از ارزشهایمان کم نمی شود.
  • امیر ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    7 29
    به نظرم همین امرزو تیم رو تحویل برانکو بدهند.همه جوره تجربه داره ..دانشش رو داره . اگه قبلاهزار جور ایراد هم بهش میگرفتند الان خیلی هم توی ایران طرفدار داره.معطل نکنید.تیم رو بدید به ایشون تیم امید هم که دست یه کروات دیگه است .خاطر جمع باشید حسرت ما بیش از 47 سال نخواهد شد.تاخیر جایز نیست ...باب مذاکره رو باز کنید با پروفسور.
  • محسن IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    21 12
    فارغ از پایان تلخ و احتمال قریب به یقین خداحافظی کیروش از ایران، او مردی منحصر به فرد بود که مطلب ارزشمندی را به من داد: "این بازی، فینال ماست" شاید باورتان نشود که این حرف او چقدر در زندگی من تاثیرگذار بود! به نظر من کیروش آدم بزرگی بود که یادش به راحتی از ذهن ایرانیان پاک نخواهد شد.
  • RO ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    27 15
    کاش در ورای همه این سطور که در حمایت از کیروش نوشتی، عینک تعصب رو کنار میگذاشتی و به بزرگترین خسارتی که کیروش به فوتبال این مملکت زد رو هم اشاره می کردی. کیروش فردی بود که "کارکرد اجتماعی" تیم ملی رو گرفت. در ورای باخت ها و بردها، تیم ملی هر کشور، در تورنمنت ها برای مردم اون کشور، حس مشترک ایجاد میکنه. یعنی عموم مردم از برد تیم ملی خوشحال، از باختش ناراحت میشن و ... . شما با تقلیل جایگاه مربی تیم ملی به یک مربی باشگاهی، آن هم بابت لغو یک اردوی تیم ملی در دو سال قبل، و دعواهای بی پایان با مربی و تیم پرسپولیس، کاری با فوتبال این مملکت کردی که 30 سال دیگه هم شاید درست نشه. اون هم ایجاد شکاف عظیم بین بدنه هوادارای فوتبال. اقای کیروش! شما کارکرد اجتماعی تیم ملی رو از بین بردی.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    7 20
    اين شرو ورا چيه طلاوت كردي دادش . همش بخاطر حماقت احمقانه خودمون . وبي تجربي ليگون اين تاوان سخت رو داديم . چرا فلسفي ميكني . تا اين وضع ليگه ماست .از فضا هم مربي بياريد تا ليگمون اين وضعشه همينه . وگرنه همه ديدن جام جهاني ازاين صوتيا نداشتيم . چووووون ......
  • مسعود IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    22 15
    از باخت حماسه نسازین؛بعد از هشت سال تاکتیکش اوت دستیه
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    12 4
    کیروش انلاین بازنده اصلی بود خخخخخخخخخخخ
  • DE ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    10 7
    کیروشی پور های خبر انلاین منتظر گزینه جدید باشید تا همچنان اجنبی پرست بمانید!!!!
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    5 16
    کسانی که میخواستند همه بازیکنان پرسپولیس تو زمین باشند علاوه بر امیری رضاییان طارمی بیرانوند انصاری فر که همه قرمز بودند. اینها انقلابی نبودند اینها خود دیکتاتور بودند که لیبرالی مثل کی‌روش را زمین زدند
  • رضا IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    6 8
    ولی باور کنید جرقه وشعله راکیروش ووطن فروشان داخلی قبلا برافروخته بودند وتا این دوره این مسائل مطرح نبود
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    6 2
    سنگ بنای شکست در جام ملتهای 4 سال بعد همین الان گذاشته میشه. با انتقادهای از سر عقده. دوباره یک عده لاشخور با هوچیگری با سنگ پرونی میریزن وسط تا یه مرد پیدا کنن و سنگ بارونش کنن.
  • یاسر IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    11 7
    البته آقای عشوندی شما و دوستانتون اولین گروهی هستید که باید از این شکست درس بگیرید. لطفا دفعه بعد که خواستید از یک فزدی اینچنین حمایتی انجام بدید. خیلی خب حمایت کنید ولی نیاید با تخریب بقیه و سو استفاده از عدم محبوبیت برخی دیگه اینکار رو انجام بدید. راه درست حمایت کردن ایجاد دو قطبی و چندقطبی نیست بله همه باختیم شما رسانه ها بیشتر و بیشتر هم مسئولید
  • حامد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    3 5
    خبر آنلاین کیسه.. خوب سوختی
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    7 5
    فقط یه کلام .از خیابانی و دار دسته اش متنفرم.اصلا دیگر تحمل دیدن صورت و ادا در اوردن های ایم ادم رو ندارم.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    7 6
    این نشان می دهد دو تیم سرخابی و فرهنگ کثیف آنها و فوتبال کثیف آنها معضل فوتبال ایران است.
  • [ ج اکبری IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    3 5
    عالی بود همه مان باختیم نه کیروش
  • سبحان اکبری IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    6 3
    کیروش مربی تک استراتژیست. تا زمانی خوب است که تیم گل نخورد. تیم که گل خورد هیچ ایده ای برای ارائه ندارد. و ما برای یک مربی تک استراتژی یک میلیون دلار دادیم!
  • انوشیروان IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    7 3
    بله اقا کلا کروش بی تقصیره ! تقصیر ماست که اون همه پول بی زبونو ریختیم تو جیبش
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    8 3
    باید یقه اون بی خرد هایی که این آقا را به ما قالب کردن گرفت. یه پلن B نداریم. بعد از 8 سال.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    7 3
    بازی دفاعی همراه با بی اخلاقی ثمری نداره حالا هر کسی باشه من باشم یا شما یا هر کسی
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    1 1
    خخخخخخ
  • DE ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    12 12
    كي روش انلاين نمي خواي بس كني.پنجمين مربي گرانقيمت دنيا بعد از هشت سال كاري رو كرد كه ممد مايلي و پروين و مهاجراني كردند
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    6 6
    آره درسته دقیقا شما و کیروش پرستان باختید
  • اهل منطق IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    8 6
    تا همین جا هم کیروش دستت درد نکنه تو تیم ملی را تا این مرحله با زحمت و شنیدن انواع کنایه ها رهبری کردی بعنوان یک ایرانی سپاسگزارم
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    6 4
    این تویی که باختی عشوندی جان با حمایت های سریالی
  • سید مهدی ناظمیان IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    7 5
    مطلب بسیار زیبائی بود ، دست نویسندش درد نکنه.
  • سعید IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    4 3
    شما را نمیدونم. اما من نباختم. دارم وظیفم را درست انجام میدم. شما هم همینکار را بکن. بهت قول میدم ایران را میسازیم.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    9 7
    ماشالا شما کلا تو خط دفاع از کیروش هستید
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    7 7
    بله واقعاً بازنده واقعی ما بودیم هنوز هم تیمهای بزرگی هستندکه می خواهند کی روش مربیشان شود اتفاقاً برای کی روش بهتر هم شد خدا می داند بعد از این چه به سر فوتبال ایران و تیم ملی بیاید.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    10 7
    حیف اون همه پول برای مربی که تنها میراثش توهین و تحقیر دیگران بود !
  • جواد IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    8 11
    ما دیشب نباختیم ما زمانی باختیم که محمود احمدی نژاد محمد دادکان رییس فدراسیون فوتبال بعد از جام جهانی 2006 المان اخراج کرد تا بی سواد ها وارد فوتبال ما شوند