آیت‌الله جنتی: اگر قاضی رشوه گرفت کارمندان امر به معروف و نهی از منکر کنند/ صدیقی: وضع فرهنگی موجود در کشور بحرانی است

فارس نوشت: نشست اعضای اصلی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور با حضور سران کشوری و لشگری در مرکز این ستاد برگزار شد و در آن از خدمات و زحمات آیت الله جنتی در طول دو دهه فعالیت و خدمات ایشان در راس ستاد امر به معروف تقدیر و تشکر به عمل آمد.

نشست اعضای اصلی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور با حضور سران کشوری و لشگری در مرکز این ستاد برگزار شد.

در این نشست که ریاست آن برعهده حجت الاسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران بود، از خدمات و زحمات آیت الله جنتی در طول دو دهه فعالیت و خدمات ایشان در راس ستاد امر به معروف تقدیر و تشکر به عمل آمد.

در این نشست که به منظور تبیین مواضع و رویکردهای جدید ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور برگزار گردید، حجت‌الاسلام صدیقی، ریاست ستاد و حجت الاسلام دکتر جلیل محبی، دبیر ستاد به ارائه گزارشاتی از وضعیت موجود فضای کشور در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و تشریح الزامات و بایسته های این موضوع خطیر پرداختند. همچنین هریک از اعضای حاضر در نشست شامل حجت الاسلام علی اکبری، رئیس ستاد ائمه جمعه، آیت الله سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه کشور، رئیس سازمان صداوسیما، وزرای فرهنگ و ارشاداسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، فرماندهی نیروی انتظامی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نمایندگانی از قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سازمان تبلیغات، به ارائه نقطه نظرات خود در حوزه ایجاد یک حرکت جمعی، فراگیر و موثر به منظور اقامه فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه و کشور پرداختند.

*رئیس مجلس خبرگان رهبری: کارمندان باید یاد بگیرند جلوی فساد رئیس خود بایستند!

در آغاز آیت الله جنتی ضمن ابراز خرسندی از ظرفیت­های ایجاد شده در راستای یک حرکت عظیم و موثر در حوزه امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: امروز در جامعه نیروهای ولایی و انقلابی کم نداریم و حضور نیروی انقلابی است که باعث آبادانی کشور می شود. لذا جذب نیروی جوان انقلابی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر و شوراهای امر به معروف و نهی از منکر وزارتخانه ها و دستگاه ها از الزامات اساسی است.

وی با تأکید بر ضرورت ملموس و عینی بودن خروجی فعالیت ستاد امر به معروف در سطح جامعه عنوان کرد: در اصل مجری امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را بایستی خود مردم بدانیم. مردم مسئول اجرای امر به معروف و نهی از منکر هستند. هرگونه منکر از سوی هر مسئولی چه رئیس جمهور باشد چه وزیر و غیره، باید با روش درست و موثر به وی تذکر داده شود. قانون در این زمینه بر ما الزام دارد که این وظیفه به صورت دقیق و کامل پیگیری و به انجام برسانیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در تبیین ضرورت امر به معروف همگانی و وظیفه خطیر ستاد امر به معروف کشور افزود: هرکسی در هر کجا دید عملکرد مناسب نیست وظیفه دارد تذکر دهد. فریضه امر به معروف و نهی از منکر فقط منحصر به حجاب نیست؛ تنها وظیفه امر به معروف در برابر نخواندن نماز و نخوردن شراب نیست. از جمله معروف ها داشتن نظم است، حفظ اموال عمومی و بیت المال است. که در قالب فرهنگی مثلا باید از طریق صداوسیما و غیره مردم را توجیه و در این جهت فعال کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امر به معروف خیرخواهی است. این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. کارمندان در ادارات باید این را یاد بگیرند که چنانچه در اداره‌ ای رئیس دارد بیت المال را حیف و میل می کند وظیفه کارمندان است که به وی تذکر بدهند. اگر قاضی رشوه گرفت کارمندان موظف به امر به معروف و نهی از منکر هستند. فقط  در این صورت است که فرد خلافکار متوجه میشود که در همه جا از جانب همه افراد تحت نظارت است.

* امام جمعه موقت تهران: مردم در ادارات احساس عزت نمی کنند

حجت‌الاسلام صدیقی، ریاست ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور نیز با اشاره به دور جدید فعالیت­ها و رویکرد این ستاد عنوان کرد: احیای مجدد امر به معروف و نهی از منکر نیازمند همّت و قیامی از سوی تمامی دستگاه‌ها و مسئولین است.

وی با تأکید بر مشکلات موجود در مسئله معارف و منکرات در سطح جامعه و کشور افزود: وضع فرهنگی موجود در کشور بحرانی است. مردم در ادارات احساس عزت نمی کنند. بایستی از ظرفیت‌های امر به معروف و نهی از منکر در تمام زمینه ها استفاده شود که انشاالله عزم و رویکرد جدید این ستاد کشوری با همّت تمامی اعضا و مسوولان آن، بر این زمینه مصروف داشته خواهد شد.

* دبیر ستاد امر به معروف کشور: منکرات بزرگ تر و خطرناک تری از حجاب در جامعه داریم!

در ادامه حجت الاسلام دکتر محبی به تشریح نگاه جدید و فعالانه در ستاد امر به معروف پرداخته و اظهار کرد: ما در دوره جدید فعالیت ستاد، طی چندماه اخیر کار را از متن جامعه و با افکار سنجی عمومی آغاز نموده‌ایم. چرا که اعتقاد داریم برنامه‌های امر به معروف نباید صرفاً منحصر در موضوعاتی مثل حجاب باشد؛ همانگونه که رهبری انقلاب نیز تأکید داشته اند عفاف و حجاب در مقوله امر به معروف و نهی از منکر رتبه ۱۰ را دارد. لذا باید به سراغ معارف و منکرات اصلی و دانه درشت در جامعه برویم و ثقل کار را بر مسائلی که زندگی مردم با آنها درگیر است بگذاریم.

وی با تأکید بر این حرکت افزود: کار امر به معروف و نهی از منکر را باید بر روی معروفات و منکراتی بگذاریم که سبب حساسیت مثبت در جامعه شود و همین سبب احیای فریضه الهی امر به معروف در جامعه گردد. لذا انتخاب هوشمندانه از ضرورت های کار ستاد است و بدین منظور فعالیتهای جدّی فکری و پژوهشی را آغاز کرده ایم.

*آیت الله خاتمی: برخی مسوولان در حال ناراضی پروری در بین جامعه هستند

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن ابراز خرسندی از نگاه فعالانه و مطالبه گری ستاد امر به معروف اظهار داشت: این می تواند از وظایف مهم ستاد امر به معروف و نهی از منکر باشد که برخی عناصر ناراضی پرور در جامعه را شناسایی و با آنها برخورد نماید؛ چرا که خطر این مسئله از فساد اقتصادی هم حتی بدتر هستند.

* معاون فرهنگی قوه قضاییه: با امضاهای طلایی در ادارات مبارزه جدّی لازم است!

حجت الاسلام صادقی در خصوص فعالیت پیش روی ستاد امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد: این را جدّی بگیریم که وقت ستاد را صرف آیین‌نامه‌ها و غیره نکنیم. لازم است در برابر منکرات مقابله جدّی صورت پذیرد؛ پیش‌بینی اینکه در آینده چه مشکلاتی در جامعه ایجاد می شود از کارهای مهم ستاد امر به معروف است.

وی با تأکید بر این افزود: از مصادیق فراگیری فساد، وجود و کثرت امضاهای طلایی در ادارات است. برای راه اندازی برخی مشاغل و کارها، گاهی تا ۵۰۰ امضا نیز نیاز است. هریک از امضاها خود به یک مبدأ بالقوه فساد تبدیل شده است.

*رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: در نهادینه سازی مفاهیم فرهنگی عقب مانده ایم

حجت الاسلام والمسلمین مازنی با تأکید بر ترویج معارف در جامعه عنوان کرد: ما امکان دفاع از امر به معروف و نهی از منکر را نداریم چون در سطوح مختلف از مفاهیم ارزشی دفاع خوب نشده است و نهادینه سازی مناسب صورت نگرفته است؛ این امر خود موضوع  یکی از معروفات و منکرات در وضعیت فعلی است. این وظیفه خطیر را داریم که مفاهیم ارزشی و فرهنگی را به گونه ای در جامعه نشر دهیم که در اذهان عمومی به امری بدیهی تبدیل شود و مردم در نبود آن احساس نیاز کنند.

* رئیس سازمان صداوسیما: هوشمندسازی اقدامات برای ترویج معارف ضرورت اساسی دارد

دکتر علی عسگری با اشاره به نگاهی کاربردی و عملیاتی در حوزه امربه معروف اظهار کرد: باید در ستاد موضوعات ضروری و اولویت دار را تعیین کنیم. بایستی کل شوراها در دستگاه های مختلف را بسیج نماییم که همه حول آن محور و اولویت، موج آفرینی هوشمند انجام دهند و روی آنها تمرکزی همگانی صورت گیرد.

*وزیر آموزش و پرورش: بدترین منکر امروز کشور، سوء مدیریت است

دکتر بطحایی با تأکید بر حساسیت حوزه امر به معروف خاطرنشان کرد: مدیری که ایجاد نارضایتی در جامعه می کند، بدترین دشمن است. این ضرورت دارد که ما دو سه محور را در افکار سنجی تعیین نماییم و بدین صورت نگرش مردم تصحیح کنیم. مثلا در وزارت آموزش و پرورش نیز برای یک دوره 6 ماهه حول آن برنامه ریزی کنیم و در درازمدت به نهادینه سازی آن اقدام نماییم.

* مدیر حوزه های علمیه کشور: جامعه نیاز به وحدت فکری در موضوع امربه معروف و نهی از منکر دارد

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به فهم درست موضوع کار ستاد عنوان کرد: یکی از اقدامات امر به معروف و نهی از منکر، شناخت اصل موضوع امر به معروف و نهی از منکر است؛ لذا باید زمینه‌ های انرا فراهم کنیم.

وی با تأکید بر این افزود: ستاد یک سرفصل برای تدوین کارها تعیین نمایند که ما معروف و منکر را با چه معیاری بشناسیم. نکته دیگر وجود هماهنگی بین تمامی ارگانها، سازمان ها و مسئولین مربوطه است. در غیراین صورت مردم در  جامعه  دچار سردرگمی می شوند. اینکه کدام مسئول درست می‌گوید کدام غلط. ستاد ایجاد یک وحدت در فهم منکر و معروف در جامعه است.

* فرمانده نیروی انتظامی: دوگانگی در اظهارنظر پیرامون معارف و منکرات نداشته باشیم!

سردار اشتری به ابراز خشنودی از وجود یک حرکت هماهنگ و هم افزا در حوزه امر به معروف و نهی از منکر گفت: رهبری فرمودند مبارزه با آمریکا خدمت به مردم است که این خود نمونه ای از معروفات می باشد. باید در این ستاد وحدت نظر داشته باشیم برخی با تز روشنفکری در پشت تریبون می‌گویند گشت ارشاد لازم نیست اگر کسی موردی صحبتی یا نقطه ای دارد بیاید به مقام مسئول بگوید تا بررسی شود چرا برخی اینچنین در ذهن مردم این گونه دوگانگی ایجاد میکنند.

وی با تأکید بر این افزود: در بخش دیگری از امر به معروف و نهی از منکر مشکلات معیشتی مردم را حل کنیم. مشکلات اقتصادی در شب عید را حل کنیم با کار شبانه روزی مشکلات کارخانجات را حل کنیم. یک سال و نیم است که توان پلیس صرف مدیریت اعتراضات در کف خیابان ها شده است. خب اینکه کار پلیس نیست! باید مشکلات مردم حل شود؛ نه اینکه با مردم برخورد شود. واقعیت این است که مردم با مشکلات ریشه ای روبرو هستند که راه حل های ریشه ای نیز نیاز دارد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1233945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =