۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
عربستان به مقابله با مغرب برخاست

ایرنا نوشت: مواضع سیاسی کشور مغرب ظرف یک سال اخیر باعث زاویه گرفتن آن از عربستان شد. شکاف و اختلاف میان آن دو هم اکنون تا به آنجا پیش رفته که رسانه های سعودی در حمایت از جبهه پولیساریو به عنوان یک گروه نظامی ضد مغرب گزارش هایی منتشر می کنند.

کشور مغرب در اعتراض به کشته شدن جمال خاشقچی منتقد سیاسی سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه در سفر اخیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به قاره آفریقا حاضر نشد او را به حضور بپذیرد و قبل از آن نیز حاضر نشد با سیاست های ضد قطری عربستان و ائتلاف عربی ضد یمنی سعودی ها همراه و همگام شود.

ریاض هم اکنون در واکنش به مواضع یاد شده رباط ، جبهه پولیساریو را به عنوان یک دولت و نماینده اهالی منطقه صحرای غربی مطرح می کند.
جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال 1973 به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعماری اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال 1976 از این منطقه و تقسیم آن بین مغرب و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت. موریتانی و پولیساریو در سال 1979 با یکدیگر صلح کردند اما مغرب تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد از آن پس جبهه پولیساریو به مقاومت علیه مراکش ادامه داده است. حملات پولیساریو علیه مراکش بیشتر از طریق پایگاه‌های این سازمان در الجزایر هدایت می‌شود.

رسانه های گروهی سعودی در حال حاضر بخش مهمی از حوزه فعالیت خود را به این جبهه اختصاص داده اند و آن را به عنوان یک حکومت به رسمیت شناخته شده از سوی دهها کشور جهان ارائه می دهند.
در همین راستا شبکه تلویزیونی خبری سعودی 'العربیه' در برنامه خود با عنوان ' مسیر و تاریخ جبهه پولیساریو' از آن به عنوان جنبشی دارای مبارزه تاریخی مشروع در رویارویی با اشغالگری مغرب و نماینده ملت صحرای غربی نام برده اما موضع مغرب را نادیده گرفته و از دیدگاه رباط در این خصوص نامی نمی برد.

بی هیچ شک و تردیدی توجه و اهتمام رسانه ای سعودی به جبهه پولیساریو با رابطه سرد مغرب و عربستان طی سال های اخیر کاملا در ارتباط است . مغرب مشارکت خود در جنگ علیه مردم یمن را متوقف کرد و همین امر ریاض را بسیار نگران کرد.
از سوی دیگر مغرب حاضر نشد در محاصره قطر مشارکت کند بلکه برعکس به طرز چشمگیری به دوحه روی باز نشان داد و از آغاز محاصره قطر از سوی ائتلاف عربستان ، امارات ، بحرین و مصر ارسال مواد غذایی به دوحه را آغاز کرد.
مغرب همچنین در جنابت ترور جمال خاشقچی در اکتبر گذشته در کنسولگری سعودی در استانبول حاضر نشد با ریاض اعلام همبستگی کند و در سفری که محمد بن سلمان قبل از رفتن به آرژانتین جهت شرکت در نشست کشورهای گروه 20 به جهان عرب انجام داد، مغرب حاضر به استقبال از او نشد .

عربستان جزو کشورهایی است که بر اعلام حمایت از موضع مغرب تاکید داشت و صحرای غربی را به عنوان بخشی از سرزمین مغرب به رسمیت می شناخت اما این رویکرد ظرف سالیان گذشته تغییر یافت و هم اکنون از نظر رسانه ای به جبهه پولیساریو اهتمام می ورزد و برای مردم آواره صحرای غربی ساکن اردوگاه های تندوف در جنوب غرب الجزایر کمک های بشردوستانه ارسال می کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1228286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =