پلیس به دنبال کشف «گل» در تنباکوهای لاکچری قهوه‌خانه‌ها

هنوز زمان زیادی از طرح موضوع وجود «شیشه» در تنباکو نگذشته که این بار از ترکیب گل و تنباکو در قهوه خانه‌های لاکچری سخن به میان آمده است. سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت درباره رصد دائمی قهوه خانه ها و وجود گل و شیشه در تنباکو سخن گفت.

به گزارش خبرآنلاین، چندی پیش محمدرضا مسجدی رئیس شبکه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر از وضعیت نامطلوب برخی قهوه خانه ها و توزیع گل و مواد روانگردان در آنها و نیز بی توجهی مجلس به افزایش مالیات دخانیات در قانون بودجه سال ۹۸ انتقاد کرد.

بعد از این انتقاد، شاهد افزایش گفت و گوها و نظرها درباره وجود ماده مخدر گل در قلیان ها بودیم و اینکه برخی سفره خانه ها برای افزایش مشتری های خود و حضور مداوم آن ها اقدام به ترکیب گل با تنباکو می کنند.

در صورت ارائه گزارش، پلیس برخورد می کند

پس از افزایش این نظرات و حساس شدن رسانه ها، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در گفتگویی از جرم بودن استعمال گل و دیگر موادمخدر در قهوه‌خانه‌ها و سفره خانه‌ها خبر داد.

سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در خصوص اضافه کردن موادمخدر در قلیان‌ها توسط برخی قهوه‌خانه داران اظهار کرد: این موضوع از اساس جرم بوده و فرد خاطی مجرم شناخته می شود و قطعا در صورت گزارش این موضوع به پلیس، با متخلفان برخورد خواهد شد.

سردار زاهدیان در پاسخ به این سوال که آیا امکان استعمال موادمخدر از طریق قلیان وجود دارد یا نه، گفت: این امکان وجود دارد که هر اتفاقی رخ دهد، زیرا این مواد به صورت دود استعمال می‌شوند.

وی اضافه کرد: از مردم درخواست داریم که در صورت مشاهده این موضوع مراتب را به پلیس از طریق سامانه ۱۱۰ و یا مراجعه حضوری و مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی پلیس، گزارش دهند تا با اقدامات قاطع با مجرمان در این حوزه برخورد کنیم.

رصد دائمی قهوه خانه ها

سردار رحیمی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به رصد دائمی پاتوق ها توسط پلیس گفت: یکی از وظایف پلیس، رصد دائمی مکان هایی است که از آن به عنوان پاتوق یاد می شود؛ ما در هر عملیات پلیس، بر اساس اشراف اطلاعاتی، پاتوق های اراذل و اوباش را شناسایی و مسدود می کنیم.

وی با تاکید بر قهوه خانه ها و سالن های ورزشی نیز گفت: به عنوان مثال به مالکین، متصدیان و صاحبان قهوه خانه ها تذکر داده و می دهیم که مسئولیت هر اتفاق که در محیط کسب و کارشان می افتد، با آن هاست. این مکان ها به دلیل تجمع جوان ها و مصرف قلیان همواره مورد توجه پلیس قرار دارند.

سردار رحیمی تاکید کرد: صاحبان قهوه خانه ها و برخی سالن های بدنسازی که حضور اراذل و اوباش و افراد بدنام در آن جا جدی شده در صورتی که به تذکرات ما توجه نکنند منتظر پلمب شدن باشند. یکی از وظایف مهم پلیس پیشگیری است و ما در این زمینه کوتاهی نمی کنیم.  وقتی یک محل تبدیل به پاتوق اراذل و اوباش شود که جرم مشهود است پلیس می تواند مستقیم ورود کند.

رئیس پلیس پایتخت افزود: این موضوعات بسیار مورد تاکید ماست به طوری که تنها در یکی از عملیات های پلیس ما به تعداد ۱۸۹ قهوه خانه اخطار دادیم و در صورتی که به اخطار توجه نکنند، خیلی زود پلمب می شوند.

سردار رحیمی با اشاره به وجود ماده مخدر گل در برخی تنباکوها گفت: قطعا در صورتی که مستندات به پلیس ارائه شود، ما ورود می کنیم اما تاکنون در این زمینه مستنداتی به ما ارائه نشده است.

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به حساسیت نسبت به مواد مخدر در کشور گفت: ما نسبت به تبلیغ و توزیع مواد مخدر بسیار حساس هستیم و مماشات نمی کنیم.

وی ادامه داد: ورود به بحث قهوه خانه ها مربوط به ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست اما اگر کسی در قلیان سراها مبادرت به توزیع و تبلیغ مواد اعتیاد آور کند قطعا ورود می کنیم.

افشار توضیح داد: به عنوان مثال چندی پیش عنوان شد در برخی تنباکوها شیشه وجود دارد، ما سریع ورود کردیم و این موضوع به طور جدی در دستور کار ما قرار گرفت.

رئیس صنف هم تکذیب کرد

محسن نظری رئیس صنف قهوه خانه داران و سفره خانه داران نیز در گفتگو با خبرآنلاین درباره شایعه اخیر گفت: اخیرا وزارت بهداشت عنوان کرده که در قلیان ها از ماده مخدر گل استفاده می شود که ما این موضوع را به شدت تکذیب می کنیم.

وی ادامه داد: پیش از این هم عنوان شده بود که در برخی تنباکوها شیشه می ریزند، اما حرارت استفاده از شیشه و تنباکو اصلا یکی نیست و به لحاظ منطقی این امر امکان ندارد.

نظری اضافه کرد: درخواست ما این است که به جای اینکه مسئولان با اعلام این مطالب در رسانه ها، حاشیه سازی کنند، موارد و مستندات خود را ارائه دهند تا در صورت تخلف، ما و پلیس با آن برخورد کنیم و این گونه همه صنف را زیرسوال نبریم.

گفتنی است بر اساس آمار ۴ هزار ماده خطرناک در دود سیگار و ۷ هزار و ۲۰۰ ماده خطرناک در دود قلیان وجود دارد که هر قلیان به اندازه یک تا دو پاکت سیگار می تواند به سلامت فرد آسیب برساند. این موضوع باعث شده تا برخی دستگاه ها و بویژه مسئولان وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش روز افزون مصرف قلیان در کشور، اظهارنظرهایی کنند که به ادعای پلیس و اعضای صنف قهوه خانه داران، همه آن ها الزاما درست نیستند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1230047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    0 0
    رئیس اتحادیه چنین تکذیب میکنه مثل اینکه چند هزار قهوه خانه را هر روز چک میکند.