به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تبلیغات در ایران این روزها دیگر حال و هوای سابق را ندارد و تنها به اقتباس و کپی از ایدههای طراحان تبلیغاتی در خارج از کشور محدود شده است. دیگر از خلاقیتهای گذشته در پروژههای تبلیغاتی خبری نیست.
این روزها گالری دنا میزبان نمایشگاه «کانون آگهی زیبا» است، نمایشگاه پژوهشی که به اعلانهای این کانون در نشریه تهران مصور پرداخته است. آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه پژوهشی به همت محمد مخبری و شیما طاهری پارسا گردآوری شده است دو جوانی که فارغ از هیاهوی این روزهای همنسلان خود به سراغ دغدغه و علاقهشان رفتند.
به مناسبت برگزاری این نمایشگاه، سری به گالری دنا زده و روزی را در کنار این دو جوان به بازدید از نمایشگاه و گفتگویی درباره آن پرداختهایم.
عصر یک روز سرد زمستانی که هوای تهران حسابی گرفته بود، راهی میدان فردوسی و خیابان سپهبد قرنی شدیم تا به تماشای آثاری از طراحیهای تبلیغاتی در سالهای دور مطبوعات ایران برویم.
گالری دنا حال و هوای متفاوتی داشت و در همان نگاه اول ما را به سال های بسیار دور برد، برگی از تاریخ مطبوعات ایران بر روی دیوارهای این گالری به نمایش گذاشته شده بود.
در میان رفت و آمد بازدیدکنندگان فرصتی را برای گفتگو با محمد مخبری و شیما طاهری پارسا پیدا کرده و درباره علت شکل گیری ایده این نمایشگاه را جویا شدیم که مخبری اینطور پاسخ داد: «ما علاقهمند به موضوع ارتباط رسانهها و تبلیغات بودیم و هر دو در دانشگاه نیز در رشته ارتباطات تحصیل کردیم و واحدهای درسی که گذراندیم بسیار به ما در این زمینه کمک کرد.»
ایدهای که با یک علاقه قدیمی عملی شد
تازگی و بکر بودن ایده برگزاری این نمایشگاه دیگر مسئلهای بود که زمینه برپایی این نمایشگاه را ایجاد کرد. دو مقوله کانون آگهی زیبا و مجله تهران مصور به دو دلیل بسیاری قابل اهمیت هستند، اول اینکه کانون آگهی زیبا نخستین کانون تبلیغات حرفهای در ایران است و دوم اینکه تهران مصور نیز از اولین مجلههایی است که به صورت منظم و فراگیر منتشر شد.»
او با اشاره به رابطه کانون آگهی زیبا و مجله تهران مصور ادامه داد: «دلیل درهم دیدن این دو مقوله این است که تهران مصور در دوره انتقال حکومت از رضاخان به پسرش منتشر شد و ابزار انتقال اطلاعات و پیامها در بین مردم بوده است و حتی رادیو و تلویزیون و... نیز در این نشریه تبلیغ میشدند.»
کانون آگهی زیبا برای دیده شدن تبلیغاتش نیز به یک رسانهای مانند تهران مصور و مجلات دیگر نیاز داشته است و به همین دلیل نقش یک رسانه در انتقال پیامهای تبلیغاتی به مردم عاملی شد تا ما به سراغ این پروژه رفته و به پژوهش و مطالعه و جمعآوری نمونهها بپردازیم.»
شیما طاهری نیز در این باره بیان کرد: «کانون آگهی زیبا هم به این دلیل انتخاب شد که همزمان با تهران مصور در یک سال فعالیت خود را شروع کردند.»
پروژه کانون آگهی زیبا چطور به سرانجام رسید؟
جمع آوری چنین مجموعهای آن هم در دورههای اخیر که دیگر کسی رغبتی به چنین اقداماتی ندارد، جالب توجه است، طاهری درباره این مسئله نیز اینطور توضیح داد: «پیش از آنکه تصمیم به برگزاری این نمایشگاه بگیریم، خودمان آرشیوهای شخصی از مجلات و تبلیغات آن زمان را بنا به علاقهای که داشتیم جمع آوری میکردیم، پس از یک مدت که ایده برگزاری نمایشگاه جدیتر شد به طور ویژه به سراغ مجله تهران مصور رفته و نسخههای آن را از مجموعهداران جمع آوری کردیم.
زمانیکه آرشیو شخصی از این مجله وجود نداشت یا افراد حاضر نبودند تا نسخههای خود را در اختیار ما قرار بدهند به سراغ آرشیو کتابخانه ملی رفتیم و آقای حسین گنجی نیز بسیار در این زمینه ما را همراهی کردند.»
او درباره مشکلاتی که وجود داشت نیز گفت: «یک مشکلی هم که وجود داشت از بین رفتن برخی از نسخههای تهران مصور در دهه ۵۰ بود که حتی در کتابخانه ملی و آرشیوهای شخصی نیز وجود نداشت. نزدیک به ۹ ماه جمع آوری نسخ زمان برد و پژوهشها و مطالعاتی که داشتهایم نیز یک سال و نیم طول کشید.»
توجه به کمرنگ شدن نقش مطبوعات در تبلیغات امروز
علاقهمندی دو جوان دهه هفتادی به مقوله تبلیغاتی که سالهای قبل دیگر نکته حائز اهمیت این نمایشگاه بود که علت آن را جویا شدیم و مخبری اینطور پاسخ داد: «ما به تاریخ معاصر ایران واقعا علاقهمند بودیم و وقتی به گذشته نگاه کردیم دیدیم که هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. ضمن آنکه به نظرم تقسیمبندی نسلی میان افراد یک رویه اشتباه است که رواج پیدا کرده است و این شکل پژوهشها به عملکرد حرفهای ما باز میگردد.»
طاهری نیز با اشاره به کمرنگ شدن نقش مطبوعات در تبلیغات امروز، نظرش را اینطور مطرح کرد: «ضمن آنکه ما خودمان در مطبوعات فعالیت میکنیم و شاهد هستیم که تبلیغات کاغذی در حال فراموشی هستند و نقش سابق خود را از دست دادهاند در حالیکه در گذشته اینطور نبوده و تبلیغات کاغذی از جایگاه و اهمیت بسیاری در زندگی مردم برخوردار بوده است و حتی رادیو و تلویزیون نیز در مطبوعات تبلیغ میشدند.»
مخبری درباره آینده این پروژه و تصمیمی که برای نمایش آن دارند، توضیح داد: «این پروژه را ادامه میدهیم و در راستای پروژههای پژوهشی گالری دنا سالی یک نمایشگاه برگزار خواهیم کرد و رویکردهای متفاوتی را دنبال خواهیم کرد. همچنین اگر فرصتی در خارج از کشور نیز فراهم شود تمایل داریم که این پروژه را نیز در گالریهای خارج از کشور برگزار کنیم. همچنین پروژه دیگری به نام هما را در دست داریم که فضای متفاوتی نسبت به این نمایشگاه دارد.»
۲۴۱۲۴۳
نظر شما