در پی یورش نیروهای امنیتی و افسران دینی ایالت سلانگور مالزی به عزاداران حسینی در روز عاشورا و دستگیری بیش از یک‌صد شیعه، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خواستار همکاری رهبران دینی آن کشور برای دفع فتنه شد.

 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری ضمن برشمردن برخی از اهانت‌ها و اعتقادات انحرافی، طی ارسال نامه‌ای به تعدادی از رهبران و شخصیت‌های مذهبی مالزی از جمله رئیس حزب اسلامی، رئیس جمعیت علمای مالزی و رئیس جمعیت اتحاد مسلمانان آن کشور، خواستار همکاری آنها در ممانعت از محاکمه‌ محکومین به اتهامات واهی و تلاش در راستای وحدت مسلمانان در رویارویی با دشمنان اسلام شد.

در بخشی از این نامه آمده است: آن‌چه در شب عاشورا در ایالت سلانگور اتفاق افتاد، برای ما شوکی بزرگی و کاملا غیرمنتظره بود. افراد پلیس در این ایالت به مجلس عزاداری که به صورت مسالمت‌آمیز از سوی جمعی از مؤمنان برای احیای شب شهادت سرور آزادگان و نواده‌ پیامبر اسلام (ص) برپا شده بود، به بهانه‌ مخالفت با فتوای شیخ المنادی، مسئول امور دینی سلانگور، که شیعیان را به داشتن اعتقادات انحرافی متهم کرده است، یورش بردند. حقیقت آن است که وجود برخی اختلاف‌های فقهی نباید ما را به تکفیر، تبدیع و تفسیق و ایراد اتهام‌های باطل بکشاند و باعث ایجاد اختلاف بین صفوف مسلمان شود.

گفتنی است در روز عاشورای حسینی، نیروهای امنیتی استان سلانگور مالزی به یکی از حسینیه‌های شیعیان حمله و تعدادی از عزاداران حسینی از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین «محسن رادمرد» مبلغ حسینیه مذکور و نیز «محمد کامل زهیری» مترجم سخنرانی وی را بازداشت کردند.

این اقدام که به بهانه نقض قوانین ایالتی و مقابله با ترویج عقاید انحرافی صورت گرفت؛ بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های گروهی مالزی داشت. برخی رسانه‌های عربی از جمله خبرگزاری عراقی «ابا» حادثه حمله به مراسم عاشورا در ایالت سلانگور مالزی را به دلیل ترس وهابیون از گسترش مذهب تشیع در میان مسلمانان مالزی عنوان کرده بودند.

همچنین پیش از این رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی نیز در محکومیت اهانت به باورهای مذهب تشیع توسط برخی از رسانه‌های این کشور بیانیه‌ای صادر کرده بود.

/ 62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =