۹ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
نشست ورشو؛ کوهی که موش زایید

تحلیلگران و رسانه های غربی اعتقاد دارند اگرچه در ظاهر تمرکز اصلی ایالات متحده در نشست ورشو بر ایران و امنیت خاورمیانه بیان شده است، اما هنوز هدف واقعی و خواسته های شرکت کنندگان در این نشست مبهم، پرشمار و تاحدودی متفاوت است.

به گزارش خبرآنلاین، نشست ورشو که به میزبانی آمریکا - لهستان در شهر ورشو با عنوان اصلی «آینده صلح و امنیت در خاورمیانه» در حال برگزاری است با بازتاب منفی در رسانه های خارجی روبرو شد. با آغاز نشست ورشو در لهستان با محوریت بررسی اوضاع خاورمیانه، کارشناسان و تحلیل گران امور آمریکا ناامیدی خود را از این نشست ابزار کرده و گفتند که برگزاری این نشست، تنها در چارچوب پیشبرد دو سیاست افراطی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفته است.

استقبال سرد اروپایی ‌ها و برخی کشورهای عرب خاورمیانه از این نشست موجب شد تا آمریکایی‌ ها بیش از پیش نسبت به عدم حضور برخی کشورهای همپیمان خود در این نشست واکنش نشان دهند.

در همین ارتباط خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به کنفرانس بین ‌المللی درباره خاورمیانه به میزبانی لهستان نوشت: «دولت ایران این کنفرانس را به عنوان یک اقدام خصمانه می‌بیند و هشدار داده است که برگزاری این کنفرانس عواقبی برای ورشو دارد.»

بر این اساس برخی از صاحب نظران سیاسی نیز می‌ترسند که دولت لهستان در اروپا با محکم‌تر کردن روابط با واشنگتن منزوی‌تر شود. به خصوص از سوی کشورهای اروپایی که منتقد سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هستند. همچنین رهبران لهستان به خاطر میزبانی یکی از سایت‌های سیا برای نگهداری مظنونان تروریستی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

اما مواضع منفی نسبت به نشست ورشو محدود به اروپایی ها نیست و چهره های ضدانقلاب خارج نشین نیز این اجلاس و سخنان معاون ترامپ را به تمسخر و کنایه گرفتند. فرخ نگهدار در توئیتی نوشت «اگر کنفرانسی که امروز در ورشو افتتاح شد واقعا برای امنیت خاورمیانه است؛ - اگر مجاهدین و سلطنت طلبانی که به محل کنفرانس ورشو رفته اند، واقعا مخالف تروریسم هستند؛ بجاست #حمله_تروریستی خونین امروز به اتوبوس #سپاه را قویا محکوم کنند. هیچ گاه برای آغاز اعتماد سازی نابهنگام نیست».

همچنین محسن‌رسام، کارشناس شبکه ایران اینترنشنال گفت: صحبت های پنس دستاوردی برای مخالفان‌نظام ایران نداشت و تکرار مکررات بود و نشان داد آمریکا برنامه ای برای رویارویی مستقیم با ایران ندارد.

مهدوی آزاد، دیگر کارشناس این شبکه نیز با اعتراف به شکست نشست ورشو یادآور شد: صحبت های پنس بدون راهبرد و بی محتوا بود و به نظر من نشست ورشو خروجی ندارد. روستایی، یک کارشناس دیگر شبکه ایران اینترنشنال نیز در تحلیل این نشست، معتقد است: صحبت های مایک پنس برای رضایت اسراییل بود و بیشتر در قالب شعار ارزیابی می شود.

۲۱۴۲۱۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1232014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =