بارندگی‌های اخیر به تالاب گندمان جان دوباره بخشید

مدیرکل محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری گفت: به‌علت خشکسالی‌های پی در پی تالاب گندمان به یکی از کانون‌های ریزگرد تبدیل شده بود که خوشبختانه بارندگی‌های اخیر موجب بهبود وضعیت این تالاب شد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین استان چهارمحال وبختیاری  به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان ،شهرام احمدی  در رابطه با وضعیت محیط زیست در چهارمحال و بختیاری، گفت: این استان دارای قابلیت‌های زیست محیطی از لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی، جانوری و اکوسیستمی است و تاکنون بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی و بیش از ۳۰۰ گونه جانوری در استان شناسایی شده است.

مدیرکل محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: هشت منطقه تحت مدیریت این سازمان وجود دارد که این مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌های حیات وحش حدود یک سوم از مساحت استان را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های ۱۰ سال اخیر خسارات فراوانی را به محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری وارد کرده است، عنوان کرد: اکثر منابع آب سطحی و زیرزمینی کاهش شدید داشته است و تمامی دشت‌های استان ممنوعه یا ممنوعه بحرانی هستند.

احمدی افزود: سه دشت خانمیرزا، شهرکرد و بروجن کانون اصلی ریزگرد در چهارمحال و بختیاری هستند که برای مقابله با این پدیده شوم اقداماتی از جمله استفاده از گونه های بومی برای توسعه فضای سبز، تغذیه مصنوعی دشت‌ها، افزایش فضای سبز با کشت گونه‌های کم‌آب‌بر و حفاظت از عرصه‌های منابع‌طبیعی در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری در خصوص احیای تالاب گندمان، توضیح داد: به‌علت خشکسالی‌های پی در پی تالاب گندمان به یکی از کانون‌های ریزگرد تبدیل شده بود که خوشبختانه بارندگی‌های اخیر و اقدامات صورت گرفته در خصوص احیای این تالاب موجب بهبود وضعیت آن شد.

وی با اشاره به اینکه به‌علت بهره‌برداری‌های بی‌رویه و خشکسالی، جنگل‌های بلوط و مراتع چهارمحال و بختیاری با پدیده خشکی مواجه هستند، اظهار کرد: اگر وابستگی مردم به منابع‌طبیعی کم و مدیریت و حفاظت از عرصه‌های منابع‌طبیعی به مردم سپرده شود قطعا وضعیت بهبود پیدا می‌کند.

احمدی در پایان گفت: در خصوص نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی که به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کنند تمام مسائل محیط‌زیستی در اعطای مجوز بر اساس ضوابط زیست‌محیطی لحاظ می‌شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1234247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =