۰ نفر
۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰

آخر هفته گذشته ماموران نیروی انتظامی با همکاری سربازان امام زمان (عج) به صورت همزمان 20 دفتر شرکت هرمی را در تهران منهدم و سرشبکه ها را بازداشت کردند.

شاید قابل تصور نباشد هنوز هم هستند ایرانی هایی که در دام شرکت های هرمی گرفتار می شوند و با رویای درآمد میلیونی یک شبه، تن به چنین شرکت هایی می دهند. اما یافته های وزارت اطلاعات و البته شواهدی که برای آن وجود دارد، نشان می دهد برای کلاه گذاشتن سر مردم، راه به اندازه کافی وجود دارد. آخر هفته گذشته ماموران نیروی انتظامی با همکاری سربازان امام زمان (عج) به صورت همزمان 20 دفتر شرکت هرمی را در تهران منهدم و سرشبکه ها را بازداشت کردند. در این عملیات تعدادی از منازل و دفاتری که فعالیت‌های هرمی در آن‌ها انجام می‌شد در مناطق مختلف از جمله محله‌های مطهری، هفتم تیر، بهار، ستارخان، شریعتی، اشرفی اصفهانی و سعادت‌آباد تهران پلمپ شد و افراد حاضر در آن‌ها بازداشت شدند.

تقوی، مدیر مبارزه با شرکت های هرمی در معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات در این رابطه گفت: «به دنبال ضرباتی که سال گذشته به شرکتهای هرمی وارد شد و با توجه به قولی که به مردم برای محو کامل این شرکتها داده بودیم، مرحله دوم برخورد با شرکتهای هرمی به صورت همزمان امروز شروع شد و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. البته آمار و اطلاعاتی که از منابع موثق به دست ما رسیده نشان می دهد تعداد اعضا و دفاتر این شرکتها به یک دهم کاهش یافته است. ضمن اینکه شاهد خروج مردم زیادی از این شرکتها بودیم. اما همچنان افراد کلاهبردار بسیاری هستند که دنبال تاسیس شرکتهای هرمی و فریب مردم هستند. با این حال مردم کمک می کنند تا ما این شرکتها را کشف کنیم. ما این ضربات را تا محو کامل این شرکتها ادامه می دهیم. یک سری شرکت هرمی کوچک باقی مانده‌اند که می خواهند ادامه فعالیت بدهند اما ما اجازه نمی دهیم.»

به گفته او، این بار دیگر سرشبکه‌ها با جریمه صدهزارتومانی مواجه نیستند و تا پول مالباخته را ندهند آزاد نم یشوند و جرمشان سنگینتر است. تقوی همچنین در هشداری به مردم گفت: «سرشبکه ها با عنوان شرکت هرمی، مردم را ترغیب نمی کنند، آنها به اسم شغل و دفتر نمایندگی شرکت خارجی افراد را مجاب به فعالیت می کنند. حتی روش های خود را تغییر داده اند. مثلا همین چند ماه پیش در فرحزاد شبکه ای را منهدم کردیم. آنها ادعا می کردند مشکلی ندارد و به همین دلیل در محیط های باز جلسه می گذاشتند.»

این تغییر روش در عملیات روز چهارشنبه هم مشهود بود. در چند مورد از این دفاتر، هیچ خبری از سکه و طلا و ساعت نبود، بلکه به عنوان دفتر فروش سیم کارت اعتباری، زعفران و سی دی آموزشی زبان، فعالیت می کردند. مدیر این شرکت مدعی نزدیکی با بزرگان نظام بود و خود را سردار (...) معرفی می کرد. اما کارمندانش تایید کردند در آن شرکت بازارایابی شبکه ای و اینترنتی انجام می شود. همچنین بنیانگذار این شرکت هرمی که یکی از بزرگترین شرکت های هرمی ایران بود، عقیده داشت فعالیت شرکت قانونی است و سود اسلامی به بازاریاب ها داده می شود. او با قرار وثیقه میلیاردی زندانی شد.

به هرحال در آخرین عملیات نیروهای انتظامی و امنیتی، حدود 300 سرشاخه بازداشت شدند. تقوی، مدیر مبارزه با شرکت های هرمی در معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات همچنین از برخورد با شرکت هایی که تحت عنوان فارکس فعالیت می کنند خبر داد و گفت: «با توجه به اعلام سازمان بورس، فعالیت شرکت های تحت عنوان فارکس غیرقانونی است و به زودی برخورد با این شرکت ها شروع می شود.»

اما در حاشیه عملیات همزمان پلیس و نیروهای امنیتی برای انهدام شرکت های هرمی، جعفری، معاون دادستان از کشف شرکتی هرمی در شمال غرب تهران خبر داد که در آن خرید و فروش اسلحه هم انجام می شد. به گفته او از این خانه، 25 قبضه سلاح کمری و کلاشینکف و 600 فشنگ کشف شد. جعفری احتمال داد این شبکه به گروهک های بزرگتری وصل باشد.

42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 123216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =