لاوروف بار دیگر به واشنگتن درباره ونزوئلا هشدار داد

ایسنا نوشت: وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود نسبت به مداخله در امور داخلی ونزوئلا که در حال حاضر شاهد بحرانی سیاسی است، هشدار داد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه در پی این تماس تلفنی آمده است، در تماس تلفنی بین مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مسائل مهم در سیاست خارجی دو کشور بررسی شد.

لاوروف نسبت به پیامدهای هرگونه مداخله در امور داخلی ونزوئلا از جمله استفاده از زور و قدرت نظامی هشدار داد؛ موضوعی که واشنگتن برخلاف قانون بین‌الملل به آن تهدید کرده است.

بحران سیاسی ونزوئلا زمانی شدت گرفت که خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی و رهبر اپوزیسیون این کشور خود را رئیس‌جمهوری "موقت" خواند و بلافاصله آمریکا نیز او را به رسمیت شناخت. البته در گام بعدی ۴۰ کشور اروپایی نیز به دنباله‌روی از آمریکا او را به رسمیت شناختند.

به موجب گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، لاوروف همچنین بر آمادگی روسیه برای انجام مذاکرات درباره ونزوئلا در چارچوب اصول مطرح شده در منشور سازمان ملل تاکید کرد.

دو وزیر خارجه در عین حال به موضوع سوریه پرداخته و درباره لزوم ادامه رایزنی‌های دوجانبه به منظور اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت توافق کردند.

دو طرف همچنین درباره تماس‌های نمایندگان وزارت خارجه دو کشور در زمینه حل و فصل اوضاع افغانستان و وضعیت کره‌شمالی بحث و تبادل نظر کردند.

لاوروف درباره تصمیم واشنگتن برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به دلیل پرونده سرگئی اسکریپال، افسر سابق سازمان اطلاعات روسیه و مزدور دوجانبه تاکید کرد: این گام واشنگتن غیرقابل توجیه بوده و اوضاع و روابط دو جانبه و فضای بین‌الملل را پیچیده خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه همچنین اشاره کرد که این تماس تلفنی به ابتکارعمل آمریکا انجام گرفت.

این در حالی است که دیپلمات برجسته روس روز دوشنبه گفت، ونزوئلا درخواستی مبنی بر کمک نظامی از روسیه نداشته حال آنکه اخباری مطرح است مبنی بر اینکه بازنشستگان نظامی روس برای محافظت از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در این کشور هستند.

الکساندر شتینین رئیس اداره آمریکای لاتین در وزارت خارجه روسیه گفته بود، مسکو درخواستی از این دست از سوی کاراکاس دریافت نکرده است.

سرگئی لاوروف روز سه‌شنیه نیز تاکید کرد، پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت درباره ونزوئلا در تلاش برای بی‌ثبات کردن وضعیت این کشور و مداخله است و شورای امنیت هرگز طرح این چنینی را نمی‌پذیرد.

وی معتقد است، تدابیر آمریکا در قبال ونزوئلا وقیح است.

در این راستا سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در کنفرانسی خبری اظهار کرد، روسیه چندین پیشنهاد به مقامات ونزوئلا درباره راه‌های حل و فصل بحران این کشور داده و آماده مشارکت در برگزاری مذاکره بین طرفین بحران است.

ریابکوف تصریح کرد: ما همچنان با مقامات این کشور در تماس مداوم و قوی هستیم و حاضریم هرگونه خدمات مثبت را سهیم شدن در یافتن راهی برای حل بحران ارائه کنیم.

وی تاکید کرد، روسیه می‌خواهد به گروه تماس بین‌المللی درباره ونزوئلا بپیوندد و مذاکره در صورت کنار گذاشتن شعارها، درخواست‌های غیرمنطقی و زیاده‌خواهی‌ها و بدون تلاش برای متزلزل کردن اوضاع می‌تواند، کارآمد باشد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1231496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =