بیانیه اتحادیه اروپا درباره ایران منتشر شد

شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه متن بیانیه جمع بندی خود را درباره ایران منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  در این بیانیه آمده است:

اتحادیه اروپا درک می‌کند که رفع تحریم‌ها از جمله مولفه‌های اساسی برجام است و عمیقاً از اقدام آمریکا برای بازاعمال تحریم‌ها ابراز تأسف می‌کند.
برنامه جامع اقدام مشترک، از مولفه‌های کلیدی معماری منع اشاعه هسته‌ای در دنیا و دستاورد دیپلماسی چندجانبه است. 
اتحادیه اروپا از تداوم پایبندی ایران به اجرای موثر و کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای خود استقبال می‌کند. این اتحادیه بر ادامه تلاش ها برای منتفع کردن ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرده و اعلام کرده این تلاش ها در قالب راهکارهای ارائه شده توسط فرانسه، آلمان و انگلیس برای اجرایی کردن آن در حال انجام است. 

شورای اروپا، از پیشرفت‌های حاصل‌شده برای انجام اصلاحات ضروری [در زمینه FATF] استقبال کرده و از ایران می‌خواهد طبق تعهداتش در برنامه اقدام FATF، قوانین لازم را تصویب و اجرا کند. 
در این بیانیه همچنین بر حمایت اعضای اتحادیه از توافق هسته‌ای با ایران تاکید شده است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضمن ابراز خرسندی از پایبندی ایران به برجام تاکید کردند که ۱۳ بیانیه اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده اجرای توافق هسته‌ای و «همکاری کامل» تهران با آژانس است.

در ادامه؛ این بیانیه در یک موضع گیری یک سویه و مغرضانه مدعی شده است: این شورا، از تنش‌های رو به فزونی در منطقه و نقش ایران در آنها، از جمله ارائه کمک‌های نظامی، مالی و سیاسی به بازیگران غیردولتی در کشورهایی ماندن سوریه و لبنان ابراز نگرانی می‌کند. همچنین این شورا از بابت دخالت نظامی ایران و تداوم حضور نیروهای ایران در سوریه نگرانی‌های جدی دارد.

این بیانیه با اشاره به افزایش آزمایش‌ موشک‌های دوربرد از سوی تهران می‌افزاید که این فعالیت‌ها ضمن افزایش «اعتمادی» موجب «بی‌ثباتی خاورمیانه» خواهد شد. در ادامه آمده است:

در ادامه بیانیه آمده است: سازوکار ویژه مالی در حال انجام است. بر اساس این بیانیه، سازوکار ویژه مالی (موسوم به SPV) اکنون در چارچوب نهادی خصوصی به ثبت رسیده است که هدف آن ایجاد تاثیرات مثبت بر مراودات اقتصادی و تجاری با ایران و همچنین معیشت مردم ایران است.

بر اساس بیانیه جمع بندی، اراده اروپایی ها برای تکمیل اینستکس "تزلزل ناپذیر" است.

شورای اتحادیه اروپا همچنین بر ادامه همکاری های نزدیک با ایران در حوزه های گوناگون تاکید کرده و به رایزنی و همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه "گفتگوهای سیاسی، حقوق بشر، همکاری اقتصادی،  تجارت و سرمایه گذاری، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و تغییرات آب و هوایی، همکاری هسته ای غیرنظامی، محیط زیست، حفاظت مدنی، علوم، تحقیقات و نوآوری، آموزش، من جمله از طریق تبادلات دانشگاهی، مسائل فرهنگی، مواد مخدر، مهاجرت، و مسائل منطقه ای و انساندوستانه" اشاره کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه، اتحادیه اروپا  نسبت به آن چه که "نقش نظامی ایران و ادامه حضور نیروهای ایرانی در سوریه" خوانده، ابراز نگرانی عمیق کرده است. بر اساس این بیانیه، اتحادیه اروپا از ایران می خواهد تا از فرایندهای تحت نظارت سازمان ملل متحد در سوریه در چارچوب قطعنامه 2254 شورای امنیت، حمایت کامل به عمل آورده و از نفوذ خود بر دولت سوریه برای پیشبرد این هدف استفاده کند. این بیانیه همچنین از ایران درخواست کرده است تا به عنوان یکی از اعضای فرایند آستانه در کنار ترکیه و روسیه، برای توقف منازعات در سوریه و ایجاد دسترسی کمک های انساندوستانه به کل مناطق سوریه، به ویژه به ادلب، تلاش کند.

بیانیۀ جمعبندی اروپا همچنین با اشاره به اوضاع یمن، از ایران درخواست می کند تا از اجرای قطعنامه 2451 شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده و به طور سازنده ای برای دستیابی به راه حل سیاسی پایدار برای بحران یمن تحت نظارت سازمان ملل، حمایت کند. بر اساس این بیانیه، اتحادیه اروپا ناخرسندی خود را در مورد جمع بندی گزارش "گروه تخصصی سازمان ملل درباره یمن" ابراز می دارد که در آن به عدم پایبندی به تحریم تسلیحاتی اعمال شده توسط پاراگراف 14 قطعنامه 2216 شورای امنیت اشاره شده است. این بیانیه در ادامه بر تعهد اروپا به ادامه گفتگوهای سیاسی منطقه ای با ایران تاکید کرده است. اتحادیه اروپا همچنین از حمایت های علنی ایران از مذاکرات سوئد تحت هدایت سازمان ملل که به توافق استکهلم انجامید، استقبال کرده است.

متن بیانیه با اشاره به برنامه موشکی ایران می افزاید: شورای اروپا درباره فعالیت موشکی بالستیک ایران عمیقا نگران است و از ایران می خواهد تا از این فعالیت ها خودداری کند، به ویژه پرتاب موشک های بالستیکی که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ناسازگار هستند. ایران به انجام تلاش ها برای افزایش برد و دقت موشک هایش و همچنین افزایش تعداد آزمایش ها و پرتاب های عملیاتی ادامه می دهد. این اقدامات باعث تعمیق بی اعتمادی و منجر به بی ثباتی منطقه می شوند. شورا از ایران می خواهد تا هر اقدامی را که لازم است برای احترام کامل به قطعنامه های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با انتقال موشک ها و مواد و فناوری های وابسته به کنشگران حکومتی و غیرحکومتی در منطقه به انجام رساند. به طور گسترده تر، شورا همچنین نگرانی جدی و همیشگی خود را درباره انباشت تجهیزات نظامی منطقه ابراز می دارد.

بیانیه اروپا همچنین ایران را متهم به انجام "اقدامات خصمانه در خاک چندین کشور عضو اتحادیه اروپا" کرده و به تصمیم این اتحادیه برای قراردادن دو شخص و یک نهاد در لیست سیاه خود در این خصوص اشاره کرده است. این بیانیه می افزاید: «اتحادیه اروپا به نشان دادن وحدت و یکپارچگی در این زمینه ادامه داده و از ایران می خواهد تا هر چه سریع تر به چنین رفتار غیرقابل قبولی پایان دهد.»

شورای اتحادیه اروپا در بیانیۀ جمع بندی، درباره اوضاع حقوق بشری در ایران ابراز نگرانی عمیق کرده است. این بیانیه با اشاره به توسل مکرر ایران به استفاده از مجازات اعدام اظهار داشت: «در حالی که شورا تصدیق می کند که اصلاحات اعمال شده در قانون مبارزه با مواد مخدر، تصویب شده در اکتبر 2017، تا کنون منجر به کاهش چشمگیر در اعدام های مرتبط با مواد مخدر (در ایران) شده است، ولی تاکید می کند که اتحادیه اروپا با استفاده از مجازات اعدام تحت هر شرایطی و در هر کشوری مخالف است.» این بیانیه در ادامه به تعهد اتحادیه اروپا به اطمینان از برابری حقوق زنان و دختران و افراد اقلیت های دیگر، از جمله اقلیت های دینی و قومیتی،  تاکید کرده و از ایران می خواهد تا پیمان های بین المللی مربوطه را که آن ها را امضا کرده است، اجرا کرده و به حقوق بشر و  آزادی های اساسی احترام کامل بگذارد.

اتحادیه اروپا در پایان، بر لزوم جلوگیری از افزایش تنش ها و بی اعتمادی های موجود در منطقه تاکید کرده و از ایران و تمامی بازیگران منطقه ای می خواهد تا "نقش سازنده ای" را در این خصوص ایفا کرده و از "لفاظی های غیرمفید" خودداری کنند. این بیانیه در پایان اظهار می کند: «شورا از یک رویکرد متعادل و جامع در قبال ایران حمایت می کند که شامل گفتگو با توجه به حل تمامی مسائل نگران کننده باشد، رویکردی که در زمان واگرایی حیاتی بوده و در زمان وجود منافع مشترک، معاضدت آمیز باشد.»  

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1229066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    1 0
    اینها هم دیگه شورش رو در آوردند. رو که نیست سنگ پای قزوینه. به تعهداتشون که عمل نکردند هیچ تازه برامون هر روز ناز و عشوه هم میان
  • محمد IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    0 0
    تشکر اقای روحانی
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    0 0
    اینم نتیجه برجام. چهارتا تشکر اروپایی و شش تا تیکه انداختن اروپایی‌ها.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    0 0
    مگه آقای ظریف نمی‌گفت که برجام بحث موشکی نداشته؟ پس چرا الان صدای اروپایی‌ها بابت موشک در اومده ؟ میخواد بره مثل هسته‌ای موشکانونم تحویلشون بده آیا؟
  • محمد حسین IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    0 0
    مرگ بر اتحادیه اروپا
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    0 0
    بهانه گیری ها شروع شد والله بالله برجام برای کشور نون واب نیشه فکر یک راه دیگر باشید
  • GB ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    0 0
    وقتی مطلبی را از قول دیگران منتشر می کنید وسطش پارازیت نیندازید. بهتر آن است تفسیر خود را جداگانه انتشار دهید.
  • علی IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    0 0
    بزک نمیر بهار میاد. در خبر نوشته شده : سازوکار ویژه مالی در حال انجام است آنهم در چارچوب یک نهاد خصوصی (که قاعدتا هیچ تعهدی در قبال دولت ها ندارد). هنوز صبر لازم است. همچنان آنها نگرانند. همانند قبل ایران فقط امتیاز بدهد و انتظار بکشد. 50 سال دیگر مشخص می شود که چه کسانی عمدا یا از روی ساده لوحی در ایران به ایران خیانت می کنند و چه کسانی در خارج با زرنگی ایران را می دوشند.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    0 0
    این ابراز نگرانیها یعنی ما هیچی نمیدیم و همه چی میخوایم .....
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    0 0
    اینا که دقیقا" خواسته های آقای ترامپه .... که با لفظ لطیف و مودبانه اعلام شده است .