۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
صدای اعتراض سازندگان شنیده شد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد که نمایندگان مردم برخی اعتراضات سازندگان نسبت به تعرفه های مصوب عوارض را وارد می دانند و موضوعات محل اختلاف از طریق کارِ کارشناسی مرتفع خواهند شد.

به گزارش خبرآنلاین، فرج اله ایلیات با بیان مطلب فوق اظهار داشت: تعیین قیمت منطقه بندی که یکی از وظایف قانون شهرداریها به شمار می رود، طی ۳ سال اخیر به یکی از چالش های جدی این نهاد تبدیل شده است چرا که ادارات دارایی با حرکت در مسیر تحقق سیاست های دولت مبنی بر واقعی سازی قیمت منطقه بندی، مبنای استخراج تعرفه ها را «بلوک بندی» قرار داده و مبالغ را به نحوی افزایش داده اند که پرداخت آن برای شهروندان و سازندگان امکانپذیر نیست.

وی افزود: پیش از این قیمت منطقه بندی بر مبنای کیفیت و عرض معابر استخراج می شد و املاک و اراضی واقع در معابر با عرض های ۶، ۸، ۱۰، ۲۴ و ۴۵ مترمربع یا بالاتر به نسبت کیفیت شان عوارض پرداخت می کردند و تعرفه مصوب نیز هر سال به نسبت شرایط روز مقداری افزایش می یافت و اعتراضی نسبت به آن وجود نداشت. در واقع همه مشکلات از زمانی حادث شد که اداره دارایی مبنای اعلام قیمت منطقه بندی را «بلوک بندی» اعلام نمود و شیب تعرفه را به صورت غیرکارشناسی افزایش داد.

این مسئول اظهار کرد: با ظهور مشکلات جدید و مشخص شدن ناکارآمدی قیمت منطقه بندی اعلام شده از سوی اداره دارایی، شورای اسلامی شهر کرج در خرداد ماه سال جاری با صدور مصوبه ای شهرداری را مکلف به تعیین مجدد قیمت منطقه بندی بر مبنای عرض و کیفیت معابر نمود و مقرر شد با توجه به اینکه تعرفه گذاری ها مربوط به سال ۹۲ می شد و طی ۵ سال اخیر هیچ گونه افزایشی نداشته، تیم کارشناسی آن را چکش کاری کند که برای این پروسه ۷ ماه کارِ کارشناسی ویژه صورت پذیرفت. در واقع مدیریت شهری کرج به این باور رسید که قیمت منطقه بندی بر مبنای بلوکی عادلانه نیست و عملیاتی کردن آن عملاً سازندگان، شهروندان و شهرداری را در مقابل یکدیگر قرار می دهد.

به گفته عضو دوره پنجم شورای اسلامی شهر کرج، با بررسی های به عمل آمده و مطالعه موضوع به ویژه در شهر تهران متوجه شدیم که هزینه دریافت و صدور پروانه ساخت به نسبت کل هزینه های احداث بنا از ۵ درصد تجاوز نمی کند و گاهی با تخفیف های لحاظ شده برای پرداخت های نقدی به حدود ۳ درصد کاهش می یابد و از دیگر سو قیمت هر مترمربع آپارتمان از سال ۹۲ تاکنون به حداقل ۳ برابر افزایش یافته است حال آنکه نرخ عوارض در کلانشهر کرج در سال ۹۷ همان تعرفه مصوب سال ۹۲ است و این آیتم نیز با توجه به شرایط زمانی نیازمند بروزرسانی و واقعی سازی بود.

ایلیات در ادامه خاطر نشان کرد: با بروزرسانی صورت گرفته و تصویب دفترچه عوارض و بهای خدمات سال ۹۸ شهر کرج در شورای اسلامی شهر، به جرأت می توان ادعا کرد که کماکان هزینه های دریافت پروانه ساخت از ۵ درصد کل هزینه های تکمیل و احداث بنا تجاوز نمی کند لذا مصوبه شورا در عمل هیچ تاثیری (حتی نیم درصد یا کمتر) بر افزایش قیمت ملک در سطح شهر نمی گذارد و میزان افزایش فشار خاصی بر سازندگان وارد نمی کند.

برخی دغدغه های سازندگان وارد است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برخی دغدغه های سازندگان وارد است و باید نسبت به رفع آنها اقدام شود، عنوان کرد: البته مصوبه شورای اسلامی شهر به یکسری اصلاحات نیاز دارد تا نظر سازندگان نیز تامین شود، برای مثال در دفترچه جدید مبنای تعیین و دریافت عوارض پس از کمیسیون همان عوارض صدور پروانه ساخت در نظر گرفته شده که این رقم را فراتر از توان پرداختِ سازندگان می سازد و مغایرت های مشابهی نیز به چشم می خورد که بایستی احصاء و مرتفع شوند. بی شک برخی مطالب سازندگان صحیح و واقعی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اذعان داشت: برای مثال اگر فردی برای احداث بنا پروانه نگیرد، مبلغ سنگینی جریمه خواهد شد و اگر «عوارض پس از کمیسیون» را نیز بر مبنای «عوارض صدور پروانه ساخت» محاسبه و دریافت کنند، رقم نهایی بسیار بالا و عددی خارج از حوصله و منطق می شود که البته این موارد در تبصره ۱۱ توسط شورای اسلامی شهر قابل اصلاح هستند و برخی موارد نیز در قالب دستورالعمل و تصمیماتِ مدیریت توسط شهرداری قابل رفع و رجوع هستند.

شهرداری کرج باید دفترچه عوارض را برای سازندگان شفاف سازی کند

به گفته ایلیات، یکی دو بند از تباصر دفترچه عوارض و بهای خدمات سال ۹۸ شهر کرج نیازمند رسیدگی جدی است که با توجه به الزام آور بودن اجرای آن از ابتدای سال آینده، موضوعات به زودی در دستور کار قرار می گیرند و پس از برگزاری جلسات چند جانبه با شهرداری و سندیکای سازندگان به نتایج لازم دست خواهیم یافت. همچنین ضرورت دارد تا شهرداری کرج نسبت به شفاف سازی و رفع ابهام دفترچه مصوب برای سازندگان اقدام کند تا برخی سوء تفاهمات و برداشت های ناصحیح مرتفع شوند.

این مسئول در پایان با تاکید بر اینکه کمتر از ۱۰ درصد دفترچه عوارض نیازمند بازنگری مجدد است و موارد مغایرت ها و اختلاف نظرها بسیار اندک است، تصریح کرد: همانطور که تاکید شد تمام هزینه های دریافت پروانه ساخت به نسبت مجموع هزینه هایی که برای خریداری زمین، خریداری مصالح و تجهیزات و پرداخت حق الزحمه کارگران و غیره پرداخت می شود، کمتر از ۵ درصد است لذا نمی توان مدعی شد که مصوبه شورا قیمت آپارتمان در کرج را افزایش می دهد. البته ما به عنوان نمایندگان مردم صدای سازندگان را خواهیم شد و آنچه مطالبات به حق ایشان باشد را به عنوان یکی از منابع اصلی تزریق نقدینگی به شهر را مورد توجه قرار می دهیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1232916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =