ناآرامی‌ها ایالت سین‌کیانگ چین و کشتار اقلیت مسلمانان این منطقه؛ اتفاقی است که اطلاع‌رسانی درباره آن در ایران انجام نمی‌شود.

این در حالی است که موضع همیشگی ایران حمایت از جامعه مسلمان در سراسر دنیاست اما نحوه برخورد با این مورد به شکل دیگری است. در این‌باره با حمید‌رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه به گفت‌و‌گو نشستیم.

با توجه به موضع دولت و هم چنین صدا‌وسیما در‌خصوص کشتار اخیر چین به نظر می‌رسد که با مماشات ایران در برخورد با این مسئله مواجهه هستیم. چرا؟
به نظر می‌رسد موضوع کشتار مسلمانان چین با توطئه آمریکا برای انجام یک انقلاب رنگین در چین؛ ادغام شده است. یعنی آمریکایی‌ها همانند حمایتی که از جدایی‌طلبان تبت داشته‌اند؛ در حال‌حاضر هم دارند در این موضوع دخالت می‌کنند و ما می‌توانیم جاپای آمریکا را ببینیم که این امر نشان می‌دهد آنها قصد دارند تا حمایت چین از ایران در برنامه هسته‌ای‌اش را با حمایت از این آشوبها؛ تلافی کنند. لذا به نظر می‌رسد موضوع بسیار پیچیده‌تر از کشتار مسلمان‌ها باشد.

ما وظیفه‌مان این است که از مسلمان‌ها در سراسر جهان حمایت کنیم و اگر مورد ظلم قرار گرفتند اعتراض کنیم. دولت ایران هم بر این اساس شرعاً و قانوناً موظف است تا اعلام موضع کند برای همین از سازمان کنفرانس اسلامی خواسته تا نسبت به این فجایع واکنش نشان دهند. البته باید توجه داشت که این واکنش جنبه دخالت در امور داخلی چین پیدا نکند چرا که طبق توافقی که ایران و چین دارند؛ ما نباید در امور داخلی یکدیگر دخالت کنیم.

اما قبلاً درباره کشتار علیه مسلمان‌های سایر کشورها واکنش داشته‌ایم. پس چرا آنجا بحث دخالت در امور داخلی مطرح نبود؟

به نظر می‌رسد مطالبات مسلمانهای آیغور با مطالبات عواملی که در آنها نفوذ کرده‌اند و بیشتر موضعی طالبانی دارند؛ مخلوط شده است لذا موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. برای همین لازم است تا هم دولت و هم صداوسیما نگاهی واقع‌بینانه به این امر داشته باشند و نسبت به مسلمانان این ایالت خودمختار واکنش نشان دهند.

برخی منتقدین می‌گویند چون ایران به حمایت چین در 1+5 نیاز دارد؛ بیشتر هوای دولت چین را دار‌د تا ملت مسلمان چین و هم اینکه چون نحوه برخورد هر دو کشور با معترضین مشابه بوده؛ برای همین از کنار آن با سکوت عبور می‌کنند!
باید اذعان کرد آن‌گونه که باید به این مسئله نپرداخته‌ایم. دراینکه ممکن است روشهای برخورد با معترضین ایران وچین نزدیک به هم باشد؛ انتقادهایی وارد است اما معتقدم در درجه اول طرف علما و مجامع مدنی کشورمان باید موضوع را مورد تحلیل قرار دهند. طبیعتاً دولت هم به خاطر مصالح سیاسی نباید از حق مسلمانان چینی بگذرد. حتی اگر لازم باشد اقدام یک دولت کمونیست علیه مسلمان‌ها را محکوم کرد.

اشاره به نهادهای مدنی از جمله احزاب کردید. در همین باره حزب مؤتلفه چه اقدامی انجام داده است؟
تحلیل این وقایع و بررسی آن در دستور کمیته سیاسی حزب مؤتلفه قرار دارد و به زودی اعلام نظر خواهد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
    0 0
    بهر حال وقتي قدرت اعتراض به چين وجود ندارد -هر جور مي شود موضوع را توجيه كرد ! مثلا طالباني بودن آنها !
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
    0 0
    همچنين بود واكنش دولت به كشتار مسلمانان چچن كه ازانها بعنوان جدايي طلبان چچن ياد ميكرد ويا مسلمانان قره داغ كه بدليل بستن قرارداد صادرات گاز به ارمنستان دولت به سادگي وبا سكوت از كنار قضيه گذشت
  • صادق IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
    0 0
    اگر ما به دليل ضعف نمي توانيم از مسلمانان چين حمايت كنيم حداقل آنهارا از مسلماني خارج نكنيم
  • همدرد IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
    0 0
    اها من يادم نبود كه هروقت طالبان وسط مسلمانان رسوخ كنند ؛ مردم انجا از اسلام خارج ميشوند!!!
  • رجبی IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
    0 0
    ملت ایران با اون قسمت فرمایشات جناب ترقی که فرمودند :در این که ممکن است روش های برخورد با معترضین ایران وچین نزدیک به هم باشد انتقادهایی وارد است .شدیدا موافقند البته اگر فردا اون رو تکذیب نکنند . ولی ارتباط بین انقلاب مخملی وموضع طالبانی نمی تواند با منطق وواقعیات جور در بیاد . انقلاب مخملی اینجوری که مه دیدیم وشنیدیم بدون جنگ وخون ریزی و به شکل مسالمت امیزه ولی طالبان بدون تیر وتفنگ وکشت وکشتار وخون ریزی موجودیت نداره .
  • مجيد IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۰
    0 0
    پس اينطوري بي تفاوتي و ترس خود را توجيه مي كنيد.اگر ملاك شما اين است پس چرا به آمريكا اعتراض مي كنيد؟آمريكا در افغانستان طالبان را مي كشد.شما چرا ناراحت هستيد؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۱
    0 0
    آقا مجید عزیز شما که اینقدر سنگ به سینه میزنید درباره نسل کشی قره باغ توسط ارمنیها و یا نسل کشی چچن توسط روسها و یا کشتار سین کیانگ چین و بایکوت خبری ایران چه فکری میکنید ؟ من نمیگم شما از اعتقاداتتون برگردید ، لی بهتره واقعیت رو هم ببینید !!!!! ایران که تورکیه رو متهم به نژاد پرستی در قبال کشتار سین کیانگ میکنه ، حمایت شدید تورکیه از فلسطین رو یادش رفته ؟
  • بی نام ماد IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۱
    0 0
    دست توجيه باز است.