دفاع تمام قد کیهان از روسیه و چین/ این ۲ کشور از روحانی ناراحتند!

کیهان نوشت:اجرای برنامه اقدام FATF، دستور آمریکا و اروپا است و غربی‌ها حداقل 8بار در سطوح مختلف و بطور رسمی اعلام کرده‌اند که ایران باید الزامات FATF را اجرا کند! اما دولت تلاش می‌کند آن را به گردن روسیه و چین بیاندازد، در حالی که هیچ اظهارنظر رسمی از سوی این دو کشور در این زمینه وجود ندارد. درحقیقت دولت تمایلی ندارد که مردم متوجه شوند اجرای الزامات FATF دستور غرب است!

در ماه‌های اخیر که موضوع FATF در کشور ما بسیار جنجالی و بحث برانگیز شده است، ادعاهای مختلفی از سوی حامیان این نهاد بین الدولی مطرح گردیده است تا افکار عمومی برای اجرای دستورات آن قانع شود. یکی از این ادعاها، توصیه یا الزام «کشورهای دوست» از جمله چین و روسیه بوده است. مسئولین دولتی و حامیان اجرای دستورات FATF ادعا می‌کنند که دوستان ایران از جمله چین و روسیه اعلام کرده‌اند که برای ادامه همکاری‌های بانکی، ایران نباید به حالت اقدامات مقابله‌ای (لیست سیاه) بازگردد.
 با بررسی مواضع رسمی مسئولین دو کشور چین و روسیه، هیچ اثری از اصرار، توصیه یا حتی‌اشاره آنها به تصویب لوایح مربوط به FATF مشاهده نمی‌شود. البته اینکه چین و روسیه در شرایط تحریمی ایران، بهانه جویی‌هایی برای گرفتن امتیاز از ایران داشته باشند، امری طبیعی است، چرا که شواهد متعددی نشان می‌دهد که این دو کشور به دلیل رفتارهای دولت آقای روحانی پس از برجام با این کشورها، نارضایتی‌هایی از ایران دارند. اما با وجود این نارضایتی، هیچگاه عدم همکاری خود را به مسئله FATF گره نزده‌اند، بلکه در ماه‌های اخیر هم که برخی از بانک‌های این دو کشور با ایران کاهش روابط داده‌اند، دلیل اصلی این محدودیت‌ها را تحریم‌های آمریکا عنوان کرده‌اند و نه FATF.
از سوی دیگر از سال 1388 تا 1395 که ایران در لیست اقدام مقابله‌ای FATF قرار داشت، روابط بانکی این دو کشور با ایران برقرار بوده است، بنابراین تجربه این چند سال نشان می‌دهد که، FATF در این حد برای چین و روسیه اهمیت ندارد که روابط خود را با ایران قطع کنند. ضمن اینکه اصولا FATF قدرت قطع روابط را ندارد چراکه طبق توصیه 19 آن، در تعامل با کشور هدفی که تحت اقدامات مقابله‌ای قرار می‌گیرد، صرفا مراقبت‌ها باید افزایش یابد و حرفی از قطع روابط کارگزاری بانکی در توصیه‌های FATF وجود ندارد. بنابراین، ادعایی که از سوی مسئولین درباره درخواست چین و روسیه از ایران مطرح شده است، صحت ندارد.
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1231462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    34 1
    از این پس هرکی از روحانی یا کسی دیگه ناراحته حتما به دفتر کیهان مراجعه کنه !!!!
    • NL ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
      1 0
      با گفته کیهان زین پس باید از چین و روسیه اجازه بگیریم که چه کار کنیم که یک یک وقت ارابمان ناراحت نشه
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    33 2
    بعنوان یک بانکی با سند به شما اعلام می کنم تمامی حسابهای ایران در چین مسدود شده و هیچگونه وجهی طی سه ماه اخیر بین دو کشور جابجا نمی شود.
  • عباس IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    7 5
    سلام،امریکا وانگلیس دشمنان دیرین ماهستندکه درایران بدنبال منافع خود هستندولی همین دودشمن قدیمی یکی ازعوامل وجودی استقلال کشورماشده اندچرا که رقابتهای این دوکشورباشوروی سابق وروسیه فعلی ازعوامل جلوگیری ازبلعیده شدن ایران توسط روسیه شده اند.تاریخ ماومردم سالخورده مابه هیچ وجه هجوم روسیه درجنگهای جهانی اول ودوم وقبل ازآن قراردادآخال وتصرف ماوراالنهروقراردادهای گلستان وترکمنچای وتصرف کل قفقازورفتاراشغالگرانه آنان بامردم مظلوم ایران رااز یاد نمی برند.تقابل این کشورهاباعث شده که مابتوانیم نصفه ونیمه موجودیت مان راحفظ کنیم.انگلیسی هابدلیل منافع استعماری خوددرایران جلوی پیشروی بیشتر روسهاوتصرف کامل ایران توسط روسهاراگرفتند.حال دلیل کمک شوروی سابق به صدام ویا ندادن موشکهای اس چهارصدبه ایران وطول دادن درتحویل موشکهای اس سیصد بهتزدرک میشود.روسیه متمایل به قدرتمند شدن ما نیست چراکه توصیه پطر کبیردررسیدن به آبهای گرم خلیج فارس مانند هدف صهیونیستی ازنیل تافرات یک هدف زنده وسیال برای روسهاست.ایران بایدبدنبال اتحاد با سرزمینهای ازدست داده اش باشدتا بتواند دولت قدرتمند ایرانی را احیا کند.
  • ارش IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    6 34
    دم كيهان گرم. تو اين شرايط تنها منبعي كه اميد بخشه و اطلاعات واقعي مي ده كيهانه.
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    30 3
    خدایا. چرا با اینها شده ایم 85 میلیون؟
  • محمد قاسمی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    5 34
    پس از برجام‌ دولت از کشورهای روسیه و چین فاصله گرفت تا به غرب پالس بده منتهی این روزها رو ندید چینی ها به‌کرات و خصوصی گلایه مندیشون از دولت روحانی رو بخاطر ناسپاسی که در زمان تحریم قبلی از دولت چین داشته و عدم انعقاد قراردادهای جدی پس از برجام اعلام کردند گردش به غرب توسط دولت روحای کاری بسیار ناشیانه‌ بود و امروز ایران حتی حمایت چین و روسیه را ندارد . مقایسه‌کنید با دور قبلی تحریم ها که حمایت سازمان ملل را هم داشت ولی اوضاع از الان بسیار بهتر بود. روحانی قافیه‌ رو باخته و اوضاع فعلا مساعد نیست
    • آسو IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
      0 0
      ناسپاسی؟؟؟تو ایرانی هستی؟با سواستفاده از شرایط ایران سالها به جای میلیاردها دلار یه مشت آشغال بهمون انداخت سپاس میخواست.برجام رو میخواستیم برای راحت شدن از آشغال چینی.چه حمایتی داشتیم تمام قطعنامه ها که تو خود همون سازمان ملل بر علیهمون صادر شد همین چین و روسیه هم رای موافق دادن.همین روسیه مگر با وجود دریافت پول از تحویل اس۳۰۰ شانه خالی نکرد.همین الان اتفاقا هم اروپا با ایران است هم سازمان ملل که به کرات از برجام حمایت کرده و این روسیه است که داره مشتری های نفت ایران رو میدزده .خود چین این همه سال در عسلویه چه کرد. دو سال توتال اومد ستاره خلیج فارس رو تموم کردیم رفت.۱۰۰۰میلیارد پولمان رو خورده و به جاش حمایت در حد حرف(و خیانت در عمل) و جنس آشغال داده و ما ناسپاسیم؟تو مال کجایی ؟یه سر به مرز خراسان و آذربایجان بزن اون ور مرز رو ببین روسیه جونت اشغال کرده.بهترین نتیجه برجام دوری از روسیه و چین بود.همین اوروپای نصفه سگش شرف داره به چین و روسیه.
    • RO ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
      1 0
      نه عزیزم اونموقع اوباما بود الان ترامپه .به چین گوشزد کرده یا قید روابط تجاری با ما رو بزن یا برو با ایران تجارت کن.اونا هم ماستشونو کیسه کردن.مگه همین شرکت های روسی نبودن رفتن از ایران بعد تحریم امریکا
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    22 5
    هیچ کشوری بیشتر از چین و روسیه از تحریم های ایران نفع نمی برد. اگر که ترامپ را روسیه سر کار آورده باشد، شطرنج سه بعدی پوتین دنیا و ایران را کیش و مات کرده است. فشار آمریکا به چین دور کردن چین از ایران و نزدیک کردن آنها به عربستان. اسارت ایران در بند روسیه در خاورمیانه. تحریک تندروها در داخل ایران و دورکردن ایران از اروپا. افزایش فروش نفت و گاز روسیه و کاهش درآمد نفتی ایران. تبدیل ایران به یک پاکستان دیگر (بمب گذاری ها و جنگ های داخلی مذهبی).
  • احمد IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    20 3
    کیهان که بیشتر از همه مدعی ذوب در ولایت است فرمایش امام خمینی را یاد بیاورد روسیه از ...بدتر
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
      0 0
      مجید جان امام 1989 فوت کرد شوروی 1991 فروپاشید و روسیه تشکیل شد
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    19 2
    کمونیستها
  • ali13 IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    7 26
    حالا شما چرا اینقدر سنگ غرب را به سینه می زنید نمی دانم زمانی که غرب با ما کاملا واضح دشمنی می کنه و شمشیر را از رو بسته و چند کشور تا حدودی توی بعضی از مواضع شأن از ما دفاع می کنند چه اصراری به دشمن سازی چین و روسیه دارید
    • ایرانی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
      0 0
      اتفاقا دم غرب گرم که آشکارا دشمنی می کنه. روسیه بمراتب بدتر از آنها 4ج ساله داره از پشت خنجر میزنه.
  • محمد IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    24 4
    کیهان طرفدار زیر سلطه بودن کشور تحت قدرتهای شرقی هستش. شعارهای توخالی
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    0 0
    دادش دشمن دشمن است يا نه اينها دشمن نيستند
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    1 0
    تنها راه رستگاری و پیشرفت در ایران اینست که بررسی شود در هر مورد کیهان چه میگوید و دقیقا بر عکس آن عمل کنند ،حقیقتا موضع گیری های کیهان همیشه برخلاف منافع مردم و فقط در راستای تفرقه اندازی، ترویج خشونت ،واپس گرایی و برباد دادن هرگونه فرصتی است که برای کشور پیش آید
  • آسو IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    0 0
    پس این همه مستقلیم و قدرت جهانی هستیم و ... حرفه مفته و ما به حمایت ابرقدرتها نیاز داریم.چرا باید حامیان رو از شکست خورده های جنگ سرد انتخاب کنیم ،چرا آمریکا نباشه؟وقتی قراره به یه قدرت باج بدیم اصلا چرا انقلاب کردیم؟صداقت ندارن.اگر یه مخالف یه نوشابه آمریکایی بخوره کلی ازش هیولا می سازن ولی خودشون اینجوری اعتراض میکنن چرا فلان قدرت استعماری رو راضی نمی کنین تا فردا ازمون حمایت کنه.
  • ناشناس IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    0 0
    جالبه قراربودنه شرقی نه غربی جمهوری ........
  • احمد IT ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    0 0
    کیهان چرا نمی گه همین روسیه و چین سازوکار FATF رو کم و بیش اجرا می کنن. مسئولان اونا هم خائن هستند؟!